4 nova pravila za telekome za koje udruga Potrošač misli da nas baš i neće zaštititi kao što se priča

Novi Pravilnik HAKOM-a dio je digitalne strategije EU i kreće od 1. rujna

27.08.2010., Zagreb - Dok traju rasprave i analize raznih udruga koji je mobilni operater povoljniji, kod Zagrepcana svih generacija ne primjecuje se da manje koriste mobitele. 
Photo: Patrik Macek/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Ovoga tjedna o novim pravilima za telekom usluge raspravljali su predstavnici 6 hrvatskih telekom kompanija, regulatori i udruge o zaštiti potrošača. Okrugli stol organiziran je povodom predstavljanja nove Strategije jedinstvenog digitalnog tržišta za Europu o kojoj Europska unija upravo provodi kampanju “Potrošači, upoznajte svja prava.”

Novi Pravilnik o elektroničkim komunikacijskim mrežama i uslugama koji 1. rujna stiže u Hrvatsku, trebao bi bolje zaštititi korisnike telekom usluga iz perspektive EU, a na okruglom stolu predstavljene su njegove ključne točke. Iz Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM) potvrdili su četiri glavne odredbe Pravilnika.

Neke važne stvari su zanemarene

Predstavnik udruge Potrošač i stručni savjetnik za telekomunikacije Igor Mavrović smatra da rasprava i novi pravilnik nisu donijeli ništa novo niti su riješena pitanja koja bi doista pridonijela kvalitetnijoj zaštiti korisnika telekom usluga.

Tvrdi da su zanemarene netransperentne naplate naknada za upotrebu radiofrekvencijskog spektra i za pristup mreži, te nepoštena poslovna praksa agresivnog direktnog marketinga u kojoj se novim korisnicima prešućuju bitne informacije.

Operateri, upozoravaju u udrugi Potrošač, izbjegavaju poštivanja prava potrošača regulirana Zakonom o obveznim odnosima. Ako kupac, primjerice, kupi uređaj koji je neispravan, ima ga pravo zamijeniti novim, a telekomi takve uređaje u pravilu šalju na servis i ne daju nove, iako kvar nije nastao krivnjom kupca. Naravno, operater to radi na temelju uvjeta i ugovora koji je kupac potpisao, iako oni nemaju uporište u Zakonu o obveznim odnosima, jer računaju da se većina korisnika ipak neće upuštati u još skuplju i zamorniju pravnu bitku, kaže Mavrović. Ovo su četiri glavne točke novog Pravilnika o kojemu se očito treba još raspravljati.

1. Jasno istaknute sve cijene na jednom mjestu

U zahtjevu za zasnivanje pretplatničkog odnosa, koji nakon što operator prihvati zahtjev postaje sastavni dio ugovora, mora se navesti ukupna cijena usluga za odabranu tarifu. Ona uz osnovnu cijenu uključuje sve dodatne naknade i naziv stavki važećeg cjenika operatora za tu tarifu ili uslugu, prema kojem će se naplaćivati sve pojedinačne naknade. Drugim riječima, svaki korisnik će na zahtjevu kojeg potpisuje imati navedene sve cijene za odabranu tarifu ili uslugu. Korisnici koji ne proučavaju i ne provjeravaju cjenik tako će prije potpisivanja zahtjeva na istom listu papira imati i cijenu.

2. Otključavanje novih uređaja

Svi korisnici kupljenih mobilnih telefona (privatni i poslovni) imat će pravo zatražiti od operatera otključavanje uređaja, a rok za otključavanje uređaja je 15 dana.

3. Razdoblje testiranja kvalitete usluge operatera

Za vrijeme testnog razdoblja usluge operatera, koje može trajati do 5 dana, korisnik može prije isteka tog roka odustati od usluge koju testira i pritom platiti samo stvarnu potrošnju prema cjeniku.

4. Promjena uvjeta poslovanja

U slučaju da operater promijeni uvjete poslovanja na način koji je nepovoljan za korisnika a nije uvjetovan HAKOM-ovim odredbama, korisnik će moći u roku 30 dana raskinuti ugovor bez plaćanja penala. U ugovorima mora biti uputa za izvansudsko rješavanje sporova. Primjerice, korisnik je ugovorio tarifu prema važećim općim uvjetima poslovanja, važećem cjeniku i važećim uvjetima korištenja za konkretnu tarifu, i oni su time postali sastavni dio ugovora.

Ukoliko operator uvede neku novu naknadu (kao prošle godine naknadu za pristup mreži za mobilne tarife), onda je ta izmjena nepovoljnija za korisnika i ima pravo raskinuti ugovor bez penala. U slučaju izmjena koje idu u korist korisnika ili uopće nemaju utjecaj na njega, korisnik nema pravo raskinuti ugovor bez penala. Primjer povoljnije promjene bi bila nova opcija unutar tarife koje nije bilo u trenutku potpisivanja ugovora ili smanjenje cijene neke stavke cjenika. Neutralna izmjena bi, primjerice, bila izmjena općih uvjeta poslovanja radi jasnijeg ili preciznijeg izričaja.