Njemački istražitelji upali u urede Volkswagena u Njemačkoj, traže dokumente o dizel skandalu

Šef američkog VW-a priznao je da je za problem znao prije 18 mjeseci

(FILES) This picture taken on September 28, 2015 shows a model and logo of German car maker Volkswagen (VW) are seen at the entrance to a VW branch in Duesseldorf, western Germany.  Michael Horn, president and chief executive of Volkswagen Group of America, apologized to Congress and said the company takes "full responsibility" for the emissions cheating scandal, according to testimony released on October 8, 2015.  AFP PHOTO / PATRIK STOLLARZ.
FOTO: AFP

U Kongresu je u tijeku saslušanje izvršnog direktora američkog VW-a Michaela Horna. Prema pismenom svjedočenju koje je predano dan ranije stoji da je Horn znao za problem s emisijama ispušnih plinova čak 18 mjeseci prije izbijanja skandala s varanjem na ekotestovima.

“U proljeće 2014. godine… rečeno mi je da emisije nisu u skladu s regulativom, no da se problem može ispraviti,” izjavio je Horn. “Jednako tako, obaviješten sam da inženjeri kompanije u suradnji s regulatornim agencijama rade na rješavanju problema emisija”, dodao je Horn, ali nije imenovao s kime je po tom pitanju komunicirao.

Saslušanje u Kongresu

“Ovo nije bila korporativna odluka. Nije bilo sjednice upravnog odbora na kojem se odobrilo korištenje spornog softvera”, izjavio je Horn na saslušanju, tvrdeći da je odluku o ugradnji softvera donijelo “nekoliko inženjera koji su ga iz nekog razloga samostalno odlučili ugraditi.” Isto tako, Horn tvrdi da za ugrađivanje softvera nije znao do rujna ove godine, kada je otkriven dizel skandal.

Njemački istražitelji izvršili su danas pretres u sjedištu kompanije u Wolfsburgu, piše Independent. Iz Volkswagena su poručili da surađuju s istražiteljima te da su predali svu relevantnu dokumentaciju.

Državni tužitelj iz Braunschweiga je u priopćenju za javnost kazao da pretražuju dokumentaciju i baze podataka u pokušaju otkrivanja identiteta osobe koja je donijela odluku o ugrađivanju spornog softvera.

U međuvremenu, Volkswagenovi inženjeri intenzivno rade na pronalasku rješenja za smanjenje emisija ispušnih plinova. Prema posljednjim informacijama, povlačenje vozila počinje u siječnju 2016. godine i svi automobili bi trebali biti popravljeni tijekom sljedeće godine. No, čini se da ni povlačenje neće proći bez komplikacija. Reuters javlja da bi u SAD-u problem mogli predstavljati neki vlasnici Volkswagenovih vozila.

Vlasnici se boje lošijih performansi

Naime, među vlasnicima ima i onih koji ne žele svoje vozilo podvrgnuti servisnim mjerama za smanjenje emisije štetnih plinova. I nitko ih na to ne može prisiliti. Svih 480 tisuća Passata, Golfova i Jetta koji su u SAD-u prodavani između 2009. i 2015. godine su dinamični i zabavni za vožnju, tvrde njihovi vlasnici, i dodaju da će rješavanje problema s emisijama vrlo vjerojatno rezultirati slabijim performansama i utjecati na ekonomičnost potrošnje goriva.

Upravo iz tih razloga mnogi vlasnici namjeravaju odbiti servisne mjere, unatoč tome što njihovi automobili ispuštaju i do 40 puta više štetnih plinova nego što je dozvoljeno. Od tri savezne države s najviše registriranih Volkswagenovih automobila, a to su Kalifornija, Teksas i Florida, jedino Kalifornija ima pravnu osnovu za odbijanje produženja registracije vlasnicima koji se ne odazovu povlačenju i servisu vozila.

Ograničene ovlasti

Američka agencija za zaštitu okoliša (EPA) ima zakonsko ovlaštenje za izdavanje naredbe za povlačenje automobila Volkswagenu, no u pogledu mehanizama kojima raspolaže da natjera vlasnike vozila da svoj auto odvezu na servis, ovlasti su joj ograničene.

Tako će u Kaliforniji primjerice, vlasnici moći odgađati servis maksimalno godinu dana, jer bez podvrgavanja Volkswagenovim servisnim mjerama ne mogu ponovno registrirati vozilo. Ipak, većina američkih saveznih država, uključujući Floridu i Teksas, nemaju takvu regulativu i ne mogu prisiliti vlasnike vozila da se odazovu na servis.

U krajnjoj liniji, to znači da će odaziv na servis ponajviše ovisiti o tome koliko će Volkswagen motivirati vlasnike kroz različite mjere i financijske poticaje. Sami regulatori po tom pitanju mogu učiniti vrlo malo.