11 stvari u tehnološkoj industriji o kojima se najviše pričalo 2015.

Apple postao najvrjednija američka tvrtka, Google je postao Alphabet...

FOTO: AFP

Neviđeno zanimljiva godina u tehnološkoj industriji začudo nije bila godina velikih proboja već konsolidacije i sređivanja. Nakon deset godina ludog rasta, najjače kompanije su se restrukturirale i učvrstile na tržištima na kojima su najjače, startup scena je nakon još luđeg rasta počela doživljavati otrežnjenje, bilo je malo novih proizvoda i usluga ali puno pučnih trenutaka iz poslovne perspektive. Evo o kojim se potezima najvećih tehnoloških kompanija najviše pričalo u 2015. godini.

Google je postao dio Alphabeta

Glavni motiv odluke da se Google restukturira, smanji i postane dio novog holdinga Alphabet bio je fokusiranje tvrtke na ono u čemu je najbolja: pretraživanju i oglašavanju.

Kompulzivna znatiželja osnivača Larryja Pagea i Sergeja Brina odvela je firmu u desetke smjerova, od samovoznih automobila do lijekova za vječnu mladost. Alphabet je sve ostale poslove izdvojio iz Googlea, smanjio kaos u poslovanju i omogućio kompaniji da iskoristi puni potencijal rasta tamo gdje ga ima, oslobodi Pagea i Brina upravljanja korporacijom i omogući im da se i sami fokusiraju na ono u čemu su najbolji: inovacije.

Amazon je preuzeo kontrolu u cloudu

https://www.youtube.com/watch?v=-Jn33d3mV4I

Iako 21 godinu nakon osnivanja spada u zrele kompanije, Amazon se još vodi načelom startupa stavljajući rast ispred profita. Promjenu je donijela ova godina, prva u kojoj su sustavno počeli objavljivati profit.

Razlog je njihov Amazon Web Services, kojim su prije 10 godina prvi komercijalizirali ideju lakog i jeftinog pristupa softveru preko interneta, imao monumentalni promet od 4,6 milijardi dolara i sasvim pristojan profit. Sada kad se gotovo sav biznis seli u cloud stvarajući tržišt ekoje bi do 2020. moglo biti vrijedno 191 milijardu dolara, Amazon se suočava s konkurencijom cloud uslugan koje nude najveće tvrtke poput Microsofta i Googlea, ali i uživa u velikom vodstvu praktički kontrolirajući cloud.

Instagram je postao oglašivački div

Instagram je ove godine postoa najjača društvena mreža nakon svog vlasnika Facebooka i sa 400 milijuna mjesečnih aktivnih korisnika pretekao Twitter koji ima 320 milijuna korisnika.

Instagram pokriva nevjerojatno široku demografiju, vole ga svi. Pokazao se jednim od najjačih online marketinških kanala, a polako postaje i značajan kanal za vijesti. NASA je odlučila upravo na Instagramu prvo objaviti svoje snimke površine Plutona.

View this post on Instagram

Gorgeous Pluto! The dwarf planet has sent a love note back to Earth via our New Horizons spacecraft, which has traveled more than 9 years and 3+ billion miles. This is the last and most detailed image of Pluto sent to Earth before the moment of closest approach, which was at 7:49 a.m. EDT Tuesday – about 7,750 miles above the surface — roughly the same distance from New York to Mumbai, India – making it the first-ever space mission to explore a world so far from Earth. This stunning image of the dwarf planet was captured from New Horizons at about 4 p.m. EDT on July 13, about 16 hours before the moment of closest approach. The spacecraft was 476,000 miles (766,000 kilometers) from the surface. Images from closest approach are expected to be released on Wednesday, July 15. Image Credit: NASA/JHUAPL/SwRI #nasa #pluto #plutoflyby #newhorizons#solarsystem #nasabeyond #science

A post shared by NASA (@nasa) on

Budući da su ove godine Facebook i Instagram otvorili mogućnost objavljivanja i praćenja cijelih marketinških kampanja na toj mreži, očekuje se da će do 2017. od oglasa zarađivati gotovo 3 milijardi dolara godiošnje.

