Ebay podržao Google u obrani protiv optužbi EU za zlouporabu monopola

CEO Ebaya John Donahoe Google smatra izravnim konkurentom

FOTO: Youtube

Izvršni direktor Ebaya John Donahoe podržao je argumente Googlea, koji se brani protiv optužbe EU za zlouporabu monopola, rekavši Financial Timesu da su dvije kompanije direktni konkurenti na području online kupovine.

Europska komisija je Google optužila za varanje korisnika i konkurencije jer je, prema optužbi, koristio monopol svoje tražilice kako bi na prva mjesta pretrage izbacivao svoju uslugu online kupovine. Tužba je podignuta nakon pet godina istrage.

Google je na optužbe odgovorio da europski regulatori ne shvaćaju kako se njihova usluga nalazi između divova online kupovine Ebaya i Amazona, što pitanja o rezultatima njihove tražilice čini nebitnima.

Situacija se promijenila

Donahoe je u intervjuu FT-u rekao kako nestaju barijere između različitih područja online kupovine te kako je pred Europskom komisijom veliki posao dokazivanja tužbe. Šef Ebaya kaže da se svijet tehnologije značajno promjenio otkad je EU prije deset godina vodila svoju posljednju veliku tužbu protiv Microsofta, pa i otkad su prije pet godina otvorili istragu protiv Googlea. Prije pet godina se tražilica bazirala na alogritamskim rezultatima, a sada koristi nove metode bazirane na oglašavanju.

“Kakva god da je situacija bila u vrijeme pokretanja istrage, sada je poslovanje fluidnije i lakše se regulira”, kaže Brian Weiser, analitičar Pivotala.

BELGIUM-EU-US-INTERNET-ANTITRUST-GOOGLE-PROBE
Margrethe Vestager je sklonija tužbama od prethodnika Joaquína Almunie AFP/AFP PHOTO

Ključni argument Komisije je da Google dominira tržištem za pretragu kupovine zahvaljujući svojoj poziciji opće tražilice. Povjerenica Europske komisije za tržišno natjecanje Margrethe Vestager smatra da je Googleov udio od 90 posto na tržištu opće pretrage interneta u Europi dovoljan dokaz njihovog utjecaja. Google na ove tvrdnje odgovara da je njihov utjecaj na stranice online kupovine preuveličan te kao primjer navode Njemačku gdje je Amazon i Ebay dominiraju.

Googleu nisu konkrenti Amazon i Ebay

“Općenito gledajući Amazon je prvo mjesto gdje potrošači započinju pretragu proizvoda, a zatim se u slučaju neuspjeha pronalaska željenih proizvoda prebacuju na Google”, kaže Youseff Squali, analitičar Cantor Fitzgeralda.

O poziciji Googlea na tržištu online kupovine u Europi govori analiza ComScorea prema kojoj je Google u veljači imao 13 milijuna jedinstvenih posjetitelja, dok su Amazon i Ebay imali preko 100 milijuna svaki.

Međutim, u centru tužbe EU nisu bili Amazon i Ebay već stranice za usporedbu ponude proizvoda koje ovise o prometu s Googleove tražilice.

Suosnivač Foundema, britanske stranice za usporedbu ponude proizvoda i prve tvrtke koja se požalila na zlouporabu monopola Googlea, Shivaun Raiff kaže kako su u Googleu svjesni da mu Amazon i Ebay nisu konkurenti na području usporedbe proizvoda. Obje tvrtke su trgovačke platforme gdje prodavači mogu prodavati svoje proizvode, a za razliku od njih Google Shopping i Foundem vrše usluge usporedbe ponude proizvoda te zarađuju upućivanjem korisnika na komercijane stranice.

Sve teže definiranje uloga tvrtki u online trgovini

Još jedan argument kako nisu dio istog tržišta je da stranice za usporedbu u rezultatima svojih tražilica prikazuju stranice poput Amazona, što dokazuje da mogu egzistirati u simbiozi s Amazonom ili Ebayom. S druge strane, u rezultatima ne objavljuju druge stranice za usporedbu ponude proizvoda.

S vremenom se granice između raznih usluga online trgovine mijenjaju, pa i zagovornici tužbe protiv Google priznaju da je definiranje uloga tvrtki u online trgovini poprilično siva zona jer se ne nalaze svi na potpuno istom tržištu.

Tužbi Komisije protiv Googlea u prilog ne ide činjenica da je od otvaranja istrage prije pet godina Google značajno promijenio metodu pretrage. Od 2012. rezultati Google Shoppinga baziraju se na oglašavanju gdje trgovci licitiraju za mjesto na tražilici, a Googleu plaćaju kada potencijalni kupac klikne na njihov proizvod.