Propast kompjutora: Šefovi najvećih hrvatskih lanaca dućana IT opremom o padu prodaje PC-a

Svijetom dominiraju smartphonei i - u manjoj mjeri - tableti

FOTO: Vjekoslav Skledar

Prema nedavno objavljenom istraživanju tržišta na svjetskoj razini koje provodi International Data Corporation (IDC), prodaja PC-a već peti kvartal za redom bilježi pad prodaje, a spekulacije o laganom odumiranju osobnih računala nikad nisu bile glasnije. Podaci IDC-a govore da je prodaja osobnih računala u posljednjem kvartalu prošle godine pala na 71,9 milijuna, odnosno iznosi rekordnih 10,6 posto manje nego u istom razdoblju prošle godine.

Smrt osobnih računala nedavno je prognozirao i sam šef Applea Tim Cook koji je prije nekoliko mjeseci u medijima retorički postavio pitanje – Zašto biste više uopće kupovali PC, pored pametnih telefona i tableta?

Telegramovi sugovornici

O trendovima u prodaji računala na hrvatskom tržištu, odnosno o tezi o odumiranju PC-a, razgovarali smo s nekoliko relevantnih ljudi. Okupili smo voditelja grupe proizvoda PC i prijenosnici Zorana Novakovića iz najvećeg distributera IT opreme M SAN Grupe te ljude iz vodećih prodajnih lanaca računalne opreme, direktora HG Spota Sašu Lončara, direktora Mikronisa Dubravka Puheleka i voditelja prodaje Linksa Zlatka Krištofa.

Krištof potvrđuje da se trendovi u prodaji, kako u svijetu tako i u Hrvatskoj, mijenjaju iz godine u godinu. “Idealan je primjer tableta koji već drugu godinu za redom bilježe pad potražnje na tržištu, samo tržište se zasitilo, a ti uređaji, realno gledajući, pojavom pametnih telefona sa sve većim ekranima sve manje imaju svoju svrhu”, kaže Krištof.

U M SAN-u također kažu da je u segmentu stolnih računala primjetan pad prodaje iz godine u godinu, što je, kaže Novaković, posljedica pada cijene gotovih računala brendova kao što su HP, Lenovo, Dell. “Zbog toga se sve manje poduzeća, ali i krajnjih korisnika, odlučuje na slagana računala.” M SAN je vlastitim brendom stolnih računala MSGW prisutan na hrvatskom tržištu već dugi niz godina i u 2015. su zadržali maloprodajni udio na tržištu, ali primjećuju pad u poslovnom segmentu gdje većinom dominiraju HP i Lenovo. “Plan za ovu godinu je povećati tržišni udio u maloprodaji, a posebno u gaming segmentu, za koje u ovoj godini očekujemo porast potražnje.”

Dubravko Puhelek, Zlatko Krištof i Saša Lončar u prostorijama grupacije M SAN
Dubravko Puhelek, Zlatko Krištof i Saša Lončar Vjekoslav Skledar

Prodaja na dijelove

Dubravko Puhelek iz Mikronisa objašnjava kako tvrtka na svojem početku 2001. godine nije bila orijentirana na prodaju komponenti. “Mikronis je krenuo s prodajom brendiranih stolnih i prijenosnih računala. Tek smo prije nekoliko godina krenuli s komponentama. U početku ih nismo prodavali zato što smo smatrali da slaganje računala nema budućnosti. Ali prevarili smo se”, kaže Puhelek.

U posljednje vrijeme počeli su stavljati fokus na komponente, za koje i dalje postoji stalna potražnja. “Tek kada smo krenuli s prodajom komponenata, shvatili smo da PC nije mrtav.”

Revitalizacija HG Spota

HG Spot je godinama bio najjači brend na domaćem tržištu kompjutora. nakon recesije koja je žestoko pogodila tržište potrošačke elektronike i za HG Spot rezultirala stečajem 2011. godine, Saša Lončar je ponovno pokrenuo biznis i posljednjih nekoliko godina ostvaruje rast prihoda. U 2014. godini ostvarili su prihode od preko 63 milijuna kuna i udvostručili dobit u odnosu na prethodnu godinu, na 2,2 milijuna.

HG Spot posluje 18 godina i trenutačno imaju šest trgovina u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Vinkovcima. “Po IDC-u, u Hrvatskoj prodaja stagnira te bilježi blagi pad dok je u HG Spotu sasvim drukčija situacija, mi bilježimo rast prometa u odnosu na prošlu godinu”, kaže Lončar.

Vlastiti brend

Dodaje kako je HG Spot na početku poslovanja krenuo s prodajom svojih računala HGPC-a te komponenti za stolna računala, a u protekloj godini bilježe rast i u tom segmentu u odnosu na godinu ranije, koji je posebno vidljiv u segmentu gaming računala. “U 2015. godini imamo rast prihoda 50 posto u odnosu na prošlu godinu. Taj rast se odnosi na rast u prodaji HGPC računala, prijenosnih računala te pametnih telefona, dok primjećujemo stagnaciju te blagi pad u prodaji tableta.

