FOTO: Marko Miščević

Nakon smrti oca i djeda posvetili su se poljoprivredi. Sandi i Tedi krenuli su s 30, a danas imaju 11.000 maslina i svjetske nagrade

Sandi je agronom i brine se za proizvodnju, a Tedi je ekonomist koji vodi marketing i prodaju. Pokazali su nam svoju uljaru, maslinik, kušaonicu i Vodnjan

Nakon smrti oca i djeda posvetili su se poljoprivredi. Sandi i Tedi krenuli su s 30, a danas imaju 11.000 maslina i svjetske nagrade

Sandi je agronom i brine se za proizvodnju, a Tedi je ekonomist koji vodi marketing i prodaju. Pokazali su nam svoju uljaru, maslinik, kušaonicu i Vodnjan

FOTO: Marko Miščević

Pronašli smo prekrasne ljude u prekrasnim mjestima koji su nam ispričali zašto su ostali vjerni svom kraju. U novom nastavku serijala "Moje mjesto, tvoja destinacija" istražili smo Vodnjan. Kroz ovaj istarski dragulj proveli su nas Tedi i Sandi Chiavalon, braća koja se kriju iza obiteljskog gospodarstva koje broji gotovo 11.000 stabala maslina

“Sve je krenulo kad su nam tata i nono umrli u roku od dva mjeseca. Imao sam 13 godina, odnosno bio sam u osmom razredu. Bilo je to teško razdoblje jer smo ostali samo mama, brat i ja. Oni su mi bili od početka najveća potpora. Iako sam bio mlad, znao sam da želim ostati u Vodnjanu i baviti se poljoprivredom”, prisjetio se Sandi Chiavalon.

Istarskom poduzetniku su tada govorili da će ga ideja o otvaranju uljare pustiti kad prođe pubertet, no obitelj je vjerovala u njegovu viziju. Unatoč tome što njegova sredina nije mislila da je to pametno, nastavio je slijediti svoj put i upisao Srednju poljoprivrednu školu u Poreču, a nakon toga i Agronomski fakultet u Zagrebu.

“Isprva sam se htio baviti vinom, no shvatio sam da mi treba jako puno novaca da napravim podrume koje nismo imali. Zato sam se ipak odlučio baviti maslinama.” Na početku su ih imali samo 30 koje su naslijedili od none i već sljedeće proljeće su u spomen na nonu i tatu zasadili prvih 100 maslina, a sada ih imaju gotovo 11.000.

Njihova Uljara Chiavalon danas godišnje izbaci više od 25 tona ulja, a mogu se pohvaliti i time da se njihovo ulje može kušati u prestižnom i luksuznom njujorškom lancu hotela The Ritz-Carlton, odnosno onom hotelu koji se nalazi pored Central Parka.

Sandi i Tedi su čast djedovima nazvali dva ulja po njima – Romano i Atilio Marko Miščević

Organizirani posjet imanju

Čuvši za njihovu nevjerojatnu priču, uputili smo se iz Zagreba za Istru ne bismo li se uživo uvjerili u ljepote njihovog imanja i kraja.

Put smo započeli na naplatnim kućicama Lučko, na brzinu prije kretanja nadoplatili ENC putem aplikacije Hrvatskih autocesta s našom Mastercard® karticom i provjerili što kaže GPS. Navigacija nas je uputila na autocestu Zagreb – Rijeka i Istarski ipsilon. Uz kratku stanku, nakon svega tri i pol sata, stigli smo do Vodnjana.

Spomenimo, obilazak Chiavalon imanja dio je iskustva koje se nalazi na Mastercardovoj platformi priceless.com čija je ponuda ekskluzivna za korisnike Mastercard kartica. U sklopu toga možete istražiti uljaru, degustirati ulje, čuti sve o priči i povijesti obiteljskog gospodarstva uz čašicu pjenušca i zalogaje fine domaće lokalne hrane.

Prije puta smo nadoplatili ENC putem aplikacije Hrvatskih autocesta s Aircash karticom Marko Miščević

Topli kruh i maslinovo ulje

Sandi i Tedi su nas srdačno dočekali kod svoje uljare i prva stvar koju smo naravno napravili bilo je kušanje maslinovog ulja.

Imali smo sreće da su taman dan prije imali prvu žetvu pira pa se Sandi igrao s receptima za kruh. Dočekao nas je topli kruh i, bez pretjerivanja, vjerojatno najbolje maslinovo ulje koje smo probali.

Sandi je inače agronom po struci, dok je njegov brat Tedi Chiavalon ekonomist te vodi prodaju i marketing. Prva lokacija koju su nam pokazali bilo je upravo njihovo imanje na kojem se nalaze maslinik, uljara i kušaonica.

Njihova su ulja eko uzgoja, a osvojila su i takozvani maslinarski Oscar Marko Miščević

Imaju masline stare 600 godina

Kad su nam ispričali priču o trudu i radu koji se kriju iza gorkih i intenzivnih okusa, cijela slika nam je bila puno jasnija.

