Mnogi su sumnjali u uspjeh tvrtke, no Facebook je opovrgnuo skeptike i postao nezaustavljiv internetski gigant

Danas je Facebook šesta najvrjednija tvrtka na svijetu

FOTO: Brian Solis/Flickr

Ne tako davno mnogi su vjerovali da će Facebook jednostavno izgorjeti. Na nekoliko društvenih mreža poput MySpacea i Friendstera velika je popularnost potpuno splasnula, što je uzrokovalo sumnje da bi Facebook ikada mogao postati velik i održiv posao. Javna ponuda dionica 2012., kada su dionice u prvom danu trgovanja potonule, dodatno su potaknuli nagađanja da je Facebook utjelovljenje novog tehnološkog mjehura koji će neizbježno puknuti, piše Economist.

Danas je Facebook šesta najvrjednija tvrtka na svijetu s tržišnom vrijednosti od 325 milijardi dolara. Prošle godine imali su prihode od 18 milijardi dolara, više nego dvostruko veće nego dvije godine ranije. Kako je tvrtka Marka Zuckerberga opovrgnula skeptike i postala reklamni gigant?

Facebook nije bio prva društvena mreža, ali je očito naučio iz grešaka svojih prethodnika. 2004. godine osnovao ga je gospodin Zuckerberg u studentskom domu na Harvardu. Prvotno je Facebook bio dostupan samo studentima određenih sveučilišta, prije nego što je otvoren i drugima, tada srednjim školama i konačno cijelom svijetu.

(FILES) In this May 10, 2012 file photo, a view of and Apple iPhone displaying the Facebook app's splash screen in front of the login page on a computer are shown in Washington, DC. Facebook on October 19, 2015 followed in Google's footsteps and began warning users when it appears they are targeted by state-sponsored cyber attacks. "Starting today, we will notify you if we believe your account has been targeted or compromised by an attacker suspected of working on behalf of a nation-state," Facebook chief security officer Alex Stamos said in a blog post. AFP PHOTO / KAREN BLEIER /FILES
Facebook AFP

Spora ekspanzija

Spora ekspanzija – pokretanje prvo samo na sveučilištima, a potom ostalim korisnicima kada je server imao kapaciteta za to, osigurao je da društvena mreža nije trpjela česte probleme koje je web stranicama Friendster imala. Facebook je također vrlo zarazan proizvod kojem se ljudi često vraćaju i provjeravaju ga. Danas Amerikanci troše 22 posto svog mobilnog internet vremena na Facebooku u odnosu na 11 posto koje troše na pretrage na Googleu i YouTubeu kombinirano.

Ključna stvar u transformaciji Facebooka, piše Economist, jest ogromna količina podataka koje prikuplja. Korisnici svojevoljno na Facebooku dijele mnogo, poput svojih interesa, biografije, mjesta gdje žive i prijatelja. Facebook također može pratiti gdje ljudi putuju, a sve, pa i običan like daje Facebook povratnu informaciju. Mnoge ostale stranice omogućuju i prijavu na njih putem Facebooka.

Facebook founder and chief Mark Zuckerberg speaks at the so-called "Facebook Innovation Hub" in Berlin on February 25, 2016. Facebook announced it was donating computer servers to a number of research institutions across Europe, starting with Germany, to accelerate research efforts in artificial intelligence (AI) and machine learning. / AFP PHOTO / dpa / Kay Nietfeld / Germany OUT
Mark Zuckerberg AFP

Niti jedna druga internetska kompanija, s izuzetkom Googlea, nema toliko podataka koliko ih prikuplja Facebook. To je temelj Facebookova uspjeha. Oglašivači su u mogućnosti doći do korisnika s velikom preciznošću na temelju onoga što Facebook zna o njima. Oglašivači, logično, troše velik dio svog proračuna za online oglašavanje upravo na Facebooku. Mobilni telefoni produžili su količinu vremena koji ljudi provode na Facebooku i tako ponudile društvenoj mreži još više informacija za ciljane reklame, poput točne lokacije i modela uređaja.

Veliko rivalstvo

Facebookova borba za oglašavanje nije prošla bez izazova. Društvena mreža bila je suočena s odbacivanjem korisnika kada je društvena mreža promijenila politiku privatnosti. Novi je program oglašavanja izazvao zgražanje dijela korisnika. Twitter, na kojeg se jednom gledalo kao na veliku prijetnju, nije se pokazao takvim. Facebook je pametno zavezao potencijalne konkurente uz sebe. Kupili su WhatsApp i Instagram, pa je tako Facebook povećao količinu informacija koje ima o korisnicima.

Danas postoje dva internetska diva: Google i Facebook. Njihovo rivalstvo, poput sukobljavanja u područjima poput online videa, umjetne inteligencije i isporuke interneta u siromašnije dijelove svijeta, samo se će se pojačati u godinama koje dolaze, zaključuje Economist.