Poput Zorroa, maskirani osvetnici naoružani čunjevima vrebaju ulicama San Francisca. Meta: robotaksiji

Skužili su da čunj na haubi u potpunosti zbunjuje robotaksije. Štab im je u San Franciscu, a ćelije otvaraju i u drugim gradovima

Members of SafeStreetRebel, a group of anonymous anti-car activists, place a cone on a self-driving robotaxi to disable it in San Francisco, California on July 11, 2023. Members of SafeStreetRebel, a group of anonymous anti-car activists, have been actively calling for participants to help protest the spread of robotaxis for malfunctioning and blocking traffic. (Photo by Josh Edelson / AFP)
FOTO: AFP

Naoružani prometnim čunjevima, maskirani osvetnici pod okriljem noći vrebaju ulicama San Francisca. Njihove žrtve nisu slučajni prolaznici kojima žele nabiti čunj na glavu, već samovozeći taksiji kojih nekoliko stotina luta ulicama grada. Riječ je o aktivistima koji su pokrenuli gerilsku kampanju kojom žele osloboditi grad robotaksija, za koje tvrde da su opasni, štetni za okoliš i na koncu nepotrebni.

Priča je krenula prošlog mjeseca kada su kalifornijske službe odbacile kritike i primjedbe dužnosnika San Francisca te odobrile proširenje takozvanih robotaksija kojima upravljaju Cruise, u vlasništvu General Motorsa, i Waymo, podružnica Googleove matične tvrtke Alphabet.

Protivnici širenja takvih taksija rekli su da se vozila nepravilno ponašaju, blokiraju promet i ometaju prolazak hitnih službi. Budući da automobili odnedavno mogu slobodno prometovati diljem San Francisca u svako doba dana ili noći, neki su kritičari odlučili uzeti stvari, odnosno čunjeve, u svoje ruke.

Waymo: ‘To je vandalizam!’

Grupa maskiranih protivnika robotaksija sami sebe nazivaju Safe Street Rebelima, odnosno buntovnicima za sigurne ulice. U svojoj bitci protiv samovozećih taksija osvetnici im postavljaju stupice, primjerice prometne čunjeve na poklopac motora. Osvetnici su shvatili da takvo pozicioniranje čunja zbuni automobil, odnosno njegove senzore, sve dok se on ne ukloni.

Iz Waymoa su prilično bijesni, pa su osvetnike nazvali vandalima, a iz kompanije, kao i iz GM-ovog Cruisea, uporno tvrde da su vozila bez ljudskog vozača sigurnija.

Jedan od pripadnika osvetničke bande razgovarao je s londonskim The Timesom, pa je rekao kako im je cilj stati na kraj “dominaciji automobila” u San Franciscu. Grad bi se, prema mišljenju grupe, trebao fokusirati na poboljšanje javnog prijevoza i izgradnju biciklističkih staza, a ne na dopuštanje većeg broja automobila na cestama, bez obzira na to imaju li vozače za volanom ili ne. Grupa, prema priči “vandala” koji je istupio za Times, broji na “desetke aktivnih članova”, a mnogi od njih rade u tehnološkoj industriji.

Stvaraju se lokalne ćelije

Za Waymo i Cruise mogla bi biti zabrinjavajuća činjenica da su Safe Street Rebele kontaktirali aktivisti iz drugih gradova, koji su spremni otvoriti lokalne ćelije. Za kompanije je to poprilično nezgodno, budući da im je u planu uslugu proširiti diljem Amerike.

U vijestima koje bi također mogle alarmirati Waymo i Cruise prije njihovog planiranog predstavljanja u drugim američkim gradovima, Safe Street Rebel je rekao da su aktivisti drugdje već stupili u kontakt tražeći savjete o tome kako spriječiti vozila.

“Taktika je postala viralna i sada je iznad nas”, kaže aktivist, koji poručuje kako grupa ne cilja na vozila s putnicima. Grupa smatra da je javno mnijenje na njezinoj strani.

Nisu baš svi stanovnici oduševljeni

Premda Waymo i Cruise tvrde da su njihovi automobili sigurniji od vozila kojima upravljaju ljudi te da su prevalili milijune kilometara bez smrtnih slučajeva ili ozbiljnih ozljeda, nisu svi stanovnici San Francisca uvjereni da su spremni za njihovo potpuno uvođenje.

Kathleen Schuler, 83-godišnja umirovljenica, prisjetila se bizarnog trenutka kad je prvi put ugledala auto kako prolazi bez ikoga za volanom. “Bila sam zatečena i osjećala sam nelagodu. Nisam mu željela prići”, priča Schuler, koja ipak priznaje da se s vremenom pomirila s činjenicom da postoje automobili bez vozača.

“Mislim da još nisu u potpunosti spremni. Ne u gradu poput San Francisca. Primjerice, ne snalaze se dobro u magli”, kaže 83-godišnjakinja, koja priznaje da bi takvi taksiji s vremenom mogli biti zgodni za starije vozače koji ostanu bez vozačke dozvole. “Tek kada mi iz ruku otmu ključeve auta, tek tada bih htjela auto bez vozača”, rekla je Schuler.