Kakva vijest. Portal Netokracija postaje dio Infobipa, planiraju se širiti po cijelom svijetu

Nakon što su preuzeli konferenciju Infobip Shift, Infobip nastavlja širenje i na područje medija

FOTO: Mario Poje

U trinaest godina otkako je osnovana, portal Netokracija postala je vodeći poslovno-tehnološki medij u regiji, koji prati startup i tehnološku scenu, praktički od njenih početaka. Prema podacima analitičke kompanije Similarweb, koja pruža napredne analize weba, Netokracija mjesečno privlači 100.000 čitatelja. Nakon trinaest godina, Netokracija je pred velikom prekretnicom: akvizirao ju je prvi hrvatski unicorn i vodeća tehnološka kompanija regije, vodnjanski Infobip.

Ivan Burazin, Chief Developer Experience Officer Infobipa, kaže nam kako je cijela priča oko akvizicije Netokracije počela kada je preuzeo odjel za developersko iskustvo u Infobipu u prvoj polovici prošle godine, točno kada je Infobip preuzeo i konferenciju Shift. Telegramu je tada ispričao kako mu je želja bila “učvrstiti Infobip kao developer-centričnu kompaniju”, koja osim konferencijskog sadržaja zahtijeva i sadržaj za developere u obliku članaka, vodiča, vijesti, podcastova i sličnog. Dodaje i kako je zajednički cilj Infobip Shifta i Netokracije prisustvo i širenje na međunarodnoj sceni.

Duga povijest suradnje Infobipa i Netokracije

Infobip Shift i Netokracija su do tada imali dugu povijest kvalitetne suradnje, više od deset godina, pa su krenuli i razgovori o razgovarali smo o potencijalnoj suradnji po pitanju kreiranja developerskog sadržaja. “Brzo smo prešli na raspravu što bismo zapravo mogli raditi zajedno i prepoznali da cijeli Netokracijin tim, uz znanje i iskustvo koje imaju, i kulturološki odlično fitaju u odjel za developersko iskustvo, ali i generalno u Infobip. Akvizicija Netokracije prvi je od mnogih većih poteza u našem procesu jačanja odnosa s developerima diljem svijeta. Do kraja godina Infobip će imati još puno aktivnosti za pokazati i uvjereni smo da će reakcija dev zajednice biti odlična”, kaže nam Burazin.

Osnivač Netokracije, Ivan Brezak Brkan, objašnjava nam da je Netokracija danas nezavisni B2B vertikalni mediji, što znači da je specijaliziran za relativno usku temu, koja je istovremeno i najbrže rastuća grana hrvatskog i svjetskog gospodarstva. Što se tiče poslovne strane, Netokracija se od samih početaka, zbog specifičnosti svoje publike, morala prilagoditi na nativno oglašavanje, odnosno plaćeni sadržaj koji odgovara obliku i funkciji medija na kojem se nalazi.

S druge strane, sam sadržaj koji se objavljuje na Netokraciji morao se upotpuniti stvarnim, i za vrijeme pandemije, virtualnim događajima. Netokracija je tako do sada organizirala prve konferencije o employer brandingu u Hrvatskoj i regiji, kao i ecommerce konferenciju OMGcommerce, te startup konferenciju RockPaperStartups. Brezak Brkan dodaje da su svjesno od svojih početaka izbjegavali “mainstream”, te tematski i poslovno ušli u duboku specijalizaciju.

Htio je pisati za entuzijaste i profesionalce

No, kako nam priča Brezak Brkan, portal je krenuo 2009. godine kao grupni blog, koji je trebao biti mjesto gdje će pisati teme o internetskim tehnologijama koje nisu nalazile svoje mjesto u tehnološkim časopisima za koje je tada pisao – Bug, Mrežu i Plan B. Brezak Brkan se prisjeća kako premda su njegovi urednici, poput Borisa Ličine Borje iz Plana B bili izuzetno otvoreni za nove teme, imao je još tema o kojima je htio pisati, a jednostavno nije imao gdje.

