Netokracija ima dobro pitanje o Facebook Instant Articles (usluzi zbog koje će hrvatski mediji cviliti)

Što ako se vaš brend utopi u Facebooku, pita Ivan Brezak Brkan

Trebaju li hrvatski mediji paničariti ili biti rezervirani preman novoj usluzi Facebooka Instant Articles, koja omogućava objavu sadržaja samo na društvenoj mreži, pitanje je koje od ovoga tjedna dolazi na dnevni red u cijelom svijetu. Postavio ga je i glavni urednik portala Netokracija Ivan Brezak-Brkan u svom jučerašnjem postu. Brezak-Brkan piše o Facebookovoj “nasilnoj” penetraciji u medije kao novini koju hrvatski mediji, posebno oni koji nemaju dovoljno distinktivnog i kvalitetnog sadržaja, ne bi trebali prihvaćati olako, iako predviđa upravo to. Prvo će pohrliti, piše Brezak-Brkan, a poslije “cviliti”.

Čitatelji New York Timesa, The Atlantica, BBC i NBC Newsa, National Geographica, Bilda i Der Spiegela dio će sadržaja odsad dobivati samo na Facebooku. Pomisao da ljudi više neće morati napuštati Facebook i odlaziti na medijske portale da bi čitali njihove članke, izaziva priličnu nervozu u industriji.

Rješenje za sporo učitavanje članaka

Instant Articles počeli su kao Facebookov pokušaj da riješi sporo učitavanje članaka koje osim što je iritantno medije košta i nešto čitanosti. Kako je napisao Wired, oni pokazuju čemu je zapravo služila Facebookova aplikacija Paper. Pre-loadingom članaka problem se rješava tehnički a ni distribucija preko treće strane nije neka novost, mediji to rade godinama (Google, YouTube, Akamai). Problem je i tome što u igri s Facebookom na ovaj način mediji teško, a vjerojatno nikako, ne mogu biti ravnopravni, bila riječ o dugoročnoj borbi za čitatelje, podatke o njima i novac od oglašavanja.

Pregovori Facebooka s medijskim kućama pratili su se bez daha, a lansiranje je dočekano velikim predviđanjima, koja su se kretala od od kataklizme do novog medijskog procvata. Dok jedne brine migracija čitatelja s medijskih portala na Facebook koja se događa i bez Instant Articlesa, drugi vjeruju u goleme mogućnosti buduće zarade na distribuciji sadržaja preko društvenih mreža.

Tko se uopće može istaći u Facebookovu sučelju

“Moje jedino, retoričko pitanje na tragu ‘brenda’ medija, jest – je li sadržaj mnogih domaćih izdavača toliko poseban da će se isticati unutar jedinstvenog sučelja Facebook Instant Articlesa? Uz temu koju s jednog portala preuzmu svi ostali na jedan te isti način (jer to publika čita), po čemu će se mnogi mediji razlikovati jedni od drugih? Gramatičkim greškama ili razinom senzacionalizma?” piše Ivan Brezak-Brkan.

Mnogi izdavači smatraju da je njihov doseg njihova snaga na tržištu, što itekako ima smisla, tvrdi. “No što će se dogoditi kad vam se čitatelji nauče jeftin, popularan sadržaj čitati na Facebooku, čiji je doseg prema najširoj mogućoj publici – učinkovitiji? Koliko će još portala ‘unutar Facebooka’ niknuti, nadajući se da će tim načinom uzeti dio oglašivačkog kolača, a posljedično vama smanjivati dugoročnu vrijednost kao medija i izdavača – kao destinacije s jedinstvenim sadržajem.

I što kad vam se čitatelji naviknu na Facebook

Razmislite – kako mladi domaći čitatelji danas konzumiraju internetske medije? Dok starija ekipa otvara Index.hr i Jutarnji.hr upisujući njihovu adresu, mlađe generacije na članke klikaju unutar svog Facebook feeda. Facebookov Instant Articles je samo način da Zuckerberg potvrdi: Vaša publika čita Facebook, a ne vas.” piše Ivan Brezak-Brkan.

https://twitter.com/mims/status/598488135463542784

Koliko god da je internetsko oglašavanje napredovalo, kvantiteta se i dalje cijeni više od kvalitete, upozorava Ivan Brezak-Brkan,” tako da su kile pageviewsa (primjerice na Gemiusu u Hrvatskoj) izuzetno bitne onim oglašivačima i media buying agencijama koje ne znaju bolje – uz dužne (i rijetke) iznimke”. Instant Articles bi gledano iz tog kuta mogao oduzeti ne samo dragocjene klikove na medijske portale, već i dugoročno ugroziti njihov odnos sa čitateljima.