Zašto je avion Croatia Airlinesa jučer sletio u Dubrovnik umjesto u Zagreb? Objašnjenje doista zvuči nestvarno

U kokpitu dva kapetana, a avion Croatia Airlinesa ne može sletjeti po magli. Bivši pilot objašnjava kako je to moguće

FOTO: PIXSELL

Let Croatia Airlinesa koji je jučer krenuo iz Londona prema Zagrebu, suočio se s nizom neočekivanih izazova koji su zahtijevali žurnu promjenu plana leta. Airbus A319 s registracijom 9A-CTL bio je opremljen i spreman za rutinsko putovanje, no magla u Zagrebu stvorila je probleme posadi i putnicima.

Dolaskom u zonu zagrebačke zračne luke, posada leta OU491 obaviještena je o Low Visibility Procedures (LVP) koje su na snazi. Prema neslužbenim informacijama kojima raspolaže AvioRadar, kopilot nije bio ovlašten za operacije u takvim uvjetima na toj poziciji pa je zrakoplov morao kružiti u 20:40 po lokalnom vremenu, dok se tražilo alternativno rješenje.

Neočekivan kraj leta

Split, inicijalno alternativno odredište, brzo je postao neprihvatljiv zbog potresa koji je zahvatio područje, a koji je zahtijevao dodatne sigurnosne preglede staze i stajanke. Ova situacija natjerala je posadu na dodatnu prilagodbu plana leta. Let je naposljetku preusmjeren u Dubrovnik.

Croatiji Airlines poslali smo upit kako je moguće da posada nije imala potrebna znanja za slijetanje po uvjetima koji su uobičajeni u ovo doba godine na zračnoj luci Zagreb – odnosno po magli.

“Operacije Croatia Airlinesa odvijaju se prema najvišim sigurnosnim standardima, što podrazumijeva poštivanje međunarodne, hrvatske i kompanijske regulative. Na jučerašnjem letu OU491 London Heathrow – Zagreb u cockpitu zrakoplova bila su dva kapetana, koji imaju važeće certifikate za slijetanje u uvjetima smanjene vidljivosti, odnosno potrebna znanja obavljanje dužnosti u takvim uvjetima. Međutim, taj certifikat prema novoj zakonskoj regulativi nije važeći kada kapetan leti na kopilotskoj poziciji”, odgovorili su.

‘Prognoza predviđala maglu tek iza ponoći’

“Potrebno je naglasiti kako je prilikom planiranja navedenog leta vremenska prognoza predviđala maglu tek iza ponoći, a planirano slijetanje zrakoplova na letu OU491 u ZL Zagreb bilo je u 20 sati. Vremenske okolnosti u međuvremenu su se promijenile te je zrakoplov zbog guste magle nad ZL Zagreb uoči planiranog slijetanja, kao i zbog striktnog pridržavanja zakonske regulative, preusmjeren u ZL Dubrovnik s obzirom da je ZL Split bila zatvorena zbog potresa.

Kompanija je u međuvremenu u Dubrovnik poslala kopilota kao zamjenu za kapetana koji je na letu OU491 sjedio na kopilotskoj poziciji, te je posada u tom standardnom sastavu obavila let Dubrovnik – Zagreb kojim su putnici iz Londona do svojeg krajnjeg odredišta stigli s kašnjenjem od 4 sata i 30 minuta”, dodali su. Croatia Airlines ispričala se svim putnicima koji su jučer bili obuhvaćeni neplaniranim poremećajima u dnevnom prometu.

Prema odgovoru koji smo dobili iz Croatia Airlinesa, ispada da je let preusmjeren u Dubrovnik jedino iz razloga što je kompanija u avion postavila dva kapetana, umjesto jednog kapetana i drugog kopilota. K tome, iz Croatia Airlinesa nisu objasnili kako je uopće moguće da je došlo do ovakve bizarne situacije s dvojicom kapetana na letu.

‘Kapetan je postupio u interesu sigurnosti putnika’

Pitali smo Gorana Redžepovića, vojnog pilota i Telegramova autora, da nam prokomentira odluku posade. Redžepović, ne komentirajući odluku kompanije da pošalje dvojicu kapetana, umjesto kapetana i kopilota, kaže da je, prema onome što je pročitao u medijima, kapetan postupio u interesu sigurnosti putnika i zrakoplova. “Ja takvu odluku pozdravljam, to je bilo by the book”, kazao je.

U cockpitu su uvijek kapetan i kopilot i zna se što svaki od njih odrađuje, kaže. Kada je riječ o ovlaštenju za pojedine radnje, poput slijetanja pri niskoj vidljivosti, kopilot za to može biti obučen, ali mora prolaziti i periodične testove. U teoriji, moguće je da kapetan nije prošao provjeru u nekoliko zadnjih mjeseci na mjestu kopilota.

Pitali smo ga zašto u ovom slučaju slijetanje nije mogao izvesti jedan kapetan, ako je, primjerice, drugi kapetan bio na poziciji kopilota. Redžepović kaže da u određenim situacijama oba člana posade moraju sudjelovati i da je jednostavno takva procedura.