Ovo je 10 najvrjednijih brendova na svijetu (došlo je do promjene na vrhu)

Apple je pretekao Google za 27 milijardi dolara vrijednosti brenda

FOTO: BrandZ

Agencija za istraživanje tržišta Millward Brown objavila je godišnju listu BrandZ 100 najvrjednijih brendova na svijetu. Pretekavši Google, na prvo mjesto vratio se Apple.

Najistaknutiji novi brend na listi je kineska Alibaba, koja je odmah zauzela prvo mjesto u kategoriji maloprodaje, a najveći porast bilježi Facebook, koji je udvostručio vrijednost. Slijedi ga Apple, čija je vrijednost skočila 67 posto i Intel s rastom od 58 posto.

Prvih sto brendova svijeta, procjenjuje se, ukupno vrijede 3,3 bilijuna američkih dolara, što je 14 posto više nego lani. Od početka izdavanja liste prije deset godina vrijednost im je narasla 126 posto. Dvije trećine otpada na kompanije iz Sjeverne Amerike, a jedna petina na azijsko-pacifičku regiju. U posljednjih deset godina vrijednost je najviše rasla kompanijama iz kategorije brze prehrane, 252 posto, pivarima 183 posto i tehnološkim tvrtkama 175 posto. Lani su najviše rasle tehnološke kompanije i maloprodaja, čija vrijednost je u godinu dana narasla 24 posto.

1. Apple, vrijednost brenda 247 milijardi dolara

--FILE--The logo of Apple Inc. is on display on the glass facade of an Apple Store in Shenyang city, northeast China's Liaoning province, 10 May 2015. Nasdaq OMX Group Inc. is seeking to tempt Shenzhen stock investors with Apple Inc. and Microsoft Corp. amid a rally in Chinese technology shares that's making the U.S. dot-com bubble look subdued. Nasdaq will start an exchange-traded fund in Shenzhen tracking the Nasdaq 100 Index by early in the third quarter, Robert Hughes, who manages the New York-based company's global indexes business, said in an interview on Wednesday (20 May 2015). It's licensed GF Fund Management Co. to offer the Guangfa Nasdaq-100 Index Fund, which will be Shenzhen's first ETF based on the gauge, he said. The rally that's added more than $5 trillion to the value of Chinese equities over the past year has been even more pronounced in Shenzhen, where the market is dominated by smaller technology companies.

Apple je sa skokom vrijednosti 67 posto prestigao Google i zasjeo na prvo mjesto kao najvrjedniji brend na svijetu. Njihov najuspješniji proizvod iPhone 6 uvelike je zaslužan za najveću kvartalnu dobit u povijesti, 18 milijardi dolara.

Apple je posebno dobro poslovao u Kini, gdje je Samsungu, Xiaomiju i Huaweiju oduzeo velik dio tržišta. Uz to, veliku prašinu podignuli su svojim prvim novim proizvodom u posljednjih pet godina, Apple Watchom.

2. Google, vrijednost brenda 174 milijarde dolara

1-google-art2

Unatoč padu na drugo mjesto, vrijednost Googleova brenda porasla je 9 posto, na 174 milijarde dolara. “Google je bio jako dobar, ali Apple je bio fantastičan”, komentirala je Elspeth Cheung, direktorica globalnog istraživanja u BrandZu.

Google i dalje ima vodeću svjetsku internetsku tražilicu te je jedan od najpoželjnijih poslodavaca na svijetu. Međutim, brend je lani imao poteškoća s percepcijom u javnosti zbog povrede privatnosti i poreznih praksi.

3. Microsoft, vrijednost brenda 116 milijardi dolara

Microsoft
Microsoft Wikipedia

Microsoft je s četvrtog skočio na treće mjesto ljestvice pretekavši IBM. “Microsoft je dosad najviše novca izvlačio od Windowsa, ali stvari se mijenjaju otkad je na čelo kompanije došao Satya Nadella“, kaže Cheung. Kompanija trenutno korisnicima Windowsa 7 i 8 nudi besplatnu nadogradnju na Windows 10. Cheung kaže da taj potez predstavlja prekretnicu za tvrtku jer čini njihove proizvode dostupnijima široj bazi korisnika.

4. IBM, vrijednost brenda 94 milijarde dolara

General view of IBM Logo on the IBM buildings as the Company opens European Digital Sales Center to transform Digital client engagement. The IBM Technology Campus, in Mulhuddart, Dublin, Ireland. September 12, 2014. Photo: Artur Widak / NurPhoto (Photo by Artur Widak/NurPhoto)

Vrijednost IBM-ova brenda pala je 13 posto, zbog čega su trenutno na četvrtome mjestu ljestvice najvrjednijih brendova. Cheung kaže da tehnološki brend gubi vrijednost u borbi s Amazonom i Microsoftom u ponudi poslovanja u Cloudu. Zbog smanjene profitabilnosti pala je i vrijednost brenda, dodala je Cheung.

