Ključni problem turizma o kojem je nepopularno pričati: nema dovoljno hotela jer su nameti previsoki. A vlasnici apartmana praktički su izuzeti od poreza

Hrvatski model turizma posve je apsurdan

Vlada i njen aparat zaklinju se u kvalitetu, očuvanje okoliša i prostora te dugoročnu održivost turizma, a svojim poreznim i regulatornim politikama favoriziraju masovnost po svaku cijenu, omogućuju uništavanje okoliša, trajno upropaštavanje prostora i pad kvalitete života građana u turističkim područjima

U skladu s hrvatskom višedesetljetnom tradicijom najprije smo čitali i gledali najave o novoj rekordnoj turističkoj sezoni. Dnevno brojanje gostiju i para još nije ni počelo, a već smo dobili javnu kuknjavu da je „lipanj podbacio“ te da „booking za srpanj i kolovoz nije u skladu s očekivanjima.“

Budući da takva kuknjava u javnom prostoru remeti sliku o svekolikim i neupitnim hrvatskim grandioznim uspjesima u doba vladavine Andreja Plenkovića, na teren su odmah istrčali ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac i direktor Hrvatske turističke zajednice Kristijan Staničić.

Od njih smo saznali da je u lipnju bilo određenih slabosti zbog drugačijega rasporeda vjerskih praznika na ključnim emitivnim tržištima, ali da smo za prvih šest mjeseci na razini rekordne 2019. godine po broju dolazaka inozemnih gostiju, a po broju noćenja zabilježeno je povećanje od 3 posto.

Strategija Sabora je čisti lažnjak

Tako je Strategija razvoja održivoga turizma do 2030. godine koju je Sabor donio u prosincu 2022. ipak još jednom prokazana kao čisti „lažnjak“ jer su njeni ključni ciljevi posvema protivni opsesivnom dosizanju i prestizanju novih rekorda u broju turističkih dolazaka i noćenja.

Za sve one koji Strategiju ipak nisu pročitali slobodan sam citirati njene ključne ciljeve: 1. Cjelogodišnji i regionalno uravnoteženiji turizam, 2. Turizam uz očuvan okoliš, prostor i klimu, 3. Konkurentan i inovativni turizam, 4. Otporan turizam. Tim ciljevima treba pridodati i rečenicu zbog koje je valjda Strategija i napisana: „Razvoj održivoga turizma u Republici Hrvatskoj ima za konačni cilj podizanje kvalitete života i rada lokalnoga stanovništva, gospodarski i društveni napredak hrvatskoga društva u cjelini.“

Cjelogodišnji turizam pao u vodu

Bilo je dovoljno da raspored vjerskih blagdana u svibnju i lipnju neznatno promijeni ritam dolazaka Bavaraca i Austrijanca u odnosu na prošle referentne godine da bi se svi od premijera pa do šefova lokalnih turističkih zajednica potrudili promovirati jedinu stvarnu, ali nenapisanu strategiju razvoja hrvatskog turizma: „Još više turističkih dolazaka i još više noćenja, i to po bilo koju cijenu!“.

Jer da nije tako ne bi premijer Plenković svakih nekoliko dana uvjeravao cjelokupnu javnost da je pred nama još jedna rekordna turistička sezona, a ministrica turizma i direktor HTZ-a dokazivali da su ovogodišnji brojevi jednaki ili bolji od onih iz 2019. godine. I to usprkos “Strategiji razvoja održivoga turizma do 2030. godine“ koja ne samo da ne traži obaranja rekorda u broju turističkih dolazaka i noćenja već upravo suprotno, zalaže se za cjelogodišnji regionalno uravnoteženiji turizam koji respektira očuvanje okoliša i prostora.

Vrag je u detaljima

Ali kada smo već kod obaranja rekorda u turizmu, omiljene discipline Andreja Plenkovića, vrag je, kao i uvijek, u detaljima. Prije sedam godina kada je započeo svoj prvi mandat Hrvatska je imala ukupno 78 milijuna noćenja, a prošle godine 90 milijuna, što je porast od 15,38 posto, (prema podacima DZS-a). U istome razdoblju broj noćenja u hotelima (NKD 55.10) smanjen je za jedan posto, u apartmanskome smještaju (NKD 55.20) povećan je za 22,93 posto, a u kampovima (NKD 55.30) za 22.39 posto.

