Ministar Butković želi potjerati Uber iz Hrvatske, a Telegram donosi kronologiju njihovih problema

Ministar je najavio izricanje kazni i oduzimanje vozila

18.03.2016., Sibenik - Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture, Oleg Butkovic sa suradnicima boravio je u Sibensko-kninskoj zupaniji i nakon radnog sastanka dao izjavu za medije.
Photo:
FOTO: PIXSELL

Ministar prometa Oleg Butković nakon sastanka s predstavnicima taksista iz cijele Hrvatske izjavio je za Novu TV da prijevoznička tvrtka Taxi Cammeo u Splitu te platforma Ubera posluju ilegalno.

Butković je istaknuo kako ni Cammeo ni Uber ne posjeduju dozvole za auto-taksi prijevoz predviđene Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu, te je najavio prilično drastične kazne ako se obje tvrtke ne povuku.

“Nastavljamo sa radom promente inspekcije”

“Uber pa i Cammeo u Splitu rade nelegalno. I ovo što se događa u ovom trenutku nije u suglasnosti s pozitivnim zakonskim propisima Republike Hrvatske. Mi nastavljamo s radom prometne inspekcije, ne samo u izricanju kazni nego i u oduzimanju vozila koje će krenuti ovih dana”, rekao je Butković.

Dolazak Ubera u Hrvatsku od početka je polemičan, a mi vam donosimo mali pregled slučaja.

1. Problemi Ubera nakon dolaska kod nas

Krajem listopada prošle godine Uber je došao u Hrvatsku, točnije u Zagreb. Najave o dolasku Ubera nisu naišle na odobravanje lokalnih vlasti i udruženja Radio-Taxi Zagreba koji su najavile borbe protiv ovog auto-prijevoznika. Naime, iz Grada Zagreba, institucije koja izdaje licence taksistima, poručili su kako je pružanje usluga bez valjanih dozvola ilegalan.

Umjesto tradicionalne taksi usluge, mobilna aplikacija uber korisnike spaja s najbližim slobodnim vozačem, a vozač može biti gotovo svatko s odgovarajućim vozilom i vozačkom dozvolom, s tim da mu nisu potrebni ni taksi dozvola niti taksimetar, što je zasmetalo donedavnim monopolistima, lokalnim autotaksi prijevoznicima. Prošle godine je i gradonačelnik grada Zagreba, Milan Bandić, rekao kako Zagrebu ovaj servis nije potreban pored taksista.

Uber, dakle, doista nije registriran kao taksi, no njihovi vozači ne koriste beneficije koje imaju taksisti, poput žute trake ili stajališta na kojima kupe mušterije.

2. Borba Grada Zagreba protiv vozača Ubera

Mjesec dana nakon dolaska Ubera u Zagreb Gradska skupština Grada Zagreba donijela je izmjenu Odluke o autotaksi-prijevozu. Time su ukinuli promotivne vožnje kakve je Uber davao korisnicima koji pozovu druge da instaliraju aplikaciju, čime ostvaruju pravo na promotivnu vožnju u iznosu od 35 kuna, i eliminirala mogućnost daljnje registracije vozača koji će poželjeti voziti za Uber, barem do 30. lipnja 2017. Same izmjene je predložio Klub gradskih zastupnika HSLS-a i HSS-a.

3. Problematičan dolazak Ubera u Split i Dubrovnik

Početkom šestog mjeseca ove godine Uber je proširio svoje poslovanje na Split i Dubrovnik. Sama vijest je izazvala revolt kod splitskih taksista koji su se pojavili u gradskoj upravi kako bi izrazili svoje nezadovoljstvo. Splitski gradonačelnik Ivo Baladasar stao je tada na stranu 140 splitskih taksista i najavio da će razmotriti tužbu protiv Ubera u cilju zaštite taksista.

Tada je naglašavao da je, po njemu, “Uber protuzakonit te da bi o svemu Ministarstvo financija i Porezna uprava trebali dati svoj pravorijek”. “Ja ću kao gradonačelnik pokušati zaštititi naše taksiste jer ovo mi se zaista čini protuzakonito”, rekao je Baldasar i dodao kako planira tužiti sve koji se koriste Uberom. No nije pojasnio kako te svoje prijetnje misli ostvariti.

4. Zahtjev za zabranom aplikacije Uber u Hrvatskoj

Hrvatski taksi prijevoznici, obrtnici i predstavnici nekoliko taksi tvrtki ustvrdili su u desetom mjesecu ove godine kako je pružanje usluga taksi prijevoza putem Uber aplikacije nezakonito i kako je riječ o nelojalnoj konkurenciji te zatražili zabranu korištenja Uber aplikacije u Hrvatskoj.

Predsjednik HOK-a, Dragutin Ranogajec, rekao je tada kako Uber ne posluje po hrvatskim propisima te da krši Ustav jer svi ne posluju po istim uvjetima te kako se u slučaju Ubera radi o tipičnom radu na crno.

5. Učestali napadi na vozače Ubera

Tijekom veljače ove godine napadnuto je najmanje osam vozača Ubera, koji su tvrdili kako su za napad odgovorni zagrebački taksi prijevoznici koji su im verbalno prijetili. U devetom mjesecu ove godine jednog vozača tvrtke koja je radila za Ubera napala su šestorica huligana kod Filozofskog fakulteta. Huligani su u automobil, u kojem se nalazio vozač, bacili zapaljivo sredstvo zbog kojeg je automobil odmah planuo.

6. Europski sud prave odlučit će o Uberu

Uber nema problema samo u Hrvatskoj. Sukob tradicionalnih taksista s Uberom kulminirao je ranije ovoga tjedna kada su obje strane iznijele argumente pred Europskim sudom pravde koji bi trebao donijeti odluku o tome kako će Uber raditi na području EU. Presuda se ne očekuje prije ožujka, a suci mogu odlučiti da je Uber firma koja se bavi transportom, digitalna platforma ili nekakva kombinacija jednog i drugog.