San Francisco odlučuje o uvođenju robotaksija, dio ljudi negoduje što im je grad postao laboratorij

Testiranja su podijelila stanovništvo

SAN FRANCISCO, CALIFORNIA - AUGUST 07: Taxi drivers hold signs during a protest outside of the California Public Utilities Commission (CPUC) on August 07, 2023 in San Francisco, California. San Francisco taxi drivers and opponents of autonomous vehicles are protesting the CPUC's pending approval of driverless taxi companies Waymo and Cruise's applications for citywide 24/7 commercial driverless passenger service despite hundreds of complaints about the autonomous vehicles causing hazardous incidents and street blockages throughout the city. The CPUC will vote on August 10th to allow Waymo and Cruise to expand their fleets in San Francisco.   Justin Sullivan/Getty Images/AFP (Photo by JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
FOTO: Getty Images via AFP

Kalifornijska državna agencija glasat će o prijedlogu da se robotaksijima omogući vožnja San Franciscom u svako doba. Tim odobrenjem bi General Motorsu i Alphabetu bilo omogućeno da prošire testiranja svojih autonomnih vozila Cruise odnosno Waymo kao plaćenih taksija po cijelom gradu, stavljajući ih tako u izravno natjecanje s konkurentskim pružateljima usluga prijevoza Uberom i Lyftom.

Kalifornijska komisija za komunalne usluge (CPUC), koja ima jurisdikciju u cijeloj državi nad regulacijom autonomnih vozila, izradila je prijedlog nakon što su Waymo i Cruise podnijeli zahtjev za dozvole koje bi omogućile šire testiranje robotaksija.

Kompanije, koje su uložile milijarde u razvoj vozila, ali s malim prihodima, vide glasanje agencije kao ključan sljedeći korak budući da razmatraju širenje u druge gradove i države.

Jedna agencija se protivi

No, to glasanje dolazi usred snažnog protivljenja agencije za prijevoz i sigurnost u San Franciscu, koja tvrdi da je ponekad nepredvidiva vožnja robotskih automobila ometala vatrogasce, uzrokovala prometne gužve i kršila druga pravila u prometu te da tvrtke nisu u potpunosti otkrile podatke koji pokazuju probleme. Agencija je zato zatražila opreznije uvođenje robotaksija.

Cruise i Waymo su s druge strane tvrde da su njihovi robotaksiji sigurniji od ljudskih vozača te da nisu uzrokovali smrt ili ozljede opasne po život tijekom milijuna ukupno prijeđenih kilometara i da je testiranje u stvarnom svijetu ključno za usavršavanje tehnologije.

Cruise je na nedavnoj javnoj raspravi priopćio da ima oko 300 vozila u funkciji noću i 100 danju, dok ih Waymo ima otprilike 250. Očekuje se da će njihov broj porasti u slučaju da CPUC odobri prijedlog.

Građani podijeljeni

Testiranja su podijelila stanovništvo San Francisca koje s jedne strane zamjera što se njihov grad koristi kao laboratorij za testiranje, smatraju, neprovjerene tehnologije, dok s druge strane ima onih koji smatraju da bi to moglo dovesti do manje prometnih nesreća i ozljeda. CPUC je dva puta odgađao glasanje i to djelomično zbog sve većeg protivljenja.

U utorak je CPUC zaprimio izjavu Gradske prometne agencije San Francisca u kojoj stoji da je od proljeća 2022. zabilježeno gotovo 600 incidenata koji uključuju autonomna vozila te da vjeruju da je to “djelić” ukupnog broja.

Opremljeni senzorima za okretanje, vozila Waymo i Cruise privlačan su prizor u San Franciscu, osobito za posjetitelje koji nisu navikli na automobile bez vozača za volanom. Vozila se pozivaju putem aplikacije, a dopušteno je da besplatno voze putnike po većem dijelu grada, uz određena ograničenja.