Kako je moguće da nitko od 367 putnika u Tokiju nije poginuo? Otkriveni detalji čudesnog bijega iz plamtećeg Airbusa

U avionu je bilo 367 putnika, a samo 12 članova posade ih je sve uspješno evakuiralo

FOTO: AFP

Vatrogascima je trebalo preko šest sati da ugase požar koji je jučer zahvatio avion Japan Airlinesa (JAL) nakon što je udario u drugi avion prilikom slijetanja na tokijsku zračnu luku Haneda.

U avionu je bilo 367 putnika, a samo 12 članova posade ih je sve uspješno evakuiralo. Dok su prestravljeni putnici gledali kako plamen proždire avion, a kabina se puni dimom, članovi i članice kabinskog osoblja primijenili su sve naučeno i na sigurno izveli stotine putnika za manje od 20 minuta.

Japanski i međunarodni stručnjaci za zrakoplovstvo pokušavaju utvrditi kako je avion japanske obalne straže, u kojemu je poginulo 5 od 6 putnika, došao ravno na putanju JAL-ovog aviona.

‘Mislio sam da ću umrijeti’

Međutim, žrtava je moglo biti puno više da JAL-ovo kabinsko osoblje nije bilo tako pribrano i profesionalno. Kako je razglas u avionu zbog požara uništen, posada je preko megafona mirno davala upute putnicima.

Putnici su ostali sjediti prije nego što su krenuli prema toboganima za evakuaciju, ostavljajući svoju ručnu prtljagu u avionu.

“Prvo sam se malo smijao kad sam vidio iskre kako izlaze iz motora, ali kad je vatra počela, shvatio sam da postoji nešto više od toga. Stvarno sam mislio da ću umrijeti”, rekao je Tsubasa Sawada, jedan od putnika za Guardian.

Nitko nije ozbiljnije ranjen

Snimke koje su nastale unutar kabine zorno prikazuju strašnu situaciju u kojoj su se putnici i osoblje našli. “Molim vas, izbavite me odavde”, vikala je jedna žena.

Nitko iz putničkog aviona nije zadobio ozbiljne ozljede, a sve se pripisuje obuci posade i smirenosti putnika. Kad su vatrogasci stigli, posada je već postavila tobogane.

‘Pravo je čudo da su svi izašli’

Ono što je također važno, nitko nije zastao kako bi uzeo svoju ručnu prtljagu, osiguravajući tako prohodnost do izlaza. Stručnjaci za zrakoplovstvo navode da je nepokolebljiva pribranost koju je pokazalo kabinsko osoblje u kombinaciji s visokom razinom suradnje među putnicima vjerojatno spriječila veliku katastrofu.

“Kabinsko osoblje je obavilo odličan posao. Pravo je čudo da su svi putnici izašli”, rekao je Paul Hayes iz britanske konzultantske tvrtke Ascend by Cirium.

Michele Robson, bivša kontrolorka leta, rekla je da je posada izvrsno obavila evakuaciju u vrlo teškim uvjetima. “Prirodno je da putnici počnu paničariti kad vide plamen, a očito je došlo do neke vrste sudara, što je moralo biti iznimno zabrinjavajuće za one u avionu”, rekla je za Channel 4 News.

Tragedija u osamdesetima

John Cox, pilot i osnivač konzultantske tvrtke za sigurnost zračnog prometa sa sjedištem u SAD-u, rekao je da je kabinsko osoblje odradilo izvanredan posao. “To pokazuje jako dobru obuku. Također, prema snimkama, ljudi nisu pokušavali doći do svoje ručne prtljage. Koncentrirani su na izlazak iz aviona”, rekao je.

Strogi protokoli kad je u pitanju sigurnost evakuacije standard su avioindustrije, a posebno u JAL-u čiji je avion sudjelovao u najsmrtonosnijoj nesreći u povijesti zrakoplovstva (u kojoj je sudjelovao jedan avion op.a.).

Dana 12. kolovoza 1985. JAL-ov avion zabio se u planinu na putu od Tokija do Osake. Poginulo je 520 od 524 putnika u avionu. Iako nesreća nije nastala zbog pilotske greške, već zbog postupaka Boeingovih inženjera, nesreća i njezine posljedice ostavile su neizbrisiv trag na avioprijevoznika.

Posada obavila nevjerojatan posao

Gotovo četiri desetljeća nakon nesreće, JAL je jedan od najsigurnijih avioprijevoznika na svijetu. “JAL je svjetski lider u sigurnosti”, rekao je profesor Graham Braithwaite sa Sveučilišta Cranfield.

“Evakuacija je bila uspješna i podsjetnik je koliko je uloženo u obuku kabinskog osoblja. Njihov fokus je na sigurnosti, obavili su nevjerojatan posao”, rekao je. Kao i svaki njegov suputnik, Sawada, koji se s djevojkom vraćao s odmora na Hokkaidu, pokušao je potisnuti misli o tomu što se sve moglo dogoditi da je evakuacija potrajala duže.

Desetak minuta nakon iskrcavanja došlo je do eksplozije u avionu. “Mogu samo reći da je ovo čudo. Poginuli bismo da smo iz aviona izašli kasnije”, rekao je za Guardian.