Jedno je rusko istraživanje otkrilo dosad nepoznate momente ruske avangarde

Ruski istraživači otkrili su misteriozan natpis na jednoj Maljevičevoj slici

FOTO: AFP

Pomoću sofisticirane rendgen tehnologije otkriven je jedan misteriozni natpis na Maljevičevoj poznatoj slici Crni kvadrat. Snimka je pokazala da u donjem lijevom kutu nalaze tri jedva vidljive riječi: Crnci se bore noću. Radi se o frazi koju se može povezati s jednim ranijim radom francuskog pisca Alphonsea Allaisa.

Ruski istraživači još se uvijek trude dešifrirati frazu za koju se donedavno mislilo da je potpis poznatog slikara. Vjeruju da je sam umjetnik na svoju sliku napisao ovu rečenicu neko vrijeme nakon što se boja već osušila, no nisu sigurni koliko je vremena prošlo od trenutka završetka slike i dodavanja ove rasističke uvrede.

“Bez svake sumnje možemo tvrditi da je Allaisova kreacija Maljeviču poslužila kao izvor inspiracije”, napisao je Konstantin Akinša, stručnjak za Maljevičec opus, u jednom mailu. “Neki su ruski kritičari naprečac zaključili da se radi o plagijatu, ali stvarna situacija je mnogo kompliciranija od toga”, dodao je. “Maljevič jest iskoristio Allaisovu šalu, ali on ju je pretvorio u visoku umjetnost. Ovo je otkriće zanimljivo i zbog činjenice što je dokazalo koliko su pozorno predstavnici ruske avangarde pratili razvoj umjetnosti u Francuskoj.”

Kazimir Maljevič: Crni kvadrat (1915.)
Kazimir Maljevič: Crni kvadrat (1915.) Wikipedija

Još jedno zanimljivo otkriće

Osim ovog otkrića, ruski su znastvenici usput naletjeli na još jedno. Otkrili su, naime, da se ispod slojeva crne ispucale boje nalaze tragovi neke ranije verzije slike. Stručnjaci su, doduše, bili svjesni činjenice da se pod crnom monokromatskom površinom Crnog kvadrata nalaze tragovi neke ranije nastale slike, no posljednja su im istraživanja ipak otkrila još neke nove detalje.

“Vjerovalo se da je ovo djelo nastalo spontano, ali sad su rezultati našeg istraživanja pokazali da je proces nastanka ove slike bio kompleksan i dugotrajan”, poručila je Irina Vakar, stručnjaka koja je radila na ovom istraživanju. “Maljevič je znao mnogo o tome što se u to doba događalo u svijetu umjetnosti”, zaključila je.