Švedska gradi elektrificiranu autocestu na kojoj će se vozila moći puniti tijekom vožnje

Tehnologija bežičnog punjenja zahtijeva puno podešavanja prije nego je električno vozilo može koristiti

FOTO: Interesting Engineering/YouTube Screenshot

Europska unija donijela je zakon po kojemu do 2035. godine svi novi prodani automobili moraju imati nultu emisiju ugljičnog dioksida pa europske zemlje žure pripremiti infrastrukturu potrebnu za mobilnost bez fosilnog goriva. Švedska je prva zemlja na svijetu koja je započela s pretvaranjem autoceste u trajnu elektrificiranu cestu.

Na e-autocesti automobili se mogu puniti tijekom vožnje. Stručnjaci kažu da dinamičko punjenje omogućava prelazak većih udaljenosti s manjim baterijama uz izbjegavanje čekanja na stanicama za punjenje. Nakon različitih pilot projekata i eksperimentiranja s privremenim verzijama, cesta bi trebala biti izgrađena do 2025. godine.

Isti projekt započet i u Americi

Inženjeri još uvijek razmatraju koja bi tehnologija bila najprikladnija, piše Top Gear. Tehnologija se već testira u nekoliko europskih gradova. Direktor švedske prometne uprave Jan Pettersson kaže za Euronews Next da je elektrifikacija autocesta put prema dekarbonizaciji transportnog sektora. Odabrana autocesta je europska ruta E20, koja povezuje Hallsberg i Örebro, smještena u središtu između tri glavna grada u zemlji; Stockholma, Göteborga i Malmöa.

Projekt elektrifikacije autocesta krenuo je i u Americi. Prometni ured Michigana i grad Detroit otvorili su dio ulice u središtu grada gdje će biti moguće puniti električna vozila bez zaustavljanja da bi ih priključili na punjač. To je prva javna cesta s bežičnim punjenjem u Americi. Grad će dionicu iskoristiti za testiranje i usavršavanje tehnologije bežičnog punjenja prije nego ova tehnologija u nekoliko sljedećih godina postane široko dostupna, prema Axiosu.

Izraelski Electreon i Prometni ured Michigana preuzeli su petogodišnju obavezu stvaranja električnog cestovnog sustava. Electreon je razvojni programer bežičnog punjenja za električna vozila, jedan od više od 60 startupa za tehnologiju i mobilnost koji sudjeluju u Detroit Newlabu, središtu inovacija.

Ovakva tehnologija zahtijeva puno podešavanja

Bežično punjenje omogućiti će široku primjenu električnih vozila, rješavajući ograničeni domet, ograničenja mreže i veličinu baterije i troškove, kažu iz Electreona. Inicijativa utire put mobilnosti s nultom emisijom, gdje su električna vozila norma, a ne iznimka. Tehnologija bežičnog punjenja zahtijeva puno podešavanja prije nego je električno vozilo može koristiti.

Vlasnici moraju instalirati Electreonov prijamnik kako bi pokrenuli induktivne zavojnice ispod površine ceste. Procijenjeni trošak instaliranja prijamnika je 3500 dolara iako se očekuje smanjnjenje troška na 1500. Nije jasno hoće li ova javna infrastruktura za punjenje biti besplatna.

Švedska je bila prva zemlja koja je izgradila električnu autocestu. Smartroad Gotland, pilot projekt na otoku Gotland napravio je 1.6 kilometara ceste između grada Visbyja i zračne luke. Druge zemlje Italija, Velika Britanija, Sjedinjene Države i Indija udvostručuju izgradnju ovih sustava. Švedska surađuje s Francuskom i Njemačkom u razmjeni iskustava i istraživanju električnih autocesta. Njemačka i Švedska već nekoliko godina imaju pokazne objekte na javnim cestama, a Francuska planira pilot dionicu.