Kreće suđenje između Applea i Epic Gamesa, čiji bi ishod mogao promijeniti budućnost App Storea

Sumirali smo o čemu se u stvari radi i koje bi mogle biti posljedice

A visitor takes pictures at the stand of the "Fortnite" computer game at the media day of the Gamescom video games trade fair in Cologne, western Germany, on August 20, 2019. (Photo by Ina FASSBENDER / AFP)
FOTO: AFP

Nakon mjeseci čekanja, konačno kreće suđenje u pravnoj bitci između Applea i izdavača igara Epic Gamesa. Suđenje počinje u ponedjeljak ovoga tjedna, a riječ je o jednom od najbitnijih suđenja u Appleovoj povijesti. U čekanju za početak suđenja smo saznali i neke do sada nepoznate informacije, poput te da je Apple nekoć razmatrao lansirati iMessage na Androidu, no od te ideje su odustali jer su zaključili kako bi im to bila odluka koja im oduzima prednost nad konkurencijom. Otkriveno je također kako Epicu glavni izvor zarade za Fortnite nije iOS, već PlayStation.

Glavna točka prijepora između dvije kompanije je iznos koji Apple uzima od transakcija načinjenih u App Storeu i unutar aplikacija koje su na Appleovim platformama. Sasvim logično, zarada od tih provizija je golemi izvor prihoda za Apple, stoga će ovo suđenje odrediti budućnost ne samo njihove trgovine aplikacije, već i same tvrtke. Ovo će također biti i prvo suđenje u kojem će se pojaviti izvršni direktor Applea, Tim Cook, koji će na suđenju prezentirati dokaze.

Oko iste prakse su se još 2017. godine požalili Deezer i Spotify, a zbog Spotifyeve žalbe iz 2019. godine, Europska komisija je krajem prošloga tjedna optužila Apple za nekompetitivno ponašanje na tržištu.

Cijela priča kreće zamkom u kolovozu

No, kako je sve krenulo? U kolovozu prošle godine, Epic je Appleu stvorio svojevrsnu zamku. Kako bi izbjegli proviziju od 30 posto koju daju Appleu za kupnje unutar igre (In app purchases), Epic je unutar svoje igre Fortnite ponudio opciju za direktno plaćanje. Tako su igrači primjerice mogli birati između plaćanja 7,99 dolara direktno Epicu, ili 9,99 dolara za plaćanje App Storeom, kada bi kupovali istu stvar unutar igre, poput raznih dodataka. Naravno, gotovo svi igrači bi odabrali jeftiniju opciju, zaobilazeći App Store, čime bi uskratili Appleu zaradu od provizije.

Na reakciju Applea se nije trebalo dugo čekati, pa su Fortnite i Epic Games jednostavno izbacili s App Storea. Upravo taj potez su čekali u Epicu. Apple su promptno udarili s tužbom od 65 stranica, popraćenom poprilično agresivnom medijskom kampanjom. Objavili su obrađenu verziju legendarne Appleove reklame 1984., kojom su tada, reklamirali novi Apple Mac.

Epic nije jedini koji se žali na Appleove prakse

Epic Games je, uz Spotify, bio jedan od najglasnijih protivnika Appleove provizije, a često su ju karakterizirali kao prekomjernu. Njihovo obrazloženje je uglavnom bilo jednostavno – Appleova kontrola nad njihovim App Storeom dovodi do nekonkurentnog tržišta za developere. Vjeruju kako bi developeri trebali moći napraviti aplikacije za mobitele i tablete bez da plaćaju, tvrde, goleme sume novaca Appleu, ali i Googleu.

Prema podacima analitičke tvrtke Sensor Tower, Apple je samo od provizija za kupnje unutar Epicove igre Fortnite zaradio na stotine milijuna dolara. Epicov glavni argument protiv Applea je taj što ako ne žele platiti tu proviziju, Apple im ne dopušta ulazak na svoje uređaje. Točnije, jedini (legalni) način kako instalirati aplikacije na primjerice iPhoneu i iPadu je s App Storea, za što moraju prihvatiti plaćanje provizije, ili će ih Apple izbaciti.

