Google je potrošio 60 milijuna dolara na lobiranje, dioničari traže da bude dosljedan i sve objavi

Sporne su Googleove veze s trgovinskim organizacijama i konzervativnim lobijima

FOTO: Doc Searls/Flickr

Održavanje bliskih veza s američkom vladom u zadnjih je osam godina za Google preraslo u cijeli novi biznis. Otkad je Barack Obama 2008. došao na vlast, kompanija je samo na lobiranje u Washingtonu potrošila više od 60,8 milijuna dolara, vjeruje se da je većina novca otišla na pokušaje sprečavanja zakona o neutralnosti interneta. Google vodi lobističke kampanje i u drugim dijelovima zemlje. Demokratu Jerryju Brownu za guvernersku kampanju u Kaliforniji donirali su 26,000 dolara, Republikancu Marcu Rubiu za kampanju za senat 10.000 dolara ali glavnina novca uložena je u lobiranje kod trgovinskih organizacija i različitih nevladinih organizacija.

Googleovi ulagači žele da kompanija počne poštovati otvorenost koju zagovara i traže da otkrije sve troškove lobiranja.

“Ne tražimo ništa neobično, mnoge kompanije to rade” izjavio je za CNN Tim Smith iz tvrtke Walden Asset Management. Kompanija vrijedna 3 milijarde dolara vlasnik je značajnog udjela u Googleu. Walden je upravi Googlea predao službeni zahtjev dioničara za objavu svih troškova i ciljeva lobiranja. O zahtjevu će se glasati danas na godišnjoj skupštini dioničara Googlea.

Google tvrdi da je zahtjev dioničara nepraktičan

Google se protivi prijedlogu Walden Asset Managementa jer smatra da bi svako dodatno otkrivanje lobističkih aktivnosti bilo “nepraktično i opterećujuće.” Prema podacima američkog Centra za odgovornu politiku Google je ove godine potrošio 5,5 milijuna dolara na lobiranje.

Kompanija je na web stranici objavila popis svojih članstava u 43 trgovinska udruženja. Među njima su, primjerice, Ad Council i Nacionalno udruženje za kibernetičku sigurnost. Google tvrdi da je riječ o “reprezentativnom popisu” i ne otkriva koliko donira kojoj organizaciji. Navode da “podržavaju” više od 100 nevladinih organizacija među kojima su AARP, Heritage Foundation i iKeepSafe.

Sporni odnosi Googlea s AmChamom

U središtu rasprave koju će Google danas voditi s dioničarima su veze tvrtke s Američkom gospodarskom komorom. Dioničari zamjeraju Googleu što kao kompanija koja tvrdi da je posvećena zaštiti okoliša financira komoru koja je od 1998. potrošila više od milijardu dolara na lobiranje protiv vladinih mjera za ublažavanje klimatskih promjena i Agencije za zaštitu okoliša.
Nike, Apple i još neke od najvažnijih američkih tvrtki otvoreno su kritizirale takvu politiku Komore, Apple je 2009. otkazao članstvo objasnivši da . “stavovi Komore toliko odudaraju od Appleovih da su odlučili odmah izići iz nje.”

Ne očekuje se da će zahtjev dioničara proći

Ne očekuje se da će zahtjev za objavu lobističkih troškova proći na skupštini jer direktori Googlea imaju dovoljno velike udjele da to spriejče, ali dioničari računaju na javni pritisak koji mogu stvoriti ovim putem.

Sličan prijedlog lani je na skupštini podržalo 8 posto dioničara što je značajan broj s obzirom da malotko od suvlasnika Googlea uopće glasa o takvim stvarima. Cijela stvar bi, piše CNN, mogla imati i konkretnijih posljedica. Prije nekoliko mjeseci Google je prekinuo sve veze s Američkim vijećem za zakonodavnu razmjenu (ALEC) zbog “laganja o klimatskim promjenama.” ALEC je neprofitna organizacija u kojoj predstavnici privatnog sektora zajedno kreiraju prijedloge zakona i lobiraju za njih na razini saveznih država.