Uber je prešao 60 milijardi dolara vrijednosti

Gotovo da nema grada na svijetu u koji je Uber stigao a da se nije suočio sa žestokim otporom, od zakonskih prepreka (Španjolska), preko prosvjeda sindikata (Njemačka) do paljenja automobila i uhićenja svojih predstavnika (Francuska). Ipak, servis se proširio na 68 zemalja i stotine tisuća korisnika. U idućoj rundi financiranja traži 2,1 milijardu dolara na procjenu vrijednosti kompanije od 62,5 milijardi dolara. Točni podaci o poslovanju su nepoznati jer ih Uber ne objavljuje. Prema onima koji su dosad procurili iz kompanije, može se steći dojam o njihovu biznisu i fenomenalnom rastu.

uber graf
Mjesečni prihodi Ubera u milijunima dolara

Uber većinu svojih prihoda zarađuje na tržištima gdje je najdulje prisutan, u Washingtonu na najprometniji dan 31. prosinca zaradi preko 13 milijuna dolara, u New Yorku godišnje zaradi preko 300 milijuna dolara, u San Franciscu više od 200 miljuna dolara. Najveći američki gradovi rade milijardu dolara prometa godišnje, ove godine ukupni prihodi se procjenjuju na 2 milijarde dolara.

Godišnji rast kompanije je više od 300 posto, u najvećim gradovima u kojima voze naprave više od 100.000 vožnji tjedno. Kompanija se nesmiljeno bori za opstanak na svim tržištima, a trenutno najvažniju bitku vode u Kaliforniji, gdje su vozači u Los Angelesu podigli kolektivnu tužbu u kojoj bi moglo sudjelovati stotine tisuća njih. Ako postupak završi kako bi tužitelji htjeli, Uber prisilila da sve vozače zapošljava i daje im zakonom propisana radna prava. Bude li tako, u pitanje će doći cijeli koncept ekonomije dijeljenja.

Disney sad diktira pravila u medijima

Novi nastavak Ratova zvijezda:Sila se budi je jedna od najvećih pobjeda u filmskoj industriji ikad, oko toga nema spora. Ali Disney neće obilježiti ovu godinu samo kao vlasnik te franšize. Mnogi su njegovi brendovi i tvrtke diktirali trendove ove godine čak i na područjima na kojima dominiraju servisi poput Buzzfeeda.

ESPN je jedan od malobrojnih kanala koji Amerikance još zadržavaju na kablovskoj televiziji, Marvel i Pixar i televizija ABC nametnuli utjecaj u masovnoj popularnoj kulturi. Nedavni dogovor s Netflixom o premijerama Disneyevih filmova, pokretanje konkrenta Netflixu u Velikoj Britaniji i 200 milijuna dolara ulaganja s kojim su udvostručili udjel u Vice-u na 10 posto, Disneyevi su potezi za budućnost. Od svih tradicionalnih medijskih kompanija Disney najdosljednije provodi jedinu moguću strategiju – donijeti publici najbolji sadržaj koji se može producirati, i servirati im ga gdje žele.

Facebook preuzima dominaciju u videu (i svemu)

Facebookova strategija pretvaranja društvene mreže u mjesto na kojemu će ljudi provoditi cijelo svoje vrijeme na internetu, daje prve rezultate. Ove godine pokrenuli su Instant Articles za objavu medijskog sadržaja isključivo na Facebooku, uveli su opciju za shopping, umjetnu inteligenciju za Facebook M kao odgovor Siri i Cortani i proširio Messenger pretvarajući ga u platformu za usluge. Ove godine Facebook je prešao milijardu aktivnih korisnika u jednom danu i osnivač Mark Zuckerberg odlučio je donirati 99 posto svog udjela u kompaniji. Ali vjerojatno najveći proboj napravili su u videu.

2015 on HBO

This year has been magical.

Gepostet von HBO am Sonntag, 6. Dezember 2015

Facebook je u 2015. počeo objavljivati toliku količinu videa da je zašao na teren YouTubeu i izazvao pobunu proizvođača sadražaja jer od dva bilijuna pregleda videa na Facebooku (procjena analitičke firme Ampere) ove godine nisu dobivali ništa. Facebook je riješio taj problem. Prije nekoliko tjedana u partnerstvu s HBO-om najavili su i besplatno gledanje po dvije epizode njihovih originalnih serija.

facebook youtube
Broj pregleda videa u milijardama 2015.

 

Serije Ballers i The Brink nakon premijera u lipnju mogle su se ograničeno vrijeme gledati na Facebooku. Razlog inzistiranja na videu za Facebook je očigledan. Prema istraživanjima ZenithOptimedije, online video će do 2017. na 12 tržišta preteći reklamiranje na televiziji, i privući 28 posto svih ulaganja u marketing.

