Hrvatska digitalizacija: MUP otvara gmail jer im je službeni spor, ne možete dobiti Hitnu kad padne mreža, ali planiramo državni Booking

Kako nam je reakcija na katastrofalne potrese još jednom osvijestila kako se država bavi svime osim onim čime bi trebala

Državna potrošnja u Hrvatskoj otprilike je u visini polovice BDP-a. odnosno, svaka druga kuna pod kontrolom je države. Iz toga bi netko, samo na temelju brojke, mogao zaključiti kako imamo besprijekorne javne servise, s obzirom na količinu novca kojim raspolažu. No, znamo da je to daleko od istine.

Država se, usprkos količini novca kojim raspolaže, bavi svime osim onime što su joj temeljne zadaće. A ako toga do sada kojim slučajem nismo bili svjesni, onda smo to mogli osvijestiti prateći njenu reakciju na katastrofalne potrese na sisačkom području.

Civilna zaštita na Gmailu

Tako je ovih dana javnost iznenadilo da ravnateljstvo civilne zaštite traži od građana pogođenih potresom, koji spavaju u automobilima ili tko zna gdje, da potrebu za stambenim kontejnerima prijavljuju mailom ili mobitelom, jer njihove službe na terenu očito nisu u stanju identificirati kome sve treba ta vrsta zbrinjavanja.

Osim toga, imali smo prilike doznati da nemaju adekvatnu službenu mail adresu, usprkos stotinama milijuna koje država troši na “digitalizaciju”. Zato su, eto, otvorili besplatan Gmail, na koji su pozvali građane da im se javljaju. Objasnili su kako koriste Gmail jer im se on brže otvara u odnosu na adresu elektroničke pošte koja bi bila na MUP-ovoj domeni.

U rujnu su hitne službe ostale bez telefona zbog kvara na mreži

Vrijedi se prisjetiti i događaja iz rujna prošle godine, kada je praktički cijela zemlja na šest sati ostala bez telefonskih linija. Došlo je do kvara na infrastrukturi Hrvatskog telekoma zbog čega nisu radile fiksne i mobilne telefonske linije, a posebno zabrinjava to što nisu radili ni telefoni hitnih službi.

Što ako je u tih šest sati nekome zatrebala hitna pomoć – a vjerojatno jest – koju nije mogao nazvati? No, na žalost, nitko se nije sjetio da bi barem hitne službe u takvim situacijama trebale imati alternativno rješenje, a ne da njihovo funkcioniranje ovisi o jednom telefonskom operateru.

Iako država, kao u navedenim primjerima, nije u stanju ispunjavati osnovne funkcije, pa kao realnost trebamo prihvatiti da nam se može dogoditi da hitnoj pomoći nekoliko sati ne radi telefon, ili da ćemo Civilnoj zaštiti pisati na Gmail adresu, istovremeno se želi baviti stvarima koje nikako nisu u njenoj domeni.

Ali bi zato HDZ pokretao državni Booking

Dovoljno se sjetiti HDZ-ovog predizbornog programa iz lipnja prošle godine, u kojem je jedna od točaka bilo pokretanje državnog servisa za iznajmljivanje apartmana. Nekome u vladajućoj stranci sinula je ideja kako bi bilo dobro da država pokrene svoju verziju Bookinga ili Airbnb-a kako bi iznajmljivačima ponudila bolje uvjete nego što ih imaju globalne platforme.

Iako do realizacije takve sulude ideje vjerojatno neće nikada doći, jer je ismijana sa svih strana, ona dobro pokazuje kako razmišljaju i koji su prioriteti i kapaciteti onih koji nam upravljaju državom. Novcem poreznih obveznika igrali bi se biznismena iz Silicijske doline, da bi koji mjesec kasnije ostavili hitnu pomoć bez telefona, a Civilnu zaštitu preselili na Gmail.