Europski sud pravde od sutra će odlučivati o Uberu, izvukli smo najvažnije o tom velikom slučaju

Donijet će se odluka o tome kako će Uber raditi na području EU

Otkako se Uber krajem 2011. pojavio u Europi, prikupio je prilično glasnu opoziciju. Vozače su napadali pariški taksisti, a dva najviše rangirana Uberova menadžera u Europi, u Francuskoj su završili na sudu zbog pružanja ilegalne usluge transporta, piše New York Times.

Savezi taksista od Londona do Frankfurta, pa i Zagreba, otpuživali su Uber da krši lokalna pravila i podriva europske rivale. Sukob tradicionalnih taksista s Uberom trebao bi kulminirati sutra, kada će obje strane iznijeti argumente pred Europskim sudom pravde koji bi trebao donijeti odluku o tome kako će Uber raditi na području EU.

Konstantni sukobi s lokalnim taksistima

Uber se posljednjih godina dosta agresivno širi po svijetu. Dostupni su u više od 300 gradova na šest kontinenata. Vrijednost kompanije narasla je na 68 milijardi dolara, što je čini jednom od najuspješnijih start up tvrtki ikada nastalih u Silicijskoj dolini.

Takav rast često je dovodio do već spomenutih sukoba s lokalnim taksistima i sindikatima rada, koji su kompaniju optuživali da krši pravila rada i transporta. ”Borit ćemo se protiv Ubera u Njemačkoj i Europi. Učinit ćemo sve da se zaštitimo kroz zakon”, rekao je Hermann Walder, šef jedne taksi kompanije iz Berlina.

Sve više problema s regulacijom

Dok se potrošači u sve većem broju okreću platformama poput Ubera ili konkurentskog Lyft-a, zakondavci izvan SAD-a imaju sve više problema s reguliranjem tvrtki takozvane ”ekonomije djeljenja”.

”Naša uloga je da potaknemo regulatorni okoliš koji dopušta razvoj novih poslovnih modela”, kaže Jyrki Katainen iz Europske Komisije. Dodao je i da su prioriteti zaštita potrošača, pošteno oporezivanje i uvjeti rada.

Prebačeno na Europski sud pravde

Za Uber i njegove rivale u Europi parnica pred Europskim sudom dat će nacrt buduće koegzistencije. Saslušanje je vezano za pritužbu jednog španjolskog taksi operatera iz 2014. godine, koji se sudu na Uber žalio zbog nepoštene konkurencije. Kasnije iste godine Uber se povukao iz Španjolske, samo da bi se vratio ove godine, ovaj put u partnerstvu s licenciranim taksistima.

Sutkinja u Barceloni, gdje je tužba isprva predana, prebacila je nadležnost na Europski sud pravde, tako da će sada sud u Luksemburgu ocijeniti hoće li se Uber u Europi tretirati kao pružatelj usluga transporta ili digitalna platforma.

Moglo bi se ugroziti širenje

Ako sud odluči da je Uber kompanija koja se bavi prijevozom, morat će se pridržavati ekstenzivnih europskih pravilnika o radu i sigurnosti koja se primjenjuju na tradicionalne taksiste. Iako se Uber već pridržava tih pravila u većini zemalja u kojima posluje, takva bi presuda uvelike smanjila kompanijin potencijal za širenje.

No, ako suci ocijene da je Uber digitalna platforma koja pruža ”informatičke usluge” pomoću kojih se spajaju samostalnii vozači i potencijalni putnici, moći će pružati jeftine usluge poput UberPop-a koje su zabranjene u dobrom dijelu Europe.

Presuda tek u ožujku

”Ovaj će slučaj pokazati da europski zakoni u potpunosti podržavaju razvoj jedinstvenog digitalnog tržišta”. kaže Gareth Mead, glasnogovornik Ubera. Asociación Profesional Élite Taxi, španjolska udruga taksista koja je uputila tužbu odbila je komentirati slučaj.

Presuda se ne očekuje prije ožujka. Suci mogu odlučiti da je Uber firma koja se bavi transportom, digitalna platforma ili nekakva kombinacija jednog i drugog. Taksi operateri diljem Europe s pažnjom će čekati presudu koja će utvrditi pravila tržišne utakmice u 28 zemalja članica EU.

Gomila pravnih problema diljem svijeta

Otkako je prerastao San Francisco, u kojem je nastao 2009. godine, Uber se suočava s brojnim pravnim prepirkama diljem svijeta, pa i kod kuće. Prošli mjesec su tako regulatori države New York odlučili da Uberovi vozači imaju pravo na naknadu za nezaposlene te da su bili zaposlenici, a ne najamnici.

Britanski sud nedavno je donio sličnu odluku, presudivši da Uberovi vozači imaju pravo na plaćeni godišnji i minimalnu plaću. Gospodin Kalanick, Uberov CEO u Južnoj Koreji, optužen je za vođenje ilegalne taksi službe (Uber poriče optužbe), a u Indiji je jedan Uberov vozač osuđen na doživotni zatvor zbog silovanja putnice.

Slični problemi za Airbnb i BlaBlaCar

I druge slične kompanije poput Airbnb-a preko kojeg možete iznajmljivati stanove na kraće periode suočavaju se sa sličnim problemima, posebno u Europi u kojoj ih tradicionalni hoteli gledaju kao konkurenciju.

Prošlog tjedna gradske vlasti u Barceloni kaznile su Airbnb i njihovog konkurenta HomeAway s ukupno 1,2 milijuna dolara zbog reklamiranja i vođenja turističkog smještaja bez odgovarajuće dozvole. BlaBlaCar, francuska tvrtka za dijeljenje vožnji morala je platiti 10.000 dolara madridskim vlastima zbog rada bez potrebne dozvole.