Šef firme za robotaksi: ‘Mate Rimac više od dvije godine nije operativno uključen u ovo’

Marko Pejković, direktor tvrtke Project 3 Mobility, odgovara na kritike Zorana Šprajca

28.9.2021., Zagreb - U dvorani Algebre odrzana je konferencija Poduzetnicki Mindset. rphoto: Davorin Visnjic/Pixsell
FOTO: PIXSELL

Zoran Šprajc je dio svoje prošlotjedne emisije, Stanje Nacije, posvetio projektu tvrtke Rimac s robotaksijima. Video isječka je na YouTubeu. U emisiji je prvo pušten djelić intervjua s Rimcem iz 2021. kada su robotaksiji i najavljeni. Potom Šprajc govori: “Tako je eto, sad već tehnološki davne 2021. Mate Rimac u RTL Direktu ekskluzivno najavio projekt robotaksija.”

Opisao je predstavljanje plana da Zagrebom vozi oko 700 takvih robotaksija, a u tvornici u Svetoj Nedelji bi se godišnje, govori Šprajc, trebalo proizvoditi oko 30.000 takvih robotaksija koji bi se slali po svijetu. Ispričao je Šprajc i kako su projektom oduševljeni Plenković i Von der Leyen, te kako je za projekt iz EU stiglo 180 milijuna eura nepovratnih EU sredstava, dok je Vlada dala 160 milijuna kuna dok se ne dovrši sva procedura s EU.

Šprajc je potom pustio isječak u kojem Rimac prošle godine najavljuje robotaksije na ulicama 2024. godine. Zatim je ustvrdio da Rimac projekt još nije pokazao iako je to obećao i dodao: “Njemu naše pare, a nama njegova obećanja.” Šprajc je dalje kritizirao ovaj projekt govoreći kako je Rimac ove godine u razgovoru za RTL prestao spominjati rokove.

‘Mi, u raspadajućem Zagrebu…’

Spomenuo je Šprajc i Telegramov članak u kojemu smo doznali da je Vlada tražila od EU da se Rimcu odgodi rok za jednu fazu robotaksija. Potom je u pitanje doveo kako će se uopće organizirati vožnja robotaksijima po Zagrebu, i to kroz cca godinu i pol dana.

“Grad u kojem se ni odvoz smeća ne može organizirati kako treba. Grad u kojem svako malo pucaju cijevi, pa jedan dio grada ostane bez vode i grijanja, grad koji izgleda više kao palanka nego grad… e taj će grad za dvije godine imati tako organiziranu infrastrukturu i po cijelom gradu postavljene senzore po kojima bi se trebali kretati robotaksiji”, kazao je.

Zapitao se kako bi Tomašević, Plenković i Butković trebali riješiti kako će se regulirati, primjerice, nesreće s robotaksijima, što će biti ako se vozilo samozapali i slično. Kazao je i da u San Franciscu tri tvrtke eksperimentiraju s ovakvim vozilima i zaključuju da za njih još nisu spremne. “Ali mi u raspadajućem Zagrebu, u kojemu se vlast muči s odvozom otpada, vjerujemo da će se organizirati mreža samovozećih automobila i da ćemo se voziti po Slavonskoj aveniji zavezanih očiju”, kazao je.

‘Fulali ste koga napadate’

Danas mu je na sve to stigao odgovor Marka Pejkovića, izvršnog direktora tvrtke Project 3 Mobility. Jedan od suvlasnika ove tvrtke je Mate Rimac i upravo ova tvrtka razvija novi sustav za autonomnu vožnju. On je na LinkedInu objavio snimku zaslona Šprajcove emisije i poručio: “Možete pljuvati i izmišljati i ismijavati se i na kraju za neke stvari opravdano kritizirati… ono što trebate znati je da koliko god to dobro zvučalo i privlačilo čitatelje, fulali ste koga napadate.”

Opisao je da Rimac nije operativno uključen u P3 već barem dvije i pol godine. Uz njegovo vođenje Rimac Grupe, Bugattija i Rimac Techa, dogovorili su se da ću Pejković voditi P3, a Rimac biti u nadzornom odboru. Dodao je i što je sve dosad u P3 napravljeno bez Mate Rimca.

“Izgrađen tim od 200 ljudi, napravljen dizajn i velik dio razvoja auta i prvi prototipovi, uskoro 100 milijuna eura prikupljeno od vanjskih investitora (u odnosu na 90 milijuna eura do sada iz EU fondova, u konačnici EU fondovi će do rollouta u Zagrebu činiti cca 30 posto investicija)”, opisao je. Dodao je potom: “Isto kao što i eventualno pomicanje međurokova prije onog finalnog komercijalnog izlaska usluge u Zagrebu… NIJE Matina krivnja”, pa nastavio opisivati svoj odnos s Rimcem.

‘Ovo sam napisao jer je istina’

“Mate mi je kroz zadnjih deset godina rada postao prijatelj. Proveli smo mnoge dane putujući i gradeći Rimac Grupu. Sve ovo ne pišem zato da bih njemu bilo lakše. Znam da ima puno ljudi koji ga ne vole i neće ga voljeti, kao što na primjer ima jako puno ljudi koji ne vole Muska i nikakva postignuća neće to promijeniti. Ovo sam napisao zato što je istina i ako žele onaj racionalni dio svojih zamjerki na nekoga usmjeriti trebaju znati da to nije Mate”, kazao je.

Na koncu je dao i još nekoliko komentara. Zaključio je da je sasvim opravdano da se preispituje 2,8 posto sredstava iz NPOO-a koji su dodijeljeni P3. Kazao je da su to sredstva koja će biti praćena u omjeru 2:1 s izravnim ulaganjima stranih investitora. “Samo za kontekst, koji naravno nije potpuno primjenjiv, kada bi cijeli NPOO bio tako osmišljen to bi značilo cca 13 milijardi eura dodatnih stranih investicija. U zadnjih 30 godina izravna strana investiranja su godišnje bila oko 1,5 milijardi eura”, poručio je.

‘Zadovoljili sve kriterije’

“Nikada niti jedna firma niti institucija u Hrvatskoj nije prošla kroz detaljniji postupak provjere od strane Europske komisije, postupak koji je trajao godinu i pol dana. Na svakom koraku smo zadovoljili sve kriterije. Ako bi se zbog nekog razloga neki kriteriji ili uvjeti prekršili jasno je i što slijedi: vraćanje dijela ili cijelog iznosa koji je isplaćen iz EU fondova”, dodao je.

“Čak i kada bi se to dogodilo, a neće, investitori koji su ušli i ulaze u firmu imaju sredstva. Spremni su na investicije u stotinama milijuna eura i znaju da je ovo jako velik globalni projekt koji će tražiti značajna ulaganja (u Rimac Grupi smo do sada privukli oko 900 milijuna eura stranih investicija, a P3 ima potencijal da bude puno veći)”, zaključio je.