Tada, ponešto godina nakon dotcom busta, rađao se novi internetski trend. “Radilo se prvenstveno o web 2.0 aplikacijama i društvenim mrežama, poput Flickra ili Facebooka. Časopisi za koje sam pisao su bili fokusirani na print i širu publiku za koju je trebalo pisati takav sadržaj, a ja sam htio ući u detalje koje su zanimale entuzijaste i profesionalce. Netokracija je nastala u ljeto 2009. godine kad sam imao previše tema za te časopise i želju da ih pokrenem, a pomoglo je i što sam pratio cijeli niz blogova poput TechCruncha i Mashablea koji su tada pratili web 2.0. Ako mogu oni – a znao sam napraviti osnovnu web stranicu na WordPressu – zašto ne bi i ja?”, priča Brezak Brkan.

Prvi članak objavljen na tadašnjem blogu bio je onaj Luke Sučića, poznanika Brezaka Brkana iz Mac zajednice, a danas poznatog web3 i startup investitora. Ubrzo su se pridružili i drugi autori, poput Marija Frančeševića i Nikole Plejića, koji su kasnije postali vrlo aktivni u tehnološkoj industriji.

Od bloga do punokrvnog medija

Brezak Brkan je tada imao i malu agenciju za vođenje društvenih mreža, no u jednom trenutku našao se pred odlukom: nastaviti s agencijom ili stvoriti od Netokracije pravi medij. Odluka je pala na gradnju medija, a odluku je olakšao što su u to vrijeme imali već izgrađen core dio tima. Marko Mudrinić je pokrenuo Netokraciju u Srbiji, a Mia Biberović je postala glavna urednica.

“Danas uz njih vodstvo Netokracije čine Tena Šojer Keser koja je ne samo talentirana novinarka već i voditeljica projekata i odnosa s klijentima te Marko Tadić koji je bio ključan za razvoj naše prodaje i poslovanja u Srbiji. Bilo mi je jasno da ne želim raditi agenciju – želim stvarati nešto drugo – medijski projekt, sa svojim kolegama, prijateljima i današnjim poslovnim partnerima”, kaže Brezak Brkan.

Ivan Burazin i Ivan Brezak Brkan Luka Travas

Infobip nastavlja investirati u developere

Akvizicijom Netokracije, Infobip nastavlja investirati u developere pružanjem vrhunskog sadržaja, kako onog “za developere”, tako i onog “od developera”. Kako Burazin objašnjava, gotovo cijeli povijesni rast Infobipa temeljio se na B2B (business-to-business) pristupu, no usporedive kompanije generiraju između 40 i 45 posto prihoda B2C (business-to-customer) pristupom, odnosno jednim specifičnim dijelom toga koji se zove B2D (business-to-developer). To je, objašnjava Burazin, na Infobipovoj skali ogroman potencijal. Prvi korak u iskorištavanju tog potencijala bila je akvizicija konferencije Infobip Shift, zatim je došlo osnivanje novog odjela posvećenog B2D segmentu poslovanja nazvanog Developer Experience, a najnoviji korak je akvizicija Netokracije.

Brezak Brkan se prisjeća kako je jedan od aspekata tog sklada između Infobipa i Netokracije bio kada je za njihov odjel inženjerstva organizirao radionice za pisanje za developer pa potom i za razvoj globalnog “Engineering Handbooka“. “To je samo dokazalo da zaista možemo raditi odlične stvari. Netokracija ima desetljeće iskustva u stvaranju sadržaja za developere i Infobip je to prepoznao. Znamo kakav točno developerski sadržaj žele, i možda još bitnije, Netokracija zna surađivati s developerima, tako da to rezultira s kvalitetnim člancima ili podcastovima, a ne floskulama”, kaže Brezak Brkan.

“S jedne strane imamo novinarsko i uredničko iskustvo, a s druge duboko razumijemo tehničke teme i kako ih pretočiti u digitalne formate. Zbog toga sam posebno ponosan što ne samo vodstvo, već cijeli tim nastavlja rad na projektu i širenju. Netokracija će u sklopu Infobip Grupe nastaviti djelovati kroz neovisno uredništvo pod uredničkim vodstvom Mije Biberović, dok će Tena Šojer Keser, Marko Mudrinić i Marko Tadić zajedno s radom na regionalnom prisustvu razvijati globalni developerski sadržaj s našim timom”, objašnjava Brezak Brkan.

