Odvratno. Na obali nemamo infrastrukturu za pražnjenje tankova, pa kruzeri masovno ispuštaju fekalije more

Ministarstvo je najavilo ulaganja kojima bi se riješio ovaj problem

11.06.2021., Luka Gruz, Dubrovnik - Nakon duge pauze zbog pandemije Covida 19 u grusku luku uplovio prvi kruzer s gostima, MSC Orchestra.rPhoto: Grgo Jelavic/PIXSELL
FOTO: Grgo Jelavic/PIXSELL

Jakov Kolanović, potpredsjednik Ceha brodoprijevoznika Hrvatske, za HRT je komentirao što se događa s fekalijama na turističkim brodovima, kruzerima i svima onima koji tijekom ljeta dolaze u Jadransko more, te kazao kako prema zakonu, svaki brod mora imati tank iz kojeg može ispuštati fekalije, no da na kopnu ne postoji infrastruktura za pražnjenje tankova.

“Nama jedino ostaje da mi to pustimo u more. Istina, ne u lukama, ne u Kornatima, nego na otvorenom moru to radimo tako”, objasnio je Kolanović. Ako u lukama, marinama i privezištima nije osigurano mjesto za pražnjenje tankova, brodovi bi takve vode trebali ispuštati dvanaest nautičkih milja od obale ili tri ako imaju biopročistač.

Infrastruktura ne prati propise

“Tu praksa i zakonske odredbe odudaraju. I one su dosta nejasne i nelogične. Što to znači? To znači da je obveza ugradnje regulirana i pravilnicima i konvencijama i zakonima, međutim infrastruktura ne prati same propise. I tu je veliki problem.

Tu bi nadležna tijela trebala odrediti obvezu koncesionara luka da jednostavno promijene te ekološke standarde, da ih usklade s propisima”, upozorila je Katarina Ćosić, odvjetnica za pomorsko i općeprometno pravo.

Kolanović također kaže je potrebno napraviti infrastrukturu u kojoj bi se fekalije iz tankova praznile. U lukama i marinama diljem obale ovaj problem rješava se na različite načine, ali nije sustavno riješen.

Ministarstvo najavilo ulaganja

Državni tajnik za more Josip Bilaver, kazao je kako, primjerice, luka Gaženica postoji fiksni uređaj koji prikuplja otpadne vode s kruzera. Za ostale brodove trebao bi se pobrinuti koncesionar.

“Imamo tvrtku koja svojim vozilima dolazi po narudžbi agenta, za pojedine brodare, prikuplja taj otpad i dalje ga zbrinjava prema zakonu”, kazao je Željko Knežević, direktor Lučke uprave Zadar.

Iz resornog ministarstva za HRT ističu kako je u tijeku ulaganje u aglomeraciju na obali te da će jednog dana sve marine morati imati riješenu infrastrukturu.