Naime, kako su Sandi i njegov brat Tedi rasli, tako su rasle i njihove masline kojih je svake godine bilo sve više i više. “Iako sam studirao u Zagrebu, svaki vikend sam se vraćao doma raditi na polju. Nikad se nisam mogao zamisliti negdje drugdje osim u Vodnjanu”, rekao je Sandi.

Osim što danas imaju impresivan broj maslina na zemlji u Vodnjanu i Fažani, surađuju i s 30-ak obitelji iz cijele Istre kod kojih kontroliraju plodove pa ih otkupljuju.

“Na taj način širimo proizvodnju zato što je dobivanje plodova dug proces. Maslina se zasadi i tek nakon 10 godina daje ozbiljan plod”, rekao je Sandi dodajući da u svojem masliniku imaju masline stare po 500 i 600 godina.

Na imanju radi oko 20 zaposlenika

Sandi nam je priznao da mu se i danas, nakon 26 godina, njegova dječačka vizija koja se ostvarila čini kao san.

“Naša uljara je danas jedan ozbiljan projekt na kojem radi više od 20 zaposlenika. Postali smo poznati po proizvodnji vrhunskog eko maslinovog ulja”, objasnio je Sandi.

Braća privlače pažnju kolega iz cijelog svijeta upravo zato što je njihov način proizvodnje jedinstven. Naime, nisu nastavili raditi kao što su radili njihovi stari, već su uzeli najbolje sorte iz uzgoja i promijenili odmah tehnologiju prerade, način prerade i vrijeme berbe.

Tedi govori da su kušaonicu i shop otvorili 2008. godine, a brzo je postala pravi hit Marko Miščević

Maturalni rad je zakotrljao cijelu priču

“Nekoliko puta su nam govorili da smo ludi, a prvi je bio kada smo krenuli u ranu berbu. Inače se masline beru u studenom, no mi ih beremo u listopadu. Moj profesor iz srednje škole i predsjednik Udruge Agroturist, pokojni Franko Raguž i ja pokušali smo napraviti jedan projekt prerade maslina isti dan kad se uberu. To je ujedno bio i moj maturalni rad u četvrtom srednje”, započinje priču.

Nastavlja kako je taj njegov rad završio na državnom natjecanju 2000-ih godina. Već se tada pokazalo da je, ako se maslina ubere i prerađuje isti dan, kvaliteta ulja značajno bolja. To je bilo u potpunoj suprotnosti od onoga kako se tada radilo.

“Kad su ljudi vidjeli da beremo masline već 5. listopada, govorili su mi da nisam baš normalan. Kod nas inače berba traje 45 dana. Tada uljara radi 24 sata, sedam dana u tjednu. Kako se masline beru, tako se i obrađuju – čak i po noći”, rekao je.

Sezona im traje od veljače do studenog

Zatim je 2008. godine Sandi došao na ideju da naprave kušaonicu maslinovog ulja i da mogu ugostili ljude na svojem obiteljskom gospodarstvu.

U obilasku kušaonice, Sandi nam je ispričao da su na taj način htjeli ostvariti da ljudi imaju bliži uvid u to kako nastaje Chiavalon ulje, gdje se proizvodi, kako prepoznati kvalitetno maslinovo ulje, s kojim se jelima sparuje određena vrsta ulja, a mogu i dan provesti u hladovini njihovih stoljetnih maslina, kušati razna vina i jela.

“Rekli su mi opet da nisam normalan tvrdeći da kušanje maslinovog ulja nije interesantno te da ljudi idu okolo na degustaciju vina i rakija. Pokazalo se da su bili totalno u krivu jer sad nam svakodnevno kroz kušaonicu prođu stotine ljudi. Imamo oko 20.000 posjetitelja godišnje na našem imanju”, ponosno će Sandi.

Dodaje da od 20 zaposlenika, njih petero se bavi isključivo degustacijama i posjetiteljima. Uz to je njih četvero certificiranih sommeliera za ulja. Turisti im počinju dolaziti već u veljači, odnosno kada se priroda počinje buditi, a njihova sezona traje sve do studenog.

Obitelj Chiavalon je krenula u posao s 30 maslina koje su naslijedili od none Marko Miščević

Na maslinarski Oscar su posebno ponosni

Profil gostiju im je pak raznolik – od beba do umirovljenika, odnosno od profesionalnih gastronoma pa do laika i zaljubljenika u istarsku kulturu. Tedi se pritom nadovezuje kako njihove goste najviše iznenade miris i okus ulja.

“Obično nam kažu da ne mogu vjerovati da osjete florealne note te da ulje može biti pikantno i gorko. Obožavamo vidjeti njihov prvi doticaj s uljem. Nama je to iznenađenje i definitivno najdraži dio u cijelom našem procesu proizvodnje i poslovanju”, kazao je Tedi pokazujući nam strojeve u pogonu uljare koja je čista kao apoteka.

Njihova ulja su zaista osvojila jako puno nagrada, a ono čime se posebice ponose jest takozvani maslinarski Oscar, odnosno svjetsko priznanje Premio il Magnifico koje su osvojili dvije godine zaredom.