Kako bi privukle publiku, tvrtke trebaju stvarati vrhunski sadržaj

Brezaka Brkana smo i pitali je li ikada očekivao da će ih itko preuzeti, a pogotovo je li očekivao da bi to mogla biti unicorn kompanija iz Hrvatske. “U početku i dugo godina nakon toga zaista nisam očekivao da će nas akvizirati prvi hrvatski jednorog. Pretpostavljao sam da ćemo dobiti ponude od medijskih kuća – što smo i dobili tijekom godina – ali nismo željeli ići u tom smjeru. S druge strane, po nedavnim trendovima u tehnološkoj industriji smo mogli predvidjeti ovakav razvoj situacije. Primjerice, vodeća CRM tvrtka HubSpot je prošle godine akvizirala The Hustle newsletter kako bi se učinkovitije obratila B2B publici. Upravo su osnivači HubSpota, Dharmesh Shah i Brian Halligan 2009. definirali pojam tzv. ‘Inbound marketing’ u svojoj popularnoj istoimenoj knjizi”, odgovara.

Potom objašnjava kako je poanta inbound marketinga (oglašavanja koje cilja na skupinu ljudi koja sama pronalazi sadžaj koji ih zanima), content marketinga (marketing kroz sadržaj) ili jednostavno rečeno sadržaja u službi marketinga, da tvrtke trebaju stvarati vrhunski sadržaj kako bi privukle svoju ciljanu publiku.

“HubSpot je poznat po svom blogu, ebookovima i uzor je mnogim hrvatskim tehnološkim tvrtkama. Nažalost, praksa posljednjeg desetljeća pokazala je da većina tehnoloških tvrtki ne može niti samostalno stvoriti zaista kvalitetan sadržaj niti okupiti publiku. Da, objavit će nekoliko blog postova, skupit će nekoliko tisuća newsletter pretplatnika, ali publiku? Neće. I dalje su specijalizirani mediji, blogeri i podcasteri ti koji stvaraju najbolji sadržaj u tehnološkoj industriji. Upravo je zbog toga HubSpot ponovno ispred svih akvizirao kvalitetan medij u obliku newslettera i dapače, pokrenuo mrežu podcastova,” dodaje Brezak Brkan.

Brezak Brkan priča kako se nadao da ćemo s vremenom vidjeti prvog hrvatskog jednoroga, no da ovakav razvoj i nije baš očekivao. “Kako se sve odigralo od 2020. do danas – počevši s investicijom 300 milijuna eura od One Equity Partnerstva u Infobip koja ga je dovela do status jednoroga, preko akvizicije Fivea i Nanobita pa sve do investicija u Photomath i Microblink – zaista nisam očekivao”, priznaje.

Vodstvo Netokracije Mario Poje

Zadali su si dva temeljna cilja

Burazin nam priča kako je preuzimanjem Netokracije Infobip zadao dva temeljna cilja, koji su im od jednake važnosti. Prvi je širenje Netokracije po regiji i po svijetu. “Prilike za zajednički rast Infobip Shifta i Netokracije su bezbrojne, upravo zahvaljujući njihovoj sinergiji. Infobip Shift konferencija, iako uspješna i u prethodnim izdanjima, upravo je procvjetala pod Infobipom. Slično je i ovog puta s Netokracijom te da zajedno – Infobip Shift i Netokracija – postanu globalno prepoznatljivo središte za developere. To je jedan od načina kako ćemo u Infobipu jačati odnose s developerima”, kaže Burazin.

Drugi je cilj osnažiti Infobipov odjel za developersko iskustvo, na čim je čelu Burazin. Prema njegovim riječima, taj odjel unutar Infobipa ima golemi potencijal, no istovremeno je riječ o poprilično kompleksnom odjelu unutar kompanije. “Naime, naš tim razvija niz stvari, od Software Development Kitova (nazvani SDKs), dokumentacije, testnih aplikacija pa sve do organizacija svojih konferencija poput Infobip Shifta, meetupova, predstavljanja Infobipa na drugim konferencijama diljem svijeta, pa do ovog najrecentnijeg – kreiranja developerskog sadržaja. I upravo tu sad nastupamo osnaženi Netokracijinim timom. Naime, oni imaju velikog iskustva i znanja u tome te su doslovno ‘plug and play’ u naš odjel za developersko iskustvo. Tu je daleko najveći benefit za Infobip. Siguran sam da će sada kao dio našeg velikog tima ostvariti svoj još veći potencijal”, objašnjava Burazin.