U hotelskome smještaju 2016. napravljeno je 29,80 posto svih noćenja, a prošle je godine taj udio smanjen na 25,58 posto. Od 2016. do 2022. udio noćenja ostvarenih u apartmanskome smještaju povećan je 47,50 posto na 50,62 posto, a u kampovima s 22,40 posto na 23,76 posto. Znači, za porast broja turističkih dolazaka i broja noćenja u proteklih sedam godina zaslužni su isključivo apartmani i kampovi, a ionako premali udio hotelskoga smještaja u ukupnome turističkom prometu je u kontinuiranome padu.

Premijer Andrej Plenković i njegovi ministri financija i turizma bili su sve ove godine pasivni promatrači ovih promjena u strukturi noćenja. Ona bi se svakako dogodila jer je došlo do promjena u navikama turista, a najveće internetske rezervacijske platforme Booking.com i Airbnb.com učinile su oglašavanje i rezervaciju smještaja jednostavnim, brzim i svima dostupnim.

Problem PDV-a za hotele

Ali to ne znači da Vlada, ponajviše svojim poreznim i regulatornim politikama, nije trebala utjecati na povećanje konkurentnosti i profitabilnosti hotelskoga smještaja, i to ne samo prema hotelijerima u drugim usporedivim zemljama već ponajviše u odnosu na svoga glavnog i najvećeg konkurenta, apartmanski smještaj u Hrvatskoj.

Ali što se može očekivati od ministarstva financija, ako čelnik HTZ-a Kristijan Staničić govoreći o nedavno napravljenoj analizi cijena hotelskoga i apartmanskoga smještaja u Grčkoj, Španjolskoj, Italiji i Hrvatskoj uopće ne spomene razlike u stopi PDV-a za hotelski smještaj među tim zemljama.

Gospodin Staničić uspio je kazati: „Ja odgovorno tvrdim da smo mi po cijenama konkurentni“, pritom zatajivši da je u Italiji, Španjolskoj i Francuskoj stopa PDV-a za hotelski smještaj i noćenje 10 posto, u Sloveniji 9,5 posto u Bugarskoj i na Cipru 9 posto, na Malti 7 posto, u Portugalu 6 posto, a jedino Grčka među usporedivim konkurentskim članicama Europske unije ima kao i Hrvatska 13 posto. Možda se nekom čini da je razlika od tri do sedam postotnih bodova u stopi PDV-a nevažna, ali u hotelskom poslu to je vrlo često profitna stopa.

Naš model turizma je apsurdan

Zahvaljujući hrvatskim žalosnim prilikama i životarenju u (ne)prosvijećenom apsolutizmu čelnik krovne turističke udruge Kristijan Staničić nije kadar ni promrsiti, a kamoli artikulirano zahtijevati smanjenje PDV-a na turistički smještaj i noćenje barem na nivo stope u susjednoj Italiji ili Sloveniji. Za tako nešto nema hrabrosti ni ministrica turizma Nikolina Brnjac, a ministar financija Marko Primorac sigurno neće ničim potaknut krenuti u rezanje bilo kojega od poreznih prihoda.

Hrvatski model turizma posve je apsurdan, Vlada i njen aparat zaklinju se u kvalitetu, očuvanje okoliša i prostora te dugoročnu održivost turizma, a svojim poreznim i regulatornim politikama favoriziraju masovnost po svaku cijenu, omogućuju uništavanje okoliša, trajno upropaštavanje prostora i kao krajnji rezultat pad postojeće kvalitete turizma i života građana u turističkim područjima.

Kalkulantska politika premijera

Potpuno je jasno da prije 2025. godine neće doći do ključnih promjena u poreznim politikama i da će vlasnici apartmana za kratkoročni najam biti i dalje praktički izuzeti iz hrvatskoga poreznog sustava, a da će među ostalim i zbog toga hrvatski hotelski smještaj imati najvišu stopu PDV-a među usporedivim konkurentskim članicama Europske unije.

I dalje ćemo se zabavljati brojanjem dolazaka i noćenja ostvarenima zahvaljujući tisućama novih apartmana te ushićeno klicati novim turističkim rekordima. Kalkulantska politika Andreja Plenkovića donosi sigurne pobjede na izborima, ali u konačnome skoru njegove vladavine najvažnije neće biti izborne pobjede već upravo ono što piše u „Strategiji razvoja održivoga turizma do 2030. godine“: „… podizanje kvalitete života i rada lokalnoga stanovništva, gospodarski i društveni napredak hrvatskoga društva u cjelini.“