EU najavljuje veliki otpor konkurenciji arapskih aviokompanija i to bi moglo biti važno za Croatia Airlines

EU želi omogućiti stranim tvrtkama stjecanje više od 49 posto udjela u Europi

12.12.2014., Zagreb - Zrakoplovi aviokompanije Croatia Airlines na pisti Zracne luke Zagreb.
Photo: Borna Filic/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Europska unija najavila je ublažavanje pravila o udjelima stranih kompanijama u EU, jer želi olakšati ulaganja, posebno u europske aviokompanije koje nisu dovoljno konkurentne da bi se nosile s naletom konkurenata s Bliskog istoka, piše Financial Times.

Dosad kompanije registrirane izvan EU nisu mogle stjecati udjele veće od 49 posto u europskim kompanijama, a Europska komisija to im sada želi omogućiti.

Turkish Airlines zainteresiran za Croatia Airlines

Odluka Europske komisije mogla bi se pokazati važnom za Croatia Airlines u čiji su drugi krug dokapitalizacije ušli njemačka Lufthansa, grčki Aegean Airlines i Turkish Airlines. Početkom godine fond Svjetske banke IFC počeo je ispitivati interes kod potencijalnih kupaca i dosad su preuzimanju cijele kompanije najskloniji bili Grci, Lufthansa je zainteresirana za spajanje slično onome kada je pripajala Austrian Airlines, a Turkish Airlines jedini je imao prepreku EU propisa koji su ga ograničavali na 49 posto udjela, koja bi s novim sporazumom EU nestala. O modelu privatizacije Croatia Airlinesa odlučit će se do proljeća a nakon toga se očekuje javni natječaj tako da se kao potencijalni kupci mogu pojaviti i nove kompanije.

Blaža pravila važila bi samo za ulagače iz država koje pristanu na strogu kontrolu državnih subvencija i provodilo bi se na načelu reciprociteta. Upravo su državne subvencije jedan od predmeta spora između europskih i bliskoistočnih aviokompanija.

Pitanje 42 milijarde državnih subvencija

Arapske kompanije poput Etihada, Emirates i Qatar Airwaysa osvajaju svjetsko tržište konkurentnim cijenama, dobrom uslugom, velikim regionalnim ulaganjima poput Etihadove kupnje srpskog JAT-a prije dvije godine i razvojem konkurentskih hubova u Aziji i Dubaiju.

Tri američke velike kompanije American Airlines, United Airlines i Delta zatražile su od države da razmotri uvjete ulaska arapskih kompanija na američko tržište jer su one, tvrde, u zadnjih 10 godina dobile više od 42 miljarde dolara subvencija u matičnim državama i time kreše Međunarodni sporazum o Otvorenom nebu. U Europi, na istu stvar upozorili su Lufthansa i Air France-KLM.

Zašto EU traži zamjenu za bilateralne sporazume

Povjerenica Europske komisije za transport Violeta Bulc promjenu politike prema ulaganjima nazvala ekonomskom diplomacijom ali nije komentirala subvencije koje primaju arapski konkurenti.”Puno se o tome priča, ali dobar odgovor su samo snažni i pošteni pregovori”, rekla je za Financial Times.

Europska komisija predložit će da ona uime članica EU vodi pregovore s Kinom i Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Pitanja konkurencije članice su dosad regulirale bilateralno s bliskoistočnim aviokompanijama. EU bi u kolektivnom pregovaranju inzistirala na jednakim pravilima za sve, najavili su predstavnici Komisije.

Etihad pozdravlja odluki, Emirates je napadaju

Etihad, koji u EU ima udjele u Alitaliji i Air Berlinu, objavio je da pozdravlja novu strategiju koja će ojačati konkurentnost europskih aviokompanija.

Emirates Airline je, pak, napao Europsku komisiju jer misli da planira iskoristiti nove pregovore kako bi sabotirala bliskoistočne kompanije koje se izdašno subvencioniraju. “Pitanja konkurencije pokrivena su postojećim državnim bilateralnim ugovorima i postojećom EU regulativom”, objavila je ta kompanija, “Zato je vrlo zanimljivo da umjesto da koristi te alate za rješavanje specifičnih problema, Europska komisija traži novu politiku na razini cijele EU.”