Apple je konačno emancipirao od Stevea Jobsa

Apple je ove godine raspršio i zadnju sumnju da neće moći bez Stevea Jobsa. Početak prodaje Apple Watcha, prve nove kategorije proizvoda koju je Apple lansirao nakon Jobsove smrti, bio je senzacionalan. Prva tura rasprodana je u nekoliko sati, najviše je prodano u Kini.

Nakon što je konačno uspio shvatiti kinesko tržište, Appleu 2015. više nije bilo granica. Ali ne zbog Watcha koji je bio najiščekivaniji gadget godine, već zbog iPhonea. U godini kad je tržište pametnih telefona definitivno počelo pokazivati znakove zasićenosti i godišnji rast mu se sveo na jednu znamenku, Apple je pokazao da je inzistiranje na premium proizvodu imalo smisla.

apple watch

U Kini im je prihod u zadnjem kvartalu rastao 99 posto, tržišni udjel od 40-tak posto. S 13 milijuna prodanih iPhonea 6S srušili su svoj rekord. I jedan još važniji. Apple je 2015. postao prva američka kompanija u povijesti čija je tržišna vrijednost premašila 700 milijardi dolara. Iduće godine očekuju se velike stvari od Appleove televizije.

YouTube: virtualna stvarnost i streaming glazbe

Unatoč Facebookovu napadu YouTube je još lider u online videu. Iako su na njemu narasle cijele nove industrije od produkcije viralnih videa do agencija za YouTube talente, ove su godine odlučili rasti tamo gdje su slabiji.

Na američkom tržištu pokrenuli su pretplatni servis YouTube Red za streaming videa na mobilnim uređajima koji nud ipristup originalnom sadržaju i glazbi bez oglasa kroz Google Play Music. Prema tvrdnjama najveće YouTube zvijezde PewDiePie-ja, servis je pokrenut kako bi se spriječio gubitak prihoda zbog blokiranja oglasa. U partnerstvu s Googleom ušli su na novo tržište, aplikacijom za gledanje videa na Googleovu Cardboard setu za virutalnu stvarnost.

WhatsApp je postao ulaz na internet milijunima ljudi

Otkad je Facebook 2014. kupio WhatsApp za 19 milijardi dolara servis neprekidno raste. Sa svega 50 zaposlenih inženjera održavaju servis koji trenutno koristi više od 900 milijuna ljudi u cijelom svijetu i prije svih internetskih divova probija tržišta na Bliskom istoku i u Africi.

whatsapp

Za milijune ljudi na sijetu WhatsApp je ulaz na internet a to je i put kojim Facebook planira preuzeti dominaciju na globalnom tržištu.

Atlassian je bio najuspješniji tehnološki IPO

March 2015
Atlassian je izlaskom na burzu digao vrijednost kompanije na 5,9 milijardi dolara Aundray Cheam

Neposredno prije Atlassianova izlaska na burzu rasprava o smislu “unicorna”, privatnih tehnoloških kompanija čija se vrijednost procjenjuje na više od milijarde dolara. Ova godina za IPO-e tehnoloških kompanija bila je najgora od krizne 2009. Sve više moćnih startupa, od Airbnb-ja do Dropboxa i Snapchata odlaže izlazak na burze jer nisu sigurni da bi tržište u ovakvom raspoloženju potvrdilo njihove valuacije, ali Atlassian je pokazao da takve sumnje možda nisu opravdane. Njihov je izlazak na burzu nadmašio očekivanja analitičara i tržišna vrijednost kompanije narasla je na 5,9 milijardi dolara.

Jack Dorsey se vratio u Twitter

Jedna od filmskih priča godine u tehnologiji bio je povratak osnivača Twittera Jacka Dorseya. Nakon što je direktor Twittera Dick Costolo dobio otkaz jer nije uspio napraviti preokret i spasiti Twitter od potonuća, dioničari su se odlučiti vratiti na početak.

Dorsey se sa suosnivačima Twittera nije rastao na lijep način, ali ni sam se nije pokazao doraslim borbi s Facebookom, Instagramom i ostalim konkurentima. Sada je, navodno sve drugačije. Dorsey je u međuvremenu pokrenuo uspješan servis za mobilno plaćanje Square i dosta uspješno izišao na burzu, Twitter je pokrenuo novu aplikaciju Periscope, a čini se i da Dorsey ima jasnu viziju za spas te društvene mreže koju je spreman provesti, čak i ako to zahtijeva nepopularne poteze poput stotina otkaza i odstupanje od ikonografskih 140 znakova po postu.