Ovo zvuči kao zgodan savjet; ako želite da vam mozak super radi i kad ste stari, pokušajte razmišljati kao djeca

Sputavanje širokog učenja, poput djeteta, dovodi do bržeg kongnitivnog starenja

Vector drawing made by a child, happy family
FOTO: Getty Images/iStockphoto

U nekom trenutku života, svi smo pod pritiskom da se prestanemo ponašati kao adolescenti i da postanemo financijski odgovorne, uravnotežene i stabilne odrasle osobe. Počinjemo razmišljati kao odrasli, donoseći odluke i crpeći sve što smo tijekom godina naučili.

Ali što ako je odrastanje precijenjeno? Ponekad se pokazuje da bi bilo mudrije razmišljati na način kako to čine djeca, tvrdi studija profesorice Rachel Wu s UC Riverside, objavljena u časopisu Human Development. Studija raspravlja o tome da bi mogli biti znatno učinkovitiji ako razmišljamo kao djeca.

Bitan je način na koji učimo

Wu ističe da je starenje povezano s kognitivnim propadanjem. Kako starimo, um nam postaje manje britak, a ne možemo objasniti zašto. Studija profesorice Wu sugerira da to ima veze s načinom na koji učimo. Ona kaže da ovo možemo promijeniti tako da opet počnemo razmišljati kao djeca.

Tijekom života od učenja širokog dijapazona vještina kao djeca, prelazimo na specijalizirano učenje, postajemo stručnjaci za određeno područje i počinjemo raditi. To u početku dovodi do kognitivnog propadanja u nekim poznatim i nepoznatim situacijama.

Poslovna karijera nas sputava

Kada započnemo svoju poslovnu karijeru, fokusiramo se na određeno područje, što može obeshrabriti kognitivni razvoj drugih vještina. Mijenja nam se cjelokupna perspektiva učenja, a ako se održi teorija profesorice Wu, to ima veze s time da se više ne osjećamo toliko oštroumni kao nekada. Radeći na razvoju specijalizirane baze znanja, vježbamo jedan dio kognitivnih vještina, dok ostale miruju.

Wu ukazuje na razlike između specijaliziranog i širokog učenja. Specijalizirano učenje znači zatvoreno mišljenje, temeljeno na rutini i znanju, nedostaje pristup stručnoj pomoći ili učitelju, posljedice pogrešaka su velike, mogu nas otpustiti, temelji se na fiksnom razmišljanju ili uvjerenju da su sposobnosti urođene, dolazi s malo predanosti učenju i dopušta da se uči samo jedna vještina.

Bitan je individualan pristup učitelja i mentora

Široko učenje je otvoreno, fokusirano na istraživanje novih obrazaca i vještina, ovisi o dosljednom, individualnom pristupu učiteljima i mentorima koji nam pomažu u učenju, okruženje oprašta pogreške i neuspjehe, temelji se na razmišljanju o rastu i uvjerenju da se sposobnosti razvijaju trudom, uz ozbiljnu predanost učenju i omogućava učenje više vještina odjednom.

Potreba za pronalaženjem našeg istinskog životnog poziva može biti stresna. Ta nam je ideja usađena od najranije dobi kada nas zapitkuju što želimo biti kada odrastemo. Što smo bliže odrastanju, pitanje postaje još ozbiljnije.

Specijalizirano učenje nas sputava u širokom učenju

Prelaskom na specijalizirano učenje, gubimo neke prednosti multipotencijalnosti ili širokog učenja. Široko učenje olakšava sintetiziranje dviju ili više ideja što je okosnica kreativnog razmišljanja. Kada imate mogućnost usredotočiti se na više od jedne teme, lakše je zamisliti kako se ta dva subjekta uklapaju zajedno. Steve Jobs je jednom rekao, kreativnost je samo povezivanje stvari.

Ako je ova teorija točna, onda je ključ za održanje naših kognitivnih sposobnosti kako starimo da prestanemo učiti kao odrasla osoba i da učimo kao djeca. Potrebno je izaći iz “zone udobnosti”, prihvatiti nove vještine i hobije, i ne bojati se pogrešaka.