Eksperimentirat će s novim formatima

Netokracija na koju su navikli čitatelji, u početku se neće mijenjati, osim što će se tematski nešto više fokusirati na startup i developerske teme. Infobip neće utjecati na njihovu uređivačku politiku, a unutar tvrtke nastavit će urednički nezavisni, pa će tako i nastaviti pisati o sljedećoj generaciji startupa. No, Brezak Brkan kaže kako će, nakon pokretanja dva uspješna podcasta (Netokracija Podcast i Office Talks), nastaviti eksperimentirati s novim formatima, dok će istovremeno pojačati postojeće.

“Imam osjećaj da su nezavisni online mediji poput Netokracije ili Telegrama tako rijetki, da imamo obavezu prema ne samo publici, nego novoj generaciji mladih novinara da ih inspiriramo da ne samo da se ‘bave medijima’, već to rade na poslovno održiv, autorski kvalitetan način”, priča Brezak Brkan.

Cilj je ojačati međunarodno prisustvo Infobip Shifta i Netokracije

Po pitanju budućnosti, Burazin kaže kako je međunarodno prisustvo i širenje oduvijek bio plan, kako Netokraciji, tako i Infobip Shiftu. Kada je riječ o Infobip Shiftu, najbolji dokaz je taj što je službeni jezik konferencije engleski, a udio sponzora i sudionika iz inozemstva svake godine u sve većem rastu. Brezak Brkan dodaje kako je cilj podržati developersku i startup zajednicu, kako na regionalnoj, tako i na globalnoj razini.

“Način kako ćemo je podržati sadržajem će se svakako razlikovati. Infobipova podrška će svakako omogućiti potencijalno skaliranje Netokracije u regiji i na nova tržišta. Globalno svakako nećemo raditi copy-paste Netokracije, premda imamo Netocratic.com na engleskom, već ćemo sadržaju – blogovima, podcastovima, videima – morati pristupiti na drugačiji način. Osobno me najviše veseli testiranje formata koje nismo imali prilike toliko koristiti u Hrvatskoj i regiji, primjerice Twitter za takozvanu DevTwitter zajednicu ili pak formati video eseja za YouTube koji su vani hit, a kod nas još nisu toliko popularni niti praćeni”, otkriva Brezak Brkan.

Konferencije i mediji su prirodan spoj

Burazin dodaje kako mediji i konferencije, pa tako i Netokracija i Infobip Shift, jednostavno idu “ruku pod ruku”. “Tu možemo vidjeti primjere kao što su TechCrunch, najutjecajniji tehnološki mediji na svijetu koji je krenuo u svoje serije tech konferencija nazvane TechCrunch Disrupt. Ili pak obrnuto, imate TNW i Slush koji su dvije najimpozantnije tech konferencije u Europi, možda i svijetu, te su obje postali i medijski igrači, TNW s TNW portal i Slush sa SOAKED by Slush. Sjajna je stvar što tu ne moramo početi od nule, već u našem slučaju imamo dva izgrađena branda poput Infobip Shifta i Netokracije koji će sada zajednički nastupati na međunarodnom tržištu”, dodaje Burazin.

Ističe kako su preuzimanja Infobip Shifta i Netokracije u skladu s Infobipovom strategijom snažnog ulaska i širenja Infobipa u B2D prostor i zajednicu. Premda se možda na prvu čini kako su i konferencije i mediji nešto što je van core businessa Infobipa, Burazin ističe kako i druge kompanije koje se žele približiti developerima čine slične poteze. S druge strane, ako se gleda na način kako doprijeti do korisnika, bilo developera ili drugih, Burazin ističe da u svijetu u kojem se sada nalazimo potrebno je ipak razmišljati “out of the box”.