Nekad je nužno odabrati stranu

Masovno skupljanje otpada u 50 zemalja diljem svijeta sugerira da je Coca-Cola najveći zagađivač plastikom

Coca-Cola je odgovorna za 11.732 komada plastike skupljene u svjetskoj akciji

FOTO: Wikimedia

Jednoga dana u rujnu, ljudi iz 50 zemalja odlučili su nešto uraditi oko problema plastike. Zajedno su sakupili skoro pola milijuna plastičnog otpada koje zagađuje planetu. Preko 40 posto proizvođača ove planine smeća nije se moglo identificirati, ali je u smeću daleko najuočljivija i najzastupljenija bila Coca-Cola.

Revizija tog plastičnog otpada, kojeg je na Svjetski dan čišćenja prikupilo više od 70 tisuća volontera, sugerira da je najveći svjetski zagađivač plastikom Coca-Cola, odgovorna za 11.732 komada plastike skupljene u ovoj akciji.

To je jako puno plastičnog otpada kojeg je proizvela samo jedna tvrtka, dvostruko više od drugih (Nestle 4846 komada, Pepsi 3362, Mondelez, Unilever i Mars čine ostatak u prvih deset).

Recikliranje nije dovoljno

Ovo je druga godina za redom da se Coca-Cola nalazi u vrhu zagađivača, tvrdi ekološki pokret Break Free from Plastic, BFFP. “Izvješće pokazuje da kompanije žurno trebaju učiniti puno više za rješavanje zagađenosti plastikom koju su same stvorile”, kaže Von Hernandez, glavni koordinator pokreta BFFP. “Njihovo kontinuirano oslanjanje samo na plastičnu ambalažu za jednokratnu upotrebu znači ispuštanje još više plastike koja se baca u okoliš. Recikliranje neće riješiti problem.”

Desetljećima su ljudi gledali na recikliranje kao na ekološki odgovoran “popravak” proizvodnje otpada ali kako Kina od 2018. više ne prihvaća uvoz otpada, došlo je do krize recikliranja. Plastika dolazi u mnogim različitim kemijskim oblicima koje je teško, nepraktično i neučinkovito zamijeniti, a recikliranje je osobito problematično zbog čega pokret BFFP smatra da je hitno smanjenje proizvodnje jedini pravi odgovor na krizu zagađenja.

Samo djeluju ekološki odgovorni

Od ukupne količine plastike proizvedene od pedesetih godina prošlog stoljeća, samo 9 posto je reciklirano globalno, a ostatak je spaljen, odložen na otpad ili je ostao zagađivati naše okruženje. Recikliranje nije čarobno rješenje, kako kompanije tvrde da bi izbjegle stvarne promjene.

Potrošačima je teško pravilno sagledati ovu problematiku, osobito kada kompanije kao Coca-Cola troše milijune na recikliranje i inicijativu “nula otpada” što na prvi pogled izgleda ekološki odgovorno.

Kritičari kažu da je ovo samo odvlačenje pozornosti i pokušaj da se kompanije prikažu kao odgovoran brend, dok si zapravo samo osiguravaju nesmetanu proizvodnju.

‘Plastika ostaje, svi je koristimo’

“Nedavno obavezivanje korporacija poput Coca-Cole, Nestlea i Pepsi Cole i dalje se oslanja na palijativna rješenja. Njihove strategije u velikoj mjeri štite zastarjeli poslovni model koji je izazvao krizu zagađenja plastikom”, jedna je od kritika.

Ben Jordan, direktor Coca-Cole za okoliš kazao je u Atlanti prošlog mjeseca “da je puno ljudi koji bi voljeli vidjeti odlazak plastike ali znamo da se to neće dogoditi. Od plastike imamo puno koristi i svi je koristimo”, prenosi Science Alert.