Uz to, prijavljeni prihodi kompanije u posljednjem kvartalu nisu ispunili očekivanja analitičara s Wall Streeta. “Razočarani smo našim posljednjim poslovnim rezultatima”, poručila je direktorica IBM-a Ginny Rometty nakon objave rezutata.

5. Visa, vrijednost brenda 92 milijarde dolara

A visa credit card is on display on a table in Berlin The European Union wants to reduce extra fees for payments with credit cards throughout Europe. Photo: Joerg Carstensen/dpa

Visa je skočila za dva mjesta, na peto mjesto ljestvice.

“Skok brenda kreditne kartice bio je impresivan, a za to je zaslužno zdravo povećanje prihoda širom svijeta”, kaže Cheung, ali i upozorava da Visa mora pripaziti na približavanje konkurencije, posebno tehnoloških tvrtki poput PayPala, koji je lani imao snažan rast.

6. AT&T, vrijednost brenda 89 milijardi dolara

(FILES)The AT&T logo is seen in this June 2, 2010 file photo in Washington DC. AT&T on November 7, 2012 announced a $14 billion plan over three years to upgrade its networks, much of it to boost wireless high-speed Internet in the United States. The telecom giant said around $8 billion will help boost capacities for so-called 4G or fourth generation wireless networks, using Long-Term Evolution LTE technology, which delivers fast Internet connections for mobile devices.     AFP PHOTO/Etienne FRANCHI

Jedna od dvije najveće američke telekomunikacijske firme AT&T imao je dobru godinu. Vrijednost brenda skočila je 15 posto, na 89 milijardi dolara, čime je zasjela na šesto mjesto ljestvice najvrjednijih brendova.

Cheung kaže da AT&T pokušava postati lifestyle brend proširenjem tradicionalne ponude telekom operatera na zabavne usluge. Međutim, dionice tvrtke nisu imale najbolje rezutate, a kompanija je ranije ove godine izbačena s indeksa Dow Jones. Vrijednost dionica u zadnjih godinu dana pala je za 2 posto.

7. Verizon, vrijednost brenda 86 milijardi dolara

Corporate logo of Verizon wireless on the mirrored-glass of an office building, in April 2013.

Verizon ima ambiciju dominirati u ponudi svog sadržaja koji će streamati na internetu. Iz tog razloga tvrtka je nedavno objavila 4,4 milijarde dolara vrijednu kupnju AOL-a. Cilj je akvizicije, kojom se spajaju jedan od najvećih telekomunikacijskih operatera i vodeći ponuđač sadržaja, postati jedan od najvećih igrača na području digitalnih medija.

Cheung kaže da je optimistična oko budućnosti Verizona nakon što je kompanija imala sjajnu godinu s rastom vrijednosti brenda od 36 posto.

8. Coca Cola, vrijednost brenda 84 milijarde dolara

coca cola

Jedan od najpoznatiji brendova na svijetu, Coca Cola, nalazi se među 10 najvrjednijih brendova na svijetu od početka objavljivanja ljestvice.

Međutim, vrijednost brenda lani je rasla samo 4 posto, sporije od najveće konkurencije, što je rezultiralo dva mjesta nižim rangom na ljestvici. Cheung kaže da je kompanija imala slabiji rast na razvijenim i tržištima u usponu zbog čega je stagnirala vrijednost brenda.

9. McDonald’s, vrijednost brenda 81 milijarda dolara

mcdonalds restoranMcDonald’s je imao tešku godinu, u kojoj mu je vrijednost pala za 5 posto, na 81 milijardu dolara. Na ljestvici najvrjednijih brendova s petog mjesta završio je na devetome.

Najveći svjetski lanac brze hrane lani je slabije poslovao jer mu sve više mušterija oduzimaju konkurentski lanci poput Chipotlea, koji je McDonalds prodao prije deset godina.

Međutim, Cheung kaže kako tvrtka pokušava preokrenuti trendove izmjenama u meniju i rebrandiranjem, u kojem se sve više odmiče od tradicionalnih crvenih i žutih boja prema zelenoj.

10. Marlboro, vrijednost brenda 80 milijardi dolara

marlboro

Još jedan brend koji se nalazi među 10 najvrjednijih od samog početka ljestvice je Marlboro, kojem je lani vrijednost rasla za 19 posto.

“Iako imaju velikih ograničenja u marketinškim kampanjama, Marlboro je i dalje iznimno jak brend”, kaže Cheung. Razlog za to su upravo zabrane reklamiranja u brojnim zemljama diljem svijeta zbog kojih nijedan konkurent ne uspijeva ugroziti dominaciju najprodavanijeg brenda cigareta na svijetu.