Američka kompanija se našla u središtu skandala zbog suludog dizanja cijene lijeka. Ovo je nekoliko najvažnijih stvari o Mylanu

Cijena lijeka EpiPen je u posljednjih desetak godina skočila za 500 posto

(FILES) This file photo taken  August 24, 2016 photo taken in Hudson, Wisconsin shows a youngster holding Epipens, that he uses to counteract allergic reactions.
The drugmaker Mylan NV said August 29, 2016 it would offer a generic version of the EpiPen, the company's second move in a week to contain public outrage over perceived price gouging. A five-fold increase in the price of the life-saving epinephrine injectors over a decade drew stinging rebukes last week, with Democratic presidential nominee Hillary Clinton and others demanding the company drop its prices. Mylan, which holds a virtual monopoly on the devices that allergy sufferers use to treat potentially deadly anaphylactic shocks, said the generic version would have a list price of $300, a discount of more than half.
 / AFP PHOTO / Lucas TRIEB
FOTO: AFP

Američka senatorica Elizabeth Warren zatražila je od direktorice farmaceutske kompanije Mylan Heather Bresch objašnjenje programa popusta za kupnju njihovog lijeka EpiPen. Mylan se našao u žiži interesa američke javnosti kada je otkriveno da je kompanija cijenu lijeka koji teškim alergičarima može spasiti život i za kojeg ne postoji zamjena podigla za 500 posto na 600 dolara za pakiranje od dvije doze.

U pismu koje je potpisalo 20 senatora stoji: “Program popusta pomoći će jednom dijelu ljudi koji si teško mogu priuštiti EpiPen. Međutim, vaš sistem s popustima samo je dobro definirana taktika industrije za zadržavanje visokih troškova”, koju je Warren u pismu usporedila sa “šibicarenjem”.

Unatoč prividnim popustima, trošak snose pacijenti

“Kada pacijenti dobiju kratkoročno sufinanciranje za skupe lijekove, možda su zaštićeni od skoka cijene, no osiguravajuće kuće, vlada i zaposlenici i dalje snose teret visokih troškova. Naposljetku, ti će se troškovi opet proslijediti potrošačima lijeka u obliku viših premija”, kaže Warren.

Mylan je već tjednima u središtu skandala kada je otkriveno da su za EpiPen, lijek za tretiranje žestokih alergijskih reakcija poskupili na 600 dolara, odnosno za gotovo 500 posto u nešto manje od deset godina, a sada je intervenirao američki kongres. Izvukli smo nekoliko najvažnijih stvari o slučaju.

1. Što je EpiPen?

EpiPen je naprava u obliku kemijske olovke s lijekom koji sprečava anafilaktički šok kod pacijenata s teškim alergijama. Alergijske reakcije kod određenih pacijenata mogu izazvati oticanje u dišnim putevima te dovesti do gubitka svijesti, a u nekim slučajevima i do smrti.

EpiPen sadrži epinefrin (adrenalin) koji opušta mišiće, otvara dišne puteve i omogućava disanje, odnosno riječ je o lijeku koji može spasiti život. Pripisuje se osobama koji pate od alergija, a EpiPen u Sjedinjenim Američkim Državama sa sobom nosi oko 3,6 milijuna ljudi.

2. Korištenje pozicije monopolista

Prvi problem je to što prave alternative za Mylanov EpiPen nema. Postoje slični lijekovi koji sadrže iste sastojke, no zbog nešto drugačije formule, većina liječnika ih nije prepisivala kao zamjenu.

Generički lijek koji bi mogao biti zamjena proizvela je Teva prošle godine, no američka Agencija za hranu i lijekove nije odobrila puštanje lijeka u prodaju. Tako EpiPen nema konkurencije, što je kompanija iskoristila za drastično povećanje cijene tog lijeka.

3. EpiPen je zlatna koka Mylana

Mylan je američka farmaceutska kompanija registrirana u Nizozemskoj, dok se sjedište nalazi u Canonsburgu u Pennsylvaniji. Preuzimanjem dijela proizvodnog portfelja divizije za generičke proizvode njemačkog Mercka za 6,7 milijardi dolara 2007. godine kupili su prava za proizvodnju EpiPena, a od tada je njegova cijena narasla za oko 500 posto.

