Online kupnja već dugo stabilno raste u Hrvatskoj, no treba obratiti pozornost na jednu stvar koji mnogi početnici previde

Girls Shopping on Laptop --- Image by © Mina Chapman/Corbis
FOTO: © Mina Chapman/Corbis

Na internetu kupuje čak 81% ispitanika, a 35% ih to čini više puta mjesečno, što ukazuje na stabilan trend kupnje online među Hrvatima, pokazalo je novo istraživanje MasterIndex kompanije Mastercard®. Najaktivniji online shopperi su ispitanici u dobnoj skupini od 30 do 39, s visokim stupnjem obrazovanja. Kad je riječ o korisnicima kreditnih kartica ili onih s odgodom plaćanja, među njima je tek 15% onih koji nikad ili gotovo nikad ne kupuju putem interneta.

Popularnost kupnje online objašnjavaju brojne prednosti za korisnike – pristupačne cijene (ovu prednost ističe 73% online kupaca), ušteda vremena (62%), dostupnost trgovina u bilo koje vrijeme (57%) i bolja ponuda nego u klasičnim trgovinama (57%), a među prednostima ispitanici ističu i predmete koji su ekskluzivno dostupni online (55%), kao i mogućnost dostave (44%) i bolje usporedbe cijena (43%). Pristupačne cijene (76%) i besplatna dostava (69%) su glavni motivi koji bi potaknuli online kupce da još češće kupuju online. Istovremeno, glavna prepreka za shopping na internetu je činjenica da ispitanici žele predmet koji kupuju vidjeti uživo (52%).

Najčešće se kupuju odjeća, obuća i modni dodaci (68%), potrošačka elektronika (46%), predmeti za kućanstvo (33%), kozmetika i parfemi (30%) te knjige i glazba (26%). Visoko na popisu su i putovanja i ulaznice, igračke i oprema za bebe te softver i zrakoplovne karte. Odjeća i obuća te kozmetika i parfemi najpopularniji su među ženama i najmlađim ispitanicima. Potrošačka elektronika je najatraktivnija muškim ispitanicima iz sjeverne Hrvatske, a predmeti za kućanstvo onima s mjesečnim primanjima iznad 9.000 kuna i u dobnoj skupini između 50 i 55 godina. Knjige i glazbu najčešće kupuju ispitanici s visokim primanjima te oni iz Dalmacije, a igračke i opremu za bebe ispitanici iz dobne skupine od 30 do 39 godina.

Plaćanje karticama pri internetskoj kupnji koristi 25% online kupaca, dok među korisnicima kreditnih kartica ili kartica s odgodom plaćanja taj postotak raste na 35%. Također, korištenje kreditnih ili kartica s odgodom plaćanja na internetu raste s godinama starosti i prihodima. Internetsko bankarstvo za kupnju online koristi 11% online kupaca – kao i u prethodnom izdanju istraživanja – i to ponajviše ispitanici iz Like, Korduna i Banovine. Rezultati su pokazali i da 50% onih koji trenutno to ne čine želi plaćati online svojim debitnim karticama. Tek 6% ispitanika se izjasnilo da im ova mogućnost nije privlačna.

40% online kupaca preferira inozemne e-trgovine, 16% njih domaće, dok 44% njih podjednako kupuje online u Hrvatskoj i u inozemstvu. Domaći webshopovi su privlačniji ispitanicima starijim od 40 godina i onima iz Slavonije.

U ovom izdanju istraživanja MasterIndex online kupce se pitalo pohranjuju li informacije o svojoj kartici u sučeljima internetskih trgovina – 25% ih je to učinilo u inozemnim webshopovima, 11% u domaćim, a 6% u mobilnim aplikacijama trgovca.

Mastercard Online Shopping Znalac

A da iskustvo on line kupnje bude još bolje, tu je Mastercard Online Shopping Znalac, aplikacija dostupna putem Facebooka.

To je mjesto za sve ljubitelje online kupnje, podjednako za iskusne i početnike, mjesto puno informacija, ali i izvor zabave. Zato klikni na „KRENI“, prijavi predmet iz bilo koje online trgovine i budi među sretnicima koji će osvojiti nagradu – i to upravo prijavljeni predmet. Pozovi prijatelje da se uključe kako bi ti šanse za osvajanje bile još veće, a dok čekaš rezultate, pogledaj što se zanimljivo nalazi u izlogu Znalca te saznaj sve što te oduvijek zanimalo o online kupnji.