Potrošači sve više traže druge IT proizvode poput dronova, HD kamera i pametnih uređaja za sigurnost kuće ili stana

HG Spot je prvi ušao na tržište tableta i pametnih telefona s najvećom ponudom te svojim vlastitim brendom gdje je zauzeo značajan dio. Nastojimo pratiti sve novitete i što prije ih uvrstiti u ponudu”, kaže Lončar, i podsjeća da je HGSpot nakon ulaska na tržište s vlastitim pametnim telefonom i tabletom, sredinom 2014. godine izbacio i Forcebook 3D printer za kućnu upotrebu.

Na tržištu mobilnih telefona nema prodajnih zastoja, no na globalnoj sceni je primjetna sve izraženija dominacija kineskih brendova, koji su po nekim istraživanjima već zauzeli 40 posto tržišta.

Kineski brendovi

Naši sugovornici kažu da su takva kretanja već vidljiva i na domaćem tržištu. “Prije svega Lenovo, ali i ostali kineski proizvođači pametnih telefona predstavljaju ozbiljnu prijetnju Samsungu, koji je u Hrvatskoj i dalje najprodavaniji. Prva isporuka Lenovo pametnih telefona u Linksu je planula. Za slične karakteristike i bolje uvjete jamstva nude jeftinije uređaje”, kaže Krištof iz Linksa.

Na pitanje okreću li se sve više ljudi raznim online trgovinama poput Amazona ili Alibabe s kojih naručuju komponente i sami slažu računala te u kojoj se mjeri takva praksa odražava na prodaju, naši sugovornici kažu da to i dalje predstavlja tek manji manji dio tržišta. Određena roba se kupuje i preko globalnih web-shopova, ali ona većinom nema jamstvo. Što se pak tiče opreme kojoj je jamstvo jedan od važnijih kriterija kupnje i dodatnih troškova slanja paketa i ostalog, vrlo je mali postotak kupaca koji se odlučuju za globalni web-shop u tom segmentu, objašnjavaju u Linksu.

Iako ne mogu uspoređivati prodajne brojke od početka poslovanja do danas, jer smatraju da to ne predstavlja realnu usporedbu, Krištof kaže da im iz godine u godinu raste promet u maloprodajnom segmentu. Lani su s prihodima dosegli iznos od 160 milijuna kuna, a veći dio je ostvaren od prodaje krajnjim kupcima. Misle da će novi trendovi biti i dalje HD vodonepropusne sportske kamere, consumer dronovi i svi novi IT uređaji koji će služiti za zabavu, ali i za sigurnost kuće ili stana.

Rast prodaje prijenosnika

“IDC koji prati tržište stolnih i prijenosnih računala u razdoblju do 2019. očekuje na svjetskoj razini prosječnu godišnju stopu rasta prodaje prijenosnika od 1 posto, a pad prodaje stolnih računala od 2,5 posto godišnje. Tako je predviđanje da će količina prijenosnih računala biti veća za 60 do 70 posto od količine stolnih, koji se prodaju na svjetskoj razini, a cjelokupno tržište se kreće u rangu 270-280 milijuna komada osobnih računala godišnje”, kaže pak Zoran Novaković iz M SAN Grupe.

Dodaje da im je u posljednjih sedam godina omjer prodaje stolnih i prijenosnih računala takav da se na svako stolno računalo prodaju otprilike dva i pol prijenosna.

HP polagano gubi utrku s kineskim proizvođačima, koji će, po pretpostavkama, za dvije, tri godine ovladati tržištem

“Do 2008. godine količina prodanih stolnih i prijenosnih računala bila je približno slična, no pad cijena prijenosnih računala i njihova veća dostupnost pridonijeli su popularizaciji tog formata osobnih računala i drastičnom povećanju prodaje. Tako je ostalo do danas”, kaže Novaković i nastavlja da je posljednjih šest godina tržište prijenosnika donekle stabilno i kreće se oko 160.000 komada godišnje, a tržište dijele HP, Lenovo, Acer, Asus, Toshiba i Dell.

U pogledu najprodavanijih brendova prijenosnika, Dubravko Puhelek iz Mikronisa kaže da su fokus otpočetka stavili na Lenovo i na Hewlett-Packard. “Ipak, primjećujemo da HP polagano gubi utrku s kineskim proizvođačima koji će prema našim pretpostavkama, tijekom dvije, tri godine ovladati tržištem”, kaže Puhelek. “To je vidljivo i po tome da se Toshiba povlači s tržišta prijenosnih računala za osobne korisnike, a Samsung je to učinio već ranije. Toshiba je japanski brend, japanska filozofija, japanski troškovi, Hewlett-Packard je američka kompanija, američka filozofija, američki troškovi. Poanta je u troškovima”, kaže on.


Tekst je objavljen u tiskanom izdanju Telegrama 23. siječnja 2016.