Online trgovci ruše rekorde tijekom krize: 'Mnogi prvi put kupuju, promet nam je eksplodirao 300 posto'

S druge strane, direktor Westgatea očekuje da će neprehrambene trgovine imati pad od 40 posto

Prosinac je tradicionalno najuspješniji mjesec za trgovce, kada se obaraju rekordi potrošnje, pa je tako, prema podacima Porezne uprave, prošlogodišnja blagdanska potrošnja iznosila 15,8 milijardi kuna, što je bio rast od milijardu kuna o odnosu na 2018. godinu. No, prema procjenama, ove godine će zbog pandemije doći do znatnog pada, te se očekuje promet manji od 14 milijardi kuna, čime se vraćamo tri godine unazad.

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku promet u trgovini na malo u prvih deset mjeseci ove godine bio je niži za oko 6,5 posto, u odnosu na isto razdoblje lani, a do kraja godine očekuje se da ukupni pad trebao iznositi do 9 posto.

Snažan rast trgovine na internetu

Međutim, nisu svi trgovci pogođeni jednako. Najviše je stradala neprehrambena trgovina, dok je s druge strane iza on-line trgovaca vjerojatno najbolja godina od kada posluju. Mnogi su, zbog ograničenja kretanja, odlučili kupovati u on-line trgovinama, što se vidi i u statistici. Naime, trgovina na malo internetom ili poštom u prvih deset mjeseci ove godine rasla je za 12 posto, a u odnosu na listopad prošle godine čak 18 posto.

Da se kupci sele na internet potvrdila nam je i Tana Zimmermann, direktorica i suosnivačica hrvatske on-line trgovine Bazzar.hr koja kaže da im je broj narudžbi porastao za oko 500 a promet za oko 300 posto u odnosu na prošlu godinu.

“Imali smo povećanu potrošnju tijekom cijelog 11. mjeseca, a onda je ona kulminirala na ‘Crni petak’, ali ni nakon njega nije došlo do značajnijeg pada, već su ljudi nastavili kupovati gotovo istim intenzitetom”, kaže Zimmermann.

Prije su se on-line kupovale ulaznice i putovanja, a sada sve

Dok su se prije pandemije na internetskim servisima kupovale uglavnom karte za zabavne sadržaje, putovanja i rezervirao smještaj, sada su i hrvatski kupci počeli kupovati gotovo sve.

Najtraženiji su proizvodi iz našeg supermarket asortimana, znači hrana piće i slično. Također, i božićni paketi – od kozmetike, do čokolada i parfema. U odnosu na prethodne godine snažno je skočila i potražnja za pidžamama, papučama, društvenim igrama, borovima i božićnim nakitom”, kaže Zimmermann.

Ipak, osjeti se da su ljudi oprezniji kad je trošenje novca u pitanju, ali ima veliki broj novih kupaca. “Prosječna košarica je čak manja. Osjeti se da su ljudi paze na potrošnju, ali je broj narudžbi eksplodirao. Jako je puno ljudi kojih prvi puta kupuju, što nam je stvorilo pritisak na korisničku podršku. Čim kupe, odmah zovu kada će doći, iako su naručili prije deset minuta”, kaže Zimmermann.

Neprehrambena trgovina mogla bi imati pad do 40 posto

Denis Čupić, direktor trgovačkog centra Westgate kaže da bi neprehrambena trgovina, prema procjenama, do kraja godine mogla imati pad od 35 posto.

“Činjenica jest da je zadnja dva tjedna potrošnja dodatno usporila. Što zbog mjera, općeg raspoloženja, smanjene posjete trgovinama itd. Bojim se da bi mogli ići i prema 40 posto pada. Ovo je inače za trgovinu bio najizdašniji mjesec”, kaže Čupić.

Kao problem ističe strane on-line trgovce, koji konkuriraju domaćim fizičkim trgovinama, jer zbog nižeg PDV-a nerijetko imaju jeftinije proizvode. Kaže da roba stiže iz Rumunjske, Poljske, Njemačke, a da je nitko ne oporezuje.

Oporavak tek 2022. godine

“Shvaćam da je iz pozicije kupca u nekim slučajevima komotnije kupovati tako da mu proizvod dostave doma. No, problem je što nemamo informiranog kupca, a niti ne može biti informiran jer nismo na nijedan način zaštitili domaću trgovinu – a to su oni trgovci koji posluju kroz tvrtke registrirane u Hrvatskoj. Strani on-line trgovci mogu u Hrvatskoj raditi kako žele. Zakupe .hr domenu, prevedu stranicu na hrvatski jezik i prosječan kupac nema pojma da kupuje u Rumunjskoj ili Njemačkoj. Ali je činjenica da od 1.1. Rumunjska ima PDV od 16 posto, a u Hrvatskoj 25 posto. Njihov trgovac tako ima prednost”, kaže Čupić.

Smatra i da će se oporavak trgovine dogoditi tek tamo negdje 2022. godine i to pod uvjetom da se u sljedećih šest mjeseci zaustavi pandemija, normalno otvori gospodarstvo i da nećemo ući u dublju recesiju.