Zastupnici BMW-a rade veliko slavlje za obljetnicu; u Zagrebu predstavljaju novi auto i organiziraju operu u HNK

Između ostalog, članovi uprave BMW-a Franji Tomiću predat će model 3.0 CSL, Hommage, proizveden u svega 50 primjeraka

FOTO: TOMIĆ&CO PROMO

U utorak 23. svibnja Zagreb će biti u znaku BMW-a, jednog od najuglednijih i najpopularnijih svjetskih automobilističkih koncerna. Najprije će u 17 sati na Rooseveltovom trgu 4, u prostoru tvrtke Tomić&Co, biti ekskluzivno, dan prije svjetske premijere, predstavljen novi model BMW-a serije 5. Tom prilikom članovi uprave BMW-a iz Münchena, Franji Tomiću, osnivaču zastupstva BMW-a u Hrvatskoj, predat će model BMW 3.0 CSL, Hommage, koji je proizveden u svega 50 primjeraka.

Potom će se u 19.30 u Hrvatskom narodnom kazalištu održati gala operna večera u čast 30-godišnjice tvrtke Tomić &Co, generalnog zastupnika BMW-a u Hrvatskoj. Pod ravnanjem šefa orkestra Radio Münchena Ivana Repušića, uz zbor i orkestar HNK, nastupit će operni solisti Javier Camarene, George Peteana, Marija Kuhar Šoša i Emilija Rukavina. Brojnim domaćim uzvanicima, među kojima će biti članove uprave BMW-a i predstavnici bavarske i hrvatske vlade, bit će Franjo Tomić.

Tomić je jedan od uspješnijih poduzetnika iz Hrvatske u Njemačkoj. Njegova Tomic Group došla je na glas u Njemačkoj zahvaljujući svojoj tvrtki Tomic TEC GmbH, koja se bavi energetikom, razvojem i implementacijom velikih sustava ozračivanja i specijalnih industrijskih instalacija. Ta tvrtka bavi se i projektiranjem, isporukom, montažom industrijskih postrojenja i opskrbnih sustava. Njezine usluge koriste i takvi automobilski giganti kao što su uz BMW, Mercedes, Audi, Rolls Royce, Volkswagen, Land Rover, Mini…

S Nicolasom Peterom koji je u kompaniji zadužen za marketing i prodaju na najvažnijem, europskom tržištu / FOTO: TOMIĆ&CO PROMO

Sedamdesetih sam otišao u Njemačku

Tvrtka Tomic TEC GmbH ima poslovnice u Münchenu, Neckarsulmu, Ingolstadtu, Dingolfingu, Landshutu, Regensburgu, Leipzigu, te u austrijskom Steyeru. Upravo sudjeluju u gradnji BMW-ovog novog razvojnog centara i pogona za elektro baterije u Parsdorfu nedaleko Münchena. Početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća malo je tko mogao predvidjeti tako blistavu karijeru Franje Tomića koji je potpuno sam došao u Njemačku gdje se zaposlio u Münchenu u tvrtki specijaliziranoj za energetiku.

Tvrtka je dobro poslovala, a Tomić je polako preuzimao vođenje posla, da bi ju na kraju, odlaskom vlasnika u mirovinu, i vlasnički preuzeo. U to vrijeme glavni posao bio je ugradnja i održavanje instalacija u BMW-ovim proizvodnim pogonima. Kasnije se prešlo na korištenje energije u industrijskim postrojenjima. Među ostalim, Tomićeva grupa osmislila je kako konstruirati tunele u kojima se izrađuju aluminijski dijelovi za automobile.

Otvaranje zastupstva BMW-a u Hrvatskoj

„Pri tome se uvijek stvaraju velike količine aluminijske prašine što može biti vrlo opasno. Mi smo pronašli rješenje kako da uklonimo tu prašinu,“ ističe Tomić, te dodaje kako su cijelo vrijeme tražili nova rješenja za sve poslove koje su obavljali. Jer samo se tako, objašnjava, može nositi s konkurencijom. Takva im je poslovna filozofija vrlo brzo otvorila vrata i drugih proizvođača automobila, a tada je Tomić proširio poslovanje te se počeo baviti prodajom automobila.

„To nije bila moja ideja,“ objašnjava Tomić. “Jedan dan, 1992. godine, pozvali su me u upravu BMW-a gdje su me potpuno zatekli prijedlogom da postanem njihov zastupnik u Hrvatskoj.“ Tomić im je odmah odgovorio kako on zna samo kupovati automobile, da nema pojma o prodaji, te da se ne može prihvatiti tog posla. No, na kraju na nagovor ljudi iz BMW-a, ali i zbog izazova da u Hrvatskoj zastupa tu veliku automobilsku tvrtku, 1993. otvara njihovo zastupstvo u Zagrebu.

Danas tvrtka Tomić&Co ima sedam prodajno servisnih predstavništava u Hrvatskoj, tri u BiH i jedno u Albaniji. U Hrvatskoj je jedino predstavništvo neke velike automobilske kompanije koje u proteklih 30 godina nije mijenjalo vlasništvo. Koliko uspješno posluju pokazuje činjenica da počinje gradnja još jednog modernog prodajno servisno centra u Lučkom kod Zagreba. Cijeli će projekt stajati oko 7 milijuna eura.