Izvršna direktorica Mylana Heather Bresch je kao iskusna lobistica u američkom Kongresu progurala je legislativu koja propisuje da sve javne škole moraju imati EpiPen zbog djece s alergijama. Kako piše Bloomberg, Myan je 2012. i 2013. godine potrošio oko četiri milijuna dolara na lobističke aktivnosti koje su rezultirale izglasavanjem zakona o uvođenju EpiPena u škole.

Agresivni marketing pratilo je još agresivnije dizanje cijene. Kada je Mylan preuzeo EpiPen, lijek je koštao 57 dolara. Već 2008. godine cijena je počela rasti i prvo je povećana na 100 dolara, da bi danas cijena iznosila nešto više od 600 dolara. Mylanu je EpiPen postao najvažniji izvor prihoda, jer samo od prodaje EpiPena kompanija ostvaruje godišnje prihode preko milijardu dolara, što predstavlja 40 posto ukupnog profita kompanije.

4. Kriv je “sustav”

Na skandal zbog astronomskog poskupljenja reagirala je predsjednička kandidatkinja Hillary Clinton i zatražila od Mylana da smanji cijenu lijeka. Kompanija je reagirala tako što je ponudila kupone za popust od 300 dolara. Heather Bresch je nakon izbijanja skandala najavila da će dijelu pacijenata ponuditi popust za kupnju lijeka, a krivnju za suludi skok cijene lijeka prebacila na “sustav”.

U intervjuu za New York Times Bresch je kazala da ona vodi kompaniju koja radi za profit te da nema nikakvu namjeru bježati od te činjenice.

5. Mylanu su prethodili slučajevi Valeant te Shkreli

Suludo dizanje cijene EpiPena u Sjedinjenim Državama nije izoliran slučaj. Ogroman negativni publicitet zbog drastičnog dizanja cijene lijekova zaradila je i posrnula američka farmaceutska firma Valeant, koja je poskupljivanjem lijekova Isuprel za 525 posto i Nitropress za 212 posto navukla istragu američkog Kongresa.

Prije nešto manje od godine dana, američku je javnost zgrozilo enormno povećanje cijene lijeka Daraprim kompanije Turing Pharmaceuticals. Tvrtka je lijek Daraprim kupila mjesec dana ranije i odmah podigla cijenu lijeka koji se koristi za liječenje infekcija s 13,50 posto na 750 dolara. Izvršni direktor Turinga Martin Shkreli ubrzo je postao najomraženiji čovjek u Americi.

7. Slate: “Nema opravdanja za takvu cijenu”

O osjetnom povećanju cijene lijeka mediji su se počeli baviti znatno ranije. Bloomberg je prije godinu dana napravio detaljnu priču kako je direktorica Bresch pretvorila EpiPen u uspjeh na tržištu i povećala cijenu lijeka za 400 posto. U posljednjih godinu dana, cijena je rasla još dva puta, oba puta za oko 15 posto.

Prije mjesec dana, magazin Slate je objavio članak s naslovom – “Ne postoji nijedan razlog zbog kojeg bi EpiPen trebao koštati 300 dolara”. Slate je pisao da je cijena doze epinefrina stoji i dalje oko dolara, koliko je stajala 2008. godine, no da je profitna marža lijeka s devet posto koliko je iznosila 2008. godine u međuvremenu narasla na 45 posto.

6. Izbrisano tri milijarde dolara vrijednosti

Cijena dionice Mylana je u posljednjih godinu dana pala za oko 12,4 posto. Od 19. kolovoza do 24. kolovoza cijena dionice je s 49,20 dolara pala na 43,11 dolara te izbrisala tri milijarde dolara tržišne vrijednosti kompanije.

https://twitter.com/_douchepacker_/status/768849230987337728

PR-ovskoj noćnoj mori koja je zadesila kompaniju nije pomoglo otkriće da je direktorica Heather Bresch 19. kolovoza, uoči pada cijene, prodala 100.200 svojih dionica Mylana po prosječnoj cijeni od 50,00 dolara, a vrijednost ukupne transakcije je iznosila nešto više od pet milijuna dolara.

7. Pod pritiskom najavili upola jeftiniji generički lijek

Zbog ogromnog pritiska, iz kompanije su najavili kako će za nekoliko tjedana na tržište izbaciti generičku varijantu lijeka EpiPen koji će biti 50 posto jeftiniji od brendiranog EpiPena i stajati oko 300 dolara.