NASA tvrdi da konačno zna kako poslati ljude na Mars

Motori na solarni propulzivni pogon koriste 10 puta manje goriva

FOTO: NASA

Put na Mars bit će izrazito skup poduhvat, a NASA se za to priprema razvijanjem jeftinijeg i učinkovitijeg propulzivnog pogona. Zove se solarni električni propulzivni pogon (SEP), a riječ je svojevrsnoj Tesla verziji letjelice, piše Business Insider.

Najveća prednost SEP-a jest da njegovi motori koriste 10 puta manje goriva od klasičnih kemijskih. Većina energije dolazi iz solarnih sustava, koji se otvaraju nakon pokretanja i zatim pretvaraju solarnu energiju u električnu, koja pogoni potisnike i znanstvene instrumente na letjelici.

Korištenjem SEP-a trebat će manje goriva

Korištenje solarane energije znači da svemirska letjelica ne mora nositi velike količine goriva, čime je dodatno olakšana. Upravo je taj podatak ključan jer znači da na letjelicu može stati više tereta ili se za polijetanje mogu koristiti manje i jeftnije rakete. Zato će korištenjem SEP letjelica misije biti učinkovitije.

NASA već eksperimentira s sa SEP-om, ali s razinama energije koje nisu dovoljne za prijevoz astronauta na Mars. U NASA-i trenutno upotrebljavaju letjelicu Dawn, koja koristi 10 kilovata SEP-a. Međutim, za daleka svemirska istraživanja potrebna imm je SEP letjelica sa 100 do 200 kilovata SEP-a. Za prvi korak pri osvajanju Marsa, misiju ARM (Asteroid Redirect Mission), čiji je cilj hvatanje asteroida i preusmjeravanje u mjesečevu orbitu s ciljem njegovog proučavanja, bit će im potrebna letjelica s 50 kilovata SEP-a.

„Za postizanje više kilovata SEP-a trebat će nam veći solarni sustavi“, kaže Michael Houts, menadžer za nuklearna istraživanja u NASA-inom Marshall centru. NASA trenutno surađuje s tvrtkom ATK Aerospace and Deployable Space Systems na razvoju dvije vrste velikih solranih sustava koji se mogu rastvoriti poput ventilatora ili otirača.

Za let na Mars trebat će bolje motore

hall-thruster
Hall potisnici funkcioniraju tako da elektrone pritišću na magnetsko polje NASA

Pored toga, u NASA-i ističu kako trebaju i bolje motore. U sklopu SEP projekta istražuju načine implementacije Hall potisnika umjesto klasičnih raketnih motora. Klasični motori troše mnogo goriva jer se oslanjaju na kemijske rekacije goriva i oksidatora kako bi stvorili potisak. Hall potisnici funkcioniraju tako da elektrone pritišću na magnetsko polje, koje je sposobno transformirati gorivo u plazmu koja pokreće letjelicu. Mala količina ioniziranih čestica sagorjeva puno manje goriva od kemijskih raketa, pa tako letjelice mogu letjeti duže i dalje, ali su i sporije.

NASA se nada da će do kraja iduće godine započeti izradu sonde na SEP pogon, koja će odletjeti na Mars i stići u njegovu orbitu 2022. Budućnost je naravno rezervirana za jaču verziju koja će moći ljude prevesti na Mars.