Epic je slično pokušao i s Googleom, na platformi Android. Pokušali su sa stvaranjem svojevrsne vlastite minijaturne verzije trgovine aplikacije, s koje bi igrači mogli instalirati Fortnite. Međutim, nedovoljno igrača je odabralo taj način skidanja Fortnitea. Nakon nekog vremena, iz Epica su jednostavno zaključili da ako žele biti na Androidu i iOS sa svojim proizvodima, da jednostavno moraju prihvatiti “Apple porez”, kako se ta provizija često naziva u developerskim krugovima. Upravo zbog toga, odlučili su tužiti Apple.

Apple je spremio obranu

Suđenjem će se ustanoviti je li Appleov App Store svojevrsno “javno dobro” ili “javna usluga” kojom niti jedna kompanija ne bi trebala upravljati. Mnogi analitičari tvrde da je to točno zbog popularnosti Appleovih mobilnih uređaja i zbog toga što korisnici nemaju drugu opciju za instalaciju aplikacija. S druge strane, Apple tvrdi kako su oni izumili App Store i da ga oni održavaju, te da su ustvari privatna kompanija koja za svoje proizvode može naplaćivati koliko želi. Apple svaku aplikaciju koja se objavi na App Storeu provjerava, kako bi korisnici imali sigurne i kvalitetne aplikacije, što kažu, košta popriličnu sumu novaca.

Tvrde također kako je provizija od 30 posto standardni iznos koji se naplaćuje u gaming industriji, te da se App Store mora boriti s konkurencijom od ne samo Googleove trgovine aplikacija, već i od Microsofta, Steama, PlayStationa, Xboxa i Nintenda. Iz Applea su također rekli kako je 83 posto aplikacija, te 76 posto igara posve besplatno. Brane se i time da 30 posto provizije naplaćuju samo najuspješnijim developerima, onima koji generiraju preko milijun dolara prihoda godišnje kroz App Store. Ostali, manji developeri, plaćaju ne više od 15 posto, kažu iz Applea.

Zanimljivo je kako je pred kraj prošloga tjedna predana nova tužba za sličnu situaciju. Trgovina aplikacija Humble Bundle tužila je Valveov Steam, jer tvrde kako imaju praktički monopol nad računalnim gaming tržištem. Tvrde kako Valve zlorabi svoju dominantnu tržišnu poziciju, pa izdavače igara prisiljava na lansiranje na Steamu, gdje se naplaćuje provizija od 30 posto, piše The Verge.

Na koja pitanja bismo mogli dobiti odgovore?

Dakle, okončavanjem ovog sudskog spora, možda ćemo dobiti odgovore na par bitnih pitanja, koje je sumirao The Verge. Prvo je koliko Apple može imati kontrole nad svojih hardverom nakon što ga proda. Neki korisnici i analitičari smatraju kako je zatvorenost i kontrola koju Apple ima nad softverom njegova glavna prednost nad konkurencijom, dok drugi, poput Epica i Spotifya, smatraju da se stvara nekonkurentno tržište gdje Apple ima previše kontrole.

Drugo pitanje je koliko je Apple ustvari različit od platforma poput Sonyjevog PlayStationa i Microsoftovog Xboxa, koji funkcioniraju na jednak način. Jedini (legalni) način za kupnju digitalnih proizvoda na tim platformama je na trgovinama softvera u vlasništvu proizvođača konzole.

Treće i možda najbitnije pitanje na koje bismo mogli dobiti odgovor je to je li App Store neizbježan dio iOS-a. Epic tvrdi kako je Appleov monopol na iOS-om legalan, no zlorabljivanje tog monopola kako bi se dominiralo sekundarnim tržištem, poput trgovina za kupnju aplikacija, smatraju nelegalnim. Povukli su paralelu s poznatim antimonopolskim suđenjem protiv Microsofta u 90-ima, u kojima je Microsoft imao legitimni monopol nad operativnim sustavom Windows, no svoju dominantnu poziciju iskoristili su za gušenje tržišta internetskih preglednika.