S osnivačem startupa Orioly pričali smo o turizmu i kako napraviti aplikaciju koja zaista dovodi goste

Orioly tour operatorima obavlja sve od bookinga do plaćanja i promocije

FOTO: borkudin/Borko Vukosav

Jedna od najboljih turističkih sezona u Hrvatskoj, osim po Ultri, hotelima, vrućini i zaradi, pamtit će se i po prvom valu hrvatskih startupova koji su u taj tradicionalni biznis ušli s novim rješenjima. Orioly, koji malim turoperatorima automatizira sve od bookinga do marketinga na više platformi i vođenja troškova, jedan je od tih startupa koji uvode nove trendove u turistički biznis. S osnivačem Oriolyja Ivanom Ilijašićem pričali smo o putnicima, novim zahtjevima i malim poduzetnicima koji u turizmu uvijek rade na globalnom tržištu.

Zašto se razvili baš Orioly?
Razvijao sam poslovna web i mobilna poslovna rješenja za domaće i strane tour operatere i vidio da mali igrači u turizmu imaju odličnu ponudu a nemaju IT podršku za upravljanje poslom, marketingom i prodajom. S kolegom Nikolom odlučio sam razviti aplikaciju koja će ih rasteretiti administracije, da se mogu foskuirati na razvoj posla.

Kako ste počeli?
Nikola i ja radili smo za poznate domaće kompanije. Napustili smo karijere, preuzeli rizik i sami financirali projekt. I dalje više ulažemo nego što zarađujemo i tako će biti još godinu i pol, ali na to smo računali.

U turizmu su lokalne i državne institucije dosta jake, jesu li Vas podržale?
Najveću potporu dobili smo od Zagrebačkog inkubatora poduzetništva. Dali su nam domaće i inozemne mentore, savjete iskusnih poduzetnika i pozitivnu klimu. Lakše je raditi među ljudima koji žele promijeniti svijet.

Kakav je Oriolyjev model?
Aplikacija je besplatna za manje turoperatore koji tek započinju posao ili imaju manji broj mjesečnih bookinga. Za ostale nudimo mjesečnu ili godišnju pretplatu, ovisno o broju bookinga i dodatnih funkcionalnosti aplikacije. Cijena je od besplatnog do 500 dolara mjesečno.

Radikalno ste ga prilagodili manjim firmama?
Da, smatramo da je to jako bitno jer one nemaju budžete za IT, a kompleksna rješenja na tržištu koja koštaju 10 do 20 tisuća dolara nisu im opcija. S ovim rješenjem lakše planiraju troškove.

Kako razvijate korisničku bazu?
Prve domaće klijente doveli smo direktno, ostale putem oglasa na tražilicama, društvenim mrežama ili partnerstvima s većim međunarodnim turističkim organizacijama. Prošlu godinu smo iskoristili za izlazak prve verzije na tržište i skupljanje povratnih informacija od 20 ciljanih klijenata, kako bismo odredili daljnji smjer razvoja aplikacije. Oni su uglavnom iz Azije, SAD-a i Kanade, imamo i nekoliko domaćih. Na listi čekanja za iduću verziju Oriolyja u listopadu trenutno nam je oko 300 inozemnih klijenata.

To nije jako brz rast
Namjerno pažljivo uvodimo nove klijente jer sad određujemo smjer razvoja. U eksponencijalni rast idemo nakon testiranja nove verzije, ove godine imamo dva velika partnera s više od 1000 turoperatera u cijelom svijetu i preko tih kanala planiramo širiti korisničku bazu.

O kakvim je većim partnerima riječ?
Prvi partner je međunarodna organizacija manjih turoperatora fokusiranih na custom-tailored i avanturističke ture koja ima 1200 članova diljem svijeta te smo prije nekoliko mjeseci na ITB sajmu u Berlinu dogovorili međusobno partnerstvo koje će nam pomoći da lakše dođemo do naših klijenata. Drugi partner je veliki australski turoperator koji ima više od 200 agenata diljem svijeta, a naša i njihova vizija je pomoću Oriolyja olakšati management njihovim agentima i povećati njihovu online prodaju.

Što će biti drugačije u novoj verziji?
Trenutna verzija aplikacije je više fokusirana na ubrzanje poslovnih procesa a novu razvijamo prema lakšoj distribuciji i online prodaji. Naša istraživanja pokazuju da samo 15 do 20 posto organizatora putovanja danas ima online prodaju, a to im drastično smanjuje jednostavnost i brzinu poslovanja. Dodajte na to česte dodatne zahtjeve putnika i nefleksibilnost online rješenja i dobit ćete manju konverziju. Riješili smo to u novoj verziji i zasad dobivamo pozitivne komentare korisnika.

Zašto ste toliko oprezni?
Turizam je velika, stara industrija. Tisuće firmi razvija specijalizirana IT rješenja. Morate biti brži, bolji od drugih i superjednostavni. Ljudi su navikli na Google aplikacije, Facebook i morate im omogućiti da se vrlo brzo prilagode. Logika IT startupa da na tržište što prije izbace osnovnu verziju proizvoda, u turizmu je prošlost. Morate imati na umu da ljudima nudite rješenje na kojemu će temeljiti cijeli svoj biznis. Ključno je uložiti vrijeme i novac u razvoj vrhunskog proizvoda.

Što su specifični izazovi za proizvode poput Oriolyja?
Prečeste promjene zakona utječu na IT rješenja i ako ih razvijate za hrvatsko tržište vjerojatno neće biti skalabilni za globalno tržište. Aplikacija mora biti krajnje fleksibilna. Naš klijent iz SAD-a kupcima izdaje vrlo jednostavne račune, kakvi bi u Hrvatskoj bili nezakoniti. S druge strane, ne možete Amerikancu prodati aplikaciju s fiskalizacijom i specifičnostima hrvatskog poreznog sustava. Ako, pak, razvijate B2C projekt tipa tražilice putovanja, za ulazak na tržište, marketing, prodajnu mrežu, poslovna partnerstva… trebate milijunski kapital . Morate konkurirati velikim igračima poput Viatora ili GetYourGuidea, čak i Googleu, inače ste samo još jedan novi portal s fantastičnim korisničkim iskustvom.

S obzirom na rast turizma, zašto nema više ovakvih projekata?
U zadnje vrijeme dolaze novi projekti svjesni globalnih trendova u turizmu, poput izvrsne aplikacije Rentl.io za iznajmljivače apartmana, ali posao nije lako pokrenuti ni u Hrvatskoj ni vani. S druge strane, startup kultura i neke mjere koje se donose daju rezultate, javljaju nam se mlađi ljudi iz velikih kompanija koji vide da itekako ima smisla pokretati manje firme.

Hoćete li razvijati nove proizvode?
Planiramo još nekoliko projekata vezanih uz Orioly, idemo korak po korak. Trenutno nam je cilj napraviti najbolje rješenje na svijetu za upravljanje i automatizaciju prodaje izvrsnih putovanja. Širimo razvojni i prodajni tim. U kolovozu smo počeli razgovore s potencijalnim investitorima iz Londona.