Ministarstvo upozorilo učitelje da paze s opterećenjem djece

Objavili su i kako zamišljaju dnevni raspored učenika. Nije jasno kako bi to trebali gurati roditelji koji rade

FOTO: Pixsell/Telegram

Ministarstvo znanosti i obrazovanja uputilo je danas učiteljima i nastavnicima Preporuku o tome kako organizirati radni dan učenika tijekom održavanja nastave na daljinu. Iz Ministarstva kažu, naime, kako su dobili povratne informacije da neki učenici imaju više, a neki manje opterećenja u nastavi na daljinu. Telegram je, primjerice, opsežno izvijestio o učenicima koji su nastavom na daljinu preopterećeni.

U Preporukama za nastavu na daljinu, koje su jutros stigle iz Ministarstva, stoji kako je učenje na daljinu “izazov za učitelja i učenika, ali i za cjelokupnu obitelj”. Ističu kako bi roditelji mlađe djece, koja pohađaju razrednu nastavu (od 1. do 4. razreda), trebali uvesti redovitu strukturu radnoga dana za učenike. Što se tiče vremena provedenog u učenju, ukupno se vrijeme kreće od 5 do 8 sati dnevno i ovisi o uzrastu djeteta, a pritom je u poučavanju nužno razlučiti bitno od sporednog i sve svesti na razumne i prihvatljive vremenske okvire.

Najmlađi učenici dnevno bi trebali učiti 5 sati

Učenici razredne nastave (od 1. do 4. razreda osnovne škole) trebali bi dnevno provesti pet sati dnevno učeći (to uključuje učenje i poučavanje), stoji u preporuci Ministarstva. Tih 5 sati podrazumijeva učenje radnim danima, ne i vikendima. “Možda se čini da je 5 sati dnevno zahtjevno, ali ne smije se zaboraviti da su do uvođenja nastave na daljinu učenici u fizičkoj učionici svaki dan provodili najmanje 4 sata, a poslije su učili kod kuće ili u produženome boravku te da su još i vikendom imali neke obveze oko nastave”, piše Ministarstvo.

Najmlađi učenici nastavu prate uz ‘Školu na Trećem’, a učitelji roditeljima šalju dodatne zadatke vezane uz planirane teme, “ali pri tome trebaju voditi računa o opterećenju učenika i svrsishodnosti zadataka, kao i tehničkim mogućnostima koje učenici imaju kod kuće”. Ističe se kako nije prihvatljivo tražiti od roditelja da se isprinta listić, već je dovoljno da učenik zadaću napiše u bilježnicu. Također, sve zadaće za svakog učenika ne trebaju se slati svaki dan učitelju na provjeru, već učitelj može napraviti raspored učenika koji će mu poslati zadaću taj dan.

Ovako bi, prema oglednom primjeru Ministarstva trebao izgledati dnevni raspored učenika od 1. do 4. razreda:

Presudna uloga razrednika i koordinacija nastavnika

Učenici od 5. do 8. razreda trebali bi učiti oko 6 sati dnevno, što uključuje učenje i poučavanje i isključuje učenje vikendom. Ovi učenici, stoji u preporuci, ne trebaju gledati TV program po rasporedu ako nije usklađen s njihovim rasporedom, ali svakako nastavnici trebaju djecu uputiti na videolekcije, tj. trebaju pronaći odgovarajuće ako nisu izradili svoje. Učenika, pritom, nije dovoljno samo uputiti da nešto nauči iz udžbenika “jer takav pristup ne daje dobre rezultate u svladavanju gradiva većine predmeta”.

Ističu i ujednačenost među predmetima, u čemu je uloga razrednika i koordinacija nastavnika u virtualnoj zbornici i virtualnoj učionici važna. I za učenike razredne nastave, iz Ministarstva su dali ogledni primjer dnevnog rasporeda:

Za srednjoškolce se ne preporučaju videokonferencije

Srednjoškolci od 1. do 3. razreda dnevno bi trebali učiti oko sedam sati. Nastavnici se trebaju međusobno koordinirati oko ravnomjernoga opterećenja učenika tijekom radnoga tjedna. Nastavnici se u poučavanju mogu služiti već pripremljenim lekcijama od strane Ministarstva ili izraditi vlastite. “Napominjemo da se isključivo izvođenje nastave na daljinu putem videokonferencije ili audiokonferencije u realnome vremenu na kojima sudjeluju svi učenici ne preporuča zbog velikog opterećenja online sustava, ali i zato što postoje primjereniji načini organizacije nastave na daljinu”, kažu iz Ministarstva i daju primjer radnoga dana za srednjoškolce:

Maturanti bi trebali učiti po modelu obrnute učionice

Maturanti bi dnevno trebali uložiti osam sati u učenje. “Za maturante, ali i za ostale učenike srednje škole, preporuča se model obrnute učionice (flipped classroom). Prema tom modelu učenici pročitaju što treba o nekoj temi, pogledaju videomaterijal ili na neki drugi način samostalno istraže temu, a onda u virtualnoj učionici postavljaju pitanja, raspravljaju i rješavaju problemske zadatke ili argumentiraju svoje stavove”, preporučuje Ministarstvo.

Dodatno naglašavaju razvoj samostalnosti i odgovornosti i dodaju kako bi maturanti trebali svladavati svoje zadatke bez posebne potpore roditelja. Subotom će na RTL 2 biti osiguran i redoviti program priprema za državnu maturu za učenike završnih razreda srednjih škola. Ovako bi, prema preporuci Ministarstva, trebao izgledati radni dan maturanata:

Kako organizirati online sat?

Ministarstvo preporučuje kako bi nastavna jedinica u trajanju od 60 minuta trebala obuhvatiti: 15 minuta videolekcije, 15 minuta u kojima učenik govori ili piše temeljem zadataka iz videolekcije ili napiše sažetak te samostalni rad učenika u trajanju od 30 minuta (ponavljanje, istraživanje, čitanje, pisanje, rasprava ili praćenje rasprave).

Učitelji i nastavnici trebali bi za predmete za koje je potrebno uvježbavanje i razumijevanje sadržaja učenicima snimiti videouradak u trajanju od otprilike 15 minuta ili učenike uputiti da prate određenu nastavnu jedinicu putem videolekcija koje je MZO osigurao za nastavu na daljinu. “Nastava na daljinu ne podrazumijeva da učenici samo čitaju udžbenik i rješavaju zadatke po uputama nastavnika”, preporučuju i dodaju kako je u svim tim aktivnostima ključna uloga učitelja. Nije dobro ni da poučavanje prebacuje posredno na roditelja, zaključuju u preporuci.