Priča o strogom kažnjavanju za ZDS predvidiva je farsa. Vlada još uvijek samo prebacuje odgovornost

Kazne za nejasno definirane prekršaje imat će učinak kao i financijski poticaji za samoukidanje općina

Primjer sa cijepljenjem protiv Covida-19 još je sličniji ovom sa ZDS. Plenković je, vidjevši da cijepljenje šteka, jednostavno slegnuo ramenima i rekao da je njegovo bilo nabavi cjepivo. Ostalo je bilo na građanima, a kampanja za cijepljenje ga nije zanimala

Čitava farsa bila je bolno predvidiva od prve sekunde. Još, dakle, od travnja 2021. godine, kad su po medijima krenuli nicati naslovi o tome kako se zabranjuje “Za dom spremni” i kako je takva izmjena Kaznenog zakona prijedlog vladajuće koalicije. Nešto sitnijim slovima se u tekstovima dalo pročitati da postoji stanovita stranka u vladajućoj koaliciji koja ima stanovite rezerve spram tog prijedloga. Hrvatska demokratska zajednica, možda ste čuli za nju?

Činjenica da jedinoj bitnoj stranci vladajuće koalicije ne pada na pamet jasno zabraniti korištenje ustaškog pozdrava nije smetala da se povremeno priča o zakonskim izmjenama ne provuče kroz naslovnice. No, i tad je bilo potpuno jasno o čemu se radi – o prije svega dobro koreografiranoj akciji koalicijskih partnera kojima je važno ostaviti dojam na svoje birače da se nešto radi po tom pitanju. Dakle, zastupnici nacionalnih manjina su, kao, nešto pokušavali, a HDZ im to, kao, nije htio usvojiti.

Četiri tisuće eura – kozmetike

Isto tako, prilično je izvjesno kako će završiti i priča s kaznama od 4000 eura za korištenje ustaškog pozdrava u javnosti. Predsjednik Koordinacije židovskih općina u Hrvatskoj Ognjen Kraus ovog je vikenda u Jasenovcu takve izmjene Zakona o prekršajima protiv javnog reda i mira vrlo precizno opisao kao – kozmetiku.

Naime, u zakonu su se promijenili samo iznosi kazni koje su značajno porasli, ali opisi prekršaja su ostali isti. Dakle, o tome je li “Za dom spremni” pozdrav koji izražava ili potiče mržnju odlučivat će – sudovi. Dosadašnja sudska praksa, te postupanje policije, o čemu je svojevremeno detaljnu i izrazito kritičnu analizu napravila bivša Pučka pravobraniteljica Lora Vidović, nikako ne daje za zaključiti ono što je, opet, posljednjih tjedana poharalo naslove – da će se ZDS kažnjavati i to sa 4000 eura.

Vrući krumpir nekom drugom

Daleko je to čak i od preporuka Vijeća za suočavanje s posljedicama vladavine nedemokratskih režima kojeg je 2018. godine formirala prva Vlada Andreja Plenkovića. Naime, osim što je formiranje tog tijela bilo tek nastojanje da se vrući ideološki krumpir baci nekom drugom u ruke, njihove preporuke u ovom slučaju su tek iskorištene kao načelni stav da sve ostane – po starom. Odnosno, da se time ne moraju previše zamarati u Banskim dvorima.

Vijeće je, naime, između ostalog preporučilo da sporni pozdrav može ostati dio insignija postrojbi iz Domovinskog rata, ako je tamo bio između 1991. i 1995. godine, te kako se buduća upotreba tih insignija mora striktno vezati uz događaje na kojima se odaje poštovanje braniteljima iz Domovinskog rata koji su pod njima poginuli.

Nije se dogodilo ništa

Međutim, Vijeće nije stalo tek na opisnoj ocjeni, nego je predložilo da se uvođenje iznimke u kojoj se može koristiti ZDS ozakoni. “Racionalno je zaključiti da bi ta iznimka trebala biti sadržana u propisima kojima se uređuju prava hrvatskih branitelja”, kaže se u preporukama Vijeća.

Kako je nedavno objasnio jedan od članova tog Vijeća, Ivo Goldstein, nije se dogodilo – ništa. Vlada nikad nije donijela podzakonske i zakonske akte, odnosno odredila proceduru, kad i tko može tražiti dozvolu da se pozdrav “Za dom spremni” smije koristiti.

Ne bi se šteli mešati

Vlada je tek, posve plenkovićevski, izbjegla konkretno djelovanje, odnosno, opet ga prebacila na nekog drugog. Ako ne bude rigoroznih sudskih kazni za korištenje ustaškog pozdrava, bit će kriv netko drugi, a ne Vlada koja nije stvorila nedvosmislene uvjete da se to doista i događa. Oni su omogućili da sudovi kažnjavaju simbole i pozdrave koji izražavaju ili potiču mržnju, a koji su to točno – e, tu se ne bi šteli mešati.

Ova priča tako postaje još jedan primjer političkog nedjelovanja oko nezgodnih tema, povremeno maskiranog u djelovanje i rješavanje problema. Primjerice, Ustavni sud je Vladi naložio da još do 2019. godine izmjeni zakon o prekidu trudnoće. Danas je 2023. godina; zakon nije izmijenjen, iako je još prošli ministar zdravstva govorio o ekspertnoj radnoj skupini, prikupljanju međunarodnih iskustava i sličnim maglama.

Njegovo je bilo da nabavi cjepivo

Primjer sa cijepljenjem protiv Covida-19 još je sličniji ovom sa ZDS. Plenković je, vidjevši da cijepljenje šteka, jednostavno slegnuo ramenima i rekao da je njegovo bilo da nabavi cjepivo. Na kampanju za cijepljenje, tvrdio je, ne bi potrošio ni lipe. Njegovo je, eto, bilo i da pooštri kazne u zakonu o prekršajima, a hoće li se one doista i primjenjivati na ustaški pozdrav – je na nekom drugom.

Reforma lokalne samouprave? Svakako – pa Vlada financijski potiče dobrovoljno spajanje općina. To što se niti jedna jedina općina – posve očekivano – nije ni javila za vlastito samoukidanje, Bože moj, nije do Plenkovića.

Pretvaranje kartona u beton

Istina, za razliku od drugih primjera, u slučaju ustašofilije javna prijetnja praznom puškom mogla bi imati određenog učinka, barem u prvi mah, dok se ne vidi kako će uopće sudovi i policija ubuduće postupati. To, međutim, nimalo ne mijenja poražavajuću činjenicu da je Vlada, još jednom, umjesto djelovanja na rješavanju društvenih problema, samo sagradila Potemkinove kulise.

Koje će zatim, upornim ponavljanjem i guranjem u prijateljski nastrojenim medijima, pokušati prekvalificirati u armirani beton stvarnosti. Karton, međutim, bez obzira na sav trud ostaje karton, a opsjena ostaje opsjena. Čak i onda kad se dobro “unovči” na izborima.