KAKO SUDJELOVATI

KORAK 1
Provjeri aktualnu temu i razmisli na koje shopping artikle te asocira.

KORAK 2
Pronađi predmet (artikl) u svojem omiljenom webshopu u vrijednosti do 500 kuna

KORAK 3
Kopiraj adresu stranice (URL) na kojoj se predmet nalazi i popuni polje ‘Ubaci link’

KORAK 4
Ako se potrebni podaci ne prikupe automatski, molimo te da ih upišeš

KORAK 5
Pozovi prijatelje na društvenim mrežama da lajkaju tvoj predmet kako bi bio među 15 s najviše lajkova

KORAK 6
Dok čekaš da završi lajkanje, na Online Shopping Znalcu pročitaj sve što bi te moglo zanimati o online kupnji

KORAK 7
Pričekaj odluku stručne komisije koja će među 15 artikala odabrati 5 čiji će autori biti nagrađeni predmetom koji su poželjeli

Jedna stvar koju se ne smije zaboraviti

Kod kupnje na internetu je svakako važno obratiti pozornost na troškove koji mogu proizaći kad se naručuje roba izvan Europske unije.
Svakako treba provjeriti prilikom naručivanja u e-trgovinama koje imaju domenu zemlje Europske unije šalju li uistinu robu iz neke od zemalja EU – u protivnom će trebati platiti PDV i/ili carinu prilikom preuzimanja pošiljke.

Na stranicama kao što su amazon.de ili ebay.co.uk lako možete provjeriti gdje je prodavač registriran i otkud šalje robu pa, ako njegova adresa nije unutar EU, uračunajte mogući dodatni trošak kao konačnu cijenu narudžbe.
Pošiljke čija je vrijednost do 160 kuna su oslobođene carine i PDV-a.
U slučaju da netko od prijatelja ili rodbine izvan EU šalje pošiljku u vrijednosti do 45 eura, također ne treba platiti carinu ili PDV.

Za robu vrijednosti između 45 i 150 eura, kupljenu u internetskoj trgovini ili primljenu na dar, obavezno treba platiti PDV.
Sve navedeno se primjenjuje na svu robu osim alkoholnih pića, duhanskih proizvoda, parfema te toaletnih voda – za njih se trebaju platiti PDV i carina bez obzira na vrijednost.

Za pošiljke iznad 150 eura se plaća carina (ukoliko nije nulta stopa) te PDV.
Kad se obračunavaju PDV i carina na pošiljku, u obzir se uzima cjelokupan iznos računa – cijena robe te trošak dostave.

Kad se koriste operateri brze dostave (npr. DHL, FedEx, UPS), uzmi u obzir da ćeš platiti dodatne operativne troškove ako je pošiljka podložna PDV-u i carini što može značajno uvećati konačni trošak narudžbe, a morat ćeš priložiti i svoj EORI broj koji možeš zatražiti putem ovog obrasca – Zahtjev za dodjelu EORI broja (u slučaju korištenja Hrvatske pošte ovo nije potrebno).

Prilikom kupnje na stranici kao što je ebay.co.uk neki prodavači (u sklopu Global Shipping Programmea) imaju posebno naglašen dodatni trošak uvoza (carine i PDV-a) te neće trebati platiti dodatne troškove prilikom preuzimanja pošiljke jer su već plaćeni prilikom kupnje proizvoda.

Kad je riječ o kupnji robe izvan Europske unije, postoje još neki posebni uvjeti te pravila koje možeš proučiti na Središnjem državnom portalu, dok detaljnije informacije o carinskom postupku možeš proučiti na stranicama Carinske uprave.

Ako vraćate robu jer je bila neodgovarajuća ili je bila oštećena, a platili ste carinu i PDV jer je potekla izvan Europske Unije, imaš pravo na povrat PDV-a i carine.
Više informacija o ostalim propisima i pravima možeš saznati na stranicama Carinske uprave.