Hrvat je, ali je po pitanju rada pravi Nijemac

Kad govori o svom poslovnom uspjehu Tomić ističe kako je on, dakako, Hrvat, ali da je u odnosu prema radu, preciznosti, odgovornosti, marljivosti, postao pravi Nijemac. “Da nije tako, ne bih se održao. Nijemcima nije lako prihvatiti da im stranac bude šef. Zbog toga, ako želiš uspjeti, moraš biti bolji od domaćina, moraš steći njihovo povjerenje i tek će vas tada prihvatiti kao ravnopravnog partnera“.

Tomić je inače ugodan i ljubazan sugovornik te samozatajan čovjek. Nema ga po medijima, a slobodno vrijeme najčešće provodi u društvu hrvatskog generalnog konzula u Münchenu Vlatka Duvnjaka, vrhunskog kirurga Mile Ninkovića, te vlasnika najveće turoperatorske grupe specijalizirane za Hrvatsku, Selimira Ognjenovića. Dok nas je Tomić vodio kroz zgradu uprave svoje tvrtke, koja se nalazi u neposrednoj blizini BMW-ovog kompleksa na Petuelringu u Münchenu, uvjerili smo se da poznaje svaki detalj u uredu, točno zna tko gdje sjedi, što radi.

Dakako, posjetili smo i BMW Welt i izložbeni prostor koji se nalazi usred golemog kompleksa proizvodnih hala i nebodera u kojem je smještena uprava tog industrijskog giganta. U subotu prije podne tisuće ljudi došle su pogledati BMW Welt, ali i najnovije modele automobila i motorkotača. Kažu da je to najposjećeniji izložbeni prostor u Njemačkoj.

‘Auti su sve skuplji jer su sve savršeniji’

BMW Grupa prodala je u 2022. godini 2,4 milijuna automobila i oko 202.000 motorkotača. Ostvarila je prihod od 142 milijarde eura, što je za 28 posto više nego prethodne godine, a čista dobit, nakon plaćenih poreza, iznosila je 18,6 milijardi eura. BMW ima 30 proizvodnih pogona u svijetu, od Kine i Južne Afrike do SAD i Velike Britanije te predstavništva u 140 zemalja s 118.909 zaposlenika.

Zbog korone i rata u Ukrajini već godinama postoje ozbiljni problemi u nabavci komponenti potrebnih za izradu automobila, posebice čipova. Zbog toga se ne mogu zadovoljiti potrebe tržišta, pa se na pojedine modele čeka od 6 do 12 mjeseci. Takvu potražnju nisu smanjila ni golema poskupljenja vozila.

„Automobili su sve skuplji jer su sve savršeniji. Mnogo se ulaže u unapređenje rada motora, na inovacije u dizajnu, racionalno uređenje unutarnjeg prostora, te na veću sigurnost putnika i zaštitu okoliša,“ objašnjava Tomić te ističe kako je u razvojnom centru BMW-a zaposleno desetak tisuća inženjera. „Premda su ljudi uvjereni da je budućnost u automobilima na struju, smatram da će to biti tek prelazna faza, a da bi pravo rješenje mogao biti pogon na vodik, na čemu se trenutno u BMW-u puno radi.“

Priprema sve da sin preuzme tvrtku

S obzirom na to da Franjo Tomić najbolje zna koliko je truda i energije morao uložiti u razvoj svoje kompanije, odlučio je započeti procesom tranzicije, odnosno pripremati se da mu sin preuzme vođenje kompanije. To baš i nije bila jednostavna operacija jer se Daniel Tomić zarana opredijelio za znanstvenu karijeru, doktorirao je na Tehnološkom sveučilištu u Münchenu na temu modernih tehnologija, prijenosnih sustava i inovativnih rješenja za automobile.

Franjo i Daniel Tomić 2017. Marko Lukunic/PIXSELL

Od njega otac Franjo očekuje da će voditi tvrtku u skladu s najmodernijim trendovima u auto industriji te da će sve više koristiti najmodernija tehnološka dostignuća i znanosti. U Tomic Group sada radi i njegova kćer Sandra koja je zadužena za promociju i marketing premium brendova te svog brenda MIN Fashion.

Tako će Tomić, kaže, uskoro konačno imati više vremena za suprugu i sebe, za boravak u Zagrebu i na Jadranu. Također moći će se više posvetiti svojoj velikoj razbibrizi, nogometu i klubu Bayern. Već godinama ima mjesto u loži stadiona Allianz Arena.

S kćeri Sandrom, snimljen prije šest godina za Telegram Vjekoslav Skledar

Proslava na razini značaja BMW-a

Tomić je želio da proslava 30-godišnjeg rada predstavništva BMW-a u Hrvatskoj bude u stilu i na razini onoga što BMW predstavlja u svijetu. Stoga je odabrao zgradu HNK koja je nacionalni simbol kulture i u kojoj će dirigirati Ivan Repušić, vrhunski europski dirigent te stalan gost Njemačke opere u Berlinu. Maestro Repušić je okupio respektabilnu skupinu internacionalnih opernih pjevača.

Javier Camarena je meksički tenor, okitio se nagradom Pjevač godine, inače specijaliziran za Bel canto uloge u Rossinijevim, Bellinijevim i Donizettijevim operama. George Petean je poznati rumunjski bariton, Marija Kuhar Šoša, diplomirala je solo pjevanje na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, nastupala na je na gotovo svim opernim pozornicama u Hrvatskoj te Italiji, Njemačkoj, Španjolskoj… Emilija Rukavina je pak iznimno mlada riječka mezzosopranistica koja je odnedavno prešla u redove HNK u Zagrebu. Svi oni zajedno pružit će sjajan okvir i ugođaj proslavi 30. obljetnice rada zastupstva BMW-a u Hrvatskoj.