Sandi se oduvijek htio baviti poljoprivredom, zato je i upisao Srednju poljoprivrednu školu u Poreču Marko Miščević

Eko uzgoj koji je prepoznat u svijetu

Proglašeni su u Toskani najboljim proizvođačem maslinovog ulja u svijetu među stotinjak drugih proizvođača.

“Volimo pritom naglasiti da su upravo drugi proizvođači glasali za nas, što nam daje dodatan vjetar u leđa, ne samo nama i našim zaposlenicima, nego i drugim tvrtkama u regiji koje na neki način predstavljamo diljem svijeta”, rekao je Tedi.

Njihova je proizvodnja u potpunosti ekološka, a Tedi nam je u obilasku maslinika objasnio i pokazao da se to već golim okom vidi po nekoliko stvari – lišću na stablima i pokošenoj travi na zemlji.

“Ekološki uzgojena stabla imaju takozvano paunovo oko, odnosno žuto lišće koje je indikator da nema prskanja i pesticida. Uz to, travu u masliniku kosimo prirodno i pustimo je da se onda sama od sebe slegne i osuši. Dakle, nema poravnavanja i ne diramo zemlju”, kazao je.

Sandi i Tedi su djetinjstvo proveli u centru Vodnjana gdje je živio njihov djed Romano Marko Miščević

Igrali se s klikerima ispred crkve

Kad smo završili obilazak uljare, kušaonice i maslinika, dečki su nam odlučili pokazati i glavni trg u Vodnjanu koji je na neki način jedan od simbola grada i ondje je zaista lijepo popiti kavu. Odmah su nam rekli kako je centar mjesto koje je definitivno obilježilo njihovo djetinjstvo.

“Tu smo provodili dane na glavnom gradskom trgu, kao i u ulicama oko njega. Igrali smo se sa sličicama i klikerima ispred vodnjanske crkve i najvećeg zvonika u Istri – zvonika svetoga Blaža. Sjećam se da smo jednom bili toliko glasni da nas je stari svećenik morao otjerati”, rekla su nam braća Chiavalon.

Crkva svetog Blaža je inače poznata turistička atrakcija zato što čuva relikvije i balzamirana tijela svetaca. Posjećuju je hodočasnici iz cijelog svijeta jer se, uz trn s Isusove krune, komadić vela Bogorodice i česticu Kristova križa, ondje nalaze posve očuvana tijela svetog Sebastiana, Barbare, Marije Egipatske, Leona Bemba, Ivana Olinija i Nikoloze Bursa.

Dečki kažu kako su djetinjstvo proveli ispred crkve svetog Blaža gdje su se igrali klikerima Marko Miščević

Dva ulja nazvali po djedovima

Vodnjan je pak, objašnjavaju nam, najpoznatiji po vinu i ulju, a poseban po tome što objedinjuje tradiciju starih istarskih gradova – pitoreskne ulice, kamenite kuće i zgrade napravljene u venecijanskom stilu.

Svega 100 metara od Gradskog trga, na putu do Crkve svetog Blaža, nalazi se prolaz nazvan Volto di Chiavalon. “To je dokaz da naša obitelj ima dugu tradiciju bivanja u Vodnjanu. Naš obiteljski grb datira još iz 1492. godine, otprilike iz vremena kad je Amerika otkrivena”, rekli su nam usput.

Ondje je, naime, živio njihov nono Romano po kojemu su i nazvali jedno svoje ulje. Budući da je jako volio ribu, ulje koje su mu posvetili se upravo preporučuje uz riblja jela. Drugi djed koji je bio iz Žminja je pak obožavao meso pa su prema njemu jedno ulje nazvali Atilio. To ulje se slaže uz mesna jela, a Sandi i Tedi kažu kako ga oni vole najviše kombinirati s odreskom.

“Definitivno smo ostavili otisak u ovom mjestu, a planiramo tu tradiciju i nastaviti njegovati u budućnosti”, odlučno će Tedi i Sandi.

S našim Jaguarom E-PACE na put smo krenuli iz Zagreba s naplatnih kućica Lučko Marko Miščević

Producirano u radionici TG Studija, Telegramove in-house agencije za nativni marketing.

Uljara Chiavalon dio je Mastercardove iskustvene platforme priceless.com koja nudi niz različitih iskustava prezentirajući diljem svijeta ono najbolje od naše zemlje. Upravo među tim jedinstvenim iskustvima, kreiranima posebno za korisnike Mastercard kartica, baš svatko može pronaći nešto za sebe – bilo da se radi o gurmanima željnima novih gastronomskih doživljaja i vještina, avanturistima koji obožavaju prirodu, zaljubljenicima u stjecanje novih znanja koje nam donosi digitalna tehnologija ili onima koji se jednostavno žele odmoriti i zabaviti na manje uobičajen način.

Projekt Moje mjesto, tvoja destinacija podržavaju i Hrvatske autoceste, društvo s ograničenom odgovornošću zaduženo za upravljanje, izgradnju i održavanje autocesta u Hrvatskoj.

Službeno vozilo putovanja je Jaguar E-PACE, a odlikuje ga dinamična i elegantna vanjština. Intuitivan i stilski oblikovan, savršen je za uzbudljive gradske vožnje. Za iskustvo vožnje zaslužan je Auto Benussi.