EU želi zaštititi proizvodnju od nepoštene konkurencije Amerike i Kine. To je prilika za Hrvatsku

Našli smo se na mapi kao jedno od središta razvoja tehnologije za električna vozila

FOTO: AFP/Telegram

Europska unija našla se stiješnjena između SAD-a i Kine, koje obje vode protekcionističku politiku kada je u pitanju njihova industrija. Snažne subvencije koje SAD uvodi za pomoć industriji izazvale su bojazan da bi mnoge europske kompanije proizvodnju mogle preseliti preko Oceana. Stoga su i u Europskoj uniji sve jači glasovi koji pozivaju na uvođenje regulative koja će dati snažniju potporu i zaštitu europskim proizvođačima.

U SAD-u je u kolovozu ove godine izglasana regulativa koja između ostalog sadrži i plan ulaganja od rekordnih 369 milijardi američkih dolara u klimatske i energetske politike, koje obuhvaćaju i snažne potpore za industriju, odnosno proizvođače električnih vozila i upravo je to ono što najviše zabrinjava čelnike Europske unije.

SAD i Kina vode protekcionističku politiku

Europska unija smatra da SAD ide stopama Kine, koja oduvijek vodi protekcionističku politiku te da se ovom novom regulativom krše pravila međunarodne trgovine i sve je bliže tome da, kao odgovor na američku i kinesku politiku i sama donese regulativu kojom će zaštititi svoje proizvođače.

Najglasnija u zahtjevima za donošenjem regulative koja će zaštititi europske proizvođače, pogotovo autoindustriju jest Francuska, čiji je predsjednik Emanuel Macron prije otprilike mjesec dana pozvao na donošenje regulative kojom će se europski proizvođači automobila zaštititi od kineske i američke konkurencije.

Macron je kritizirao Europsku uniju rekavši da je “previše otvorena” te je zatražio da donese regulativu po uzoru na američku. Naime, Amerikanci će u sklopu ulaganja u klimatske i energetske politike dijeliti subvencije proizvođačima električnih vozila, ali i kupcima za kupnju američkih električnih vozila, baterija i opreme za sustave obnovljivih izvora energije.

Američke subvencije privlače europske proizvođače

Na primjer, predviđene su subvencije za kupce električnih vozila u iznosu od 7500 američkih dolara, ali pod uvjetom da se radi o vozilu koje je proizvedeno u SAD-u. U Europskoj uniji proizvede se oko 25 posto globalne proizvodnje električnih vozila, dok se u SAD-u ta brojka kreće oko 10 posto.

Osim što se ovim mjerama ugrožava potencijalna prodaja europskih električnih vozila na američkom tržištu, za EU je problematično i to što bi izdašni američki poticaji mogli potaknuti i proizvođače da tamo presele proizvodnju. Strah je svakako opravdan jer su već neki europski proizvođači najavili širenje svojih kapaciteta u SAD-u.

Osim subvencija SAD ima i niže cijene energenata

Tako je, primjerice, švedski Northvolt, vrlo mlada kompanija koja proizvodi baterije za eklektične automobile, a u kojoj je jedan od dioničara i Volkswagen, najavila okretanje ka tržištu SAD-a. Očekuju da bi za otvaranjem proizvodnog pogona u SAD-u, prema novoj regulativi, mogli dobiti oko 600 do 800 milijuna američkih dolara, dok im Njemačka nudi oko 150 milijuna eura.

Osim vrlo izdašnih financijskih poticaja, proizvodnju u SAD-u jeftinijom čini i znatno niža cijena energenata, koji su na tržištu EU i do četiri puta skuplji. Tako da bi se i drugi europski proizvođači mogli okrenuti investicijama na tržištu SAD-a.

Ako EU krene štititi proizvodnju, RH bi mogla profitirati

Ako Europska unija zaista uvede regulativu po uzoru na Amerikance, kojom će štititi vlastitu proizvodnju, u toj priči mogla bi profitirati i Hrvatska, koja se, zbog Rimac Automobila, našla na mapi kao jedno od središta razvoja tehnologije za električna vozila. Projekti koje razvijaju u Svetoj Nedelji već su prepoznati od strane Europske komisije kao interesantni.

Rimčevom sustavu urbane mobilnosti koji je u razvoju, a bazira se na samovozećim taksijima odobreno je financiranje od 200 milijuna eura, iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. U slučaju da EU donese regulativu koja će dodatno financijski podržati ovakvu industriju, otvara se mogućnost za financiranje novih projekata i širenje proizvodnje.