TV-nastupi stranaka uzbudljivi su kao vađenje zubala. Ali mediji su prevažni: sve velike afere pri političkom vrhu otkrili su novinari

Uoči izbora donesen je zakon opasnih namjera kojim vladajući kriminaliziraju otkrivanje korupcije

I ovogodišnji kandidati za nagradu Novinar godine pred javnost su iznosili činjenice zbog kojih su vladajući usvojili izmjenu Kaznenog zakona s člankom o neovlaštenom otkrivanju sadržaja izvidne ili dokazne radnje. Kriminalizira se otkrivanje sadržaja novinarima, ali ne i drugim pojedincima — može i krim-miljeu

Dvije tisuće dvjesto devedeset četvero kandidata ušlo je u izbornu kampanju, borbu za 151 novo zastupničko mjesto u Saboru. Petnaestero kandidata za svako mjesto! Ne tako davno 1200 kandidata prijavilo se na upražnjena mjesta u baletnom ansamblu HNK u Zagrebu. Mnogima senzacija što toliko plesača nudi svoj talent, uvježbanost, znanje, obrazovanje. Selekcija je bila temeljita, nimalo laka.

No vratimo se početku, kakvu selekciju prolaze oni koji silno žele u saborske klupe? Stranačku, a koju drugu! Vjeran član, bespogovoran, zaštitnik ugleda i rada vođe — kriteriji su po kojima se penju ili spuštaju na listi ili na nju uopće ne stižu.
Znanje, govorničke vještine, diplomatski potezi, razina komuniciranja u ozbiljnim sadržajima, dosad postignuti rezultati… puno je toga, ali tko bi to ocjenjivao, a da i sam nema goleme nedostatke?

Sklonost birača penalizaciji

Princip izbora je, pa i ovih — nećemo o neispunjenim obećanjima, kriminalu, korupciji, katastrofalnom zdravstvu, obrazovanju; samo pozitiva! Rijeku obećanja ni slapovi Niagare ne bi mogli propustiti, a birači bi to morali uzeti ozbiljno i vjerovati u stvaranje zemlje čuda. Političari, stranke, svi se donekle presvlače u nadi da birači ne pamte četiri, osam, 14, 20 ili 30 godina unazad i da nisu skloni penalizaciji.

Što očekivati? Na mladima svijet ostaje, a takvih do 30 godina je na listama zanemarivo malo. Što oni misle o ekonomiji, društvu, obrazovanju, sudstvu? Što ih tjera na odlazak?
Žene, polovica stanovništva, imaju pravo glasati – za to su se davno izborile – ali za kandidate, jer kandidatkinja nositeljica lista ima malo. Umirovljenici, to je posebna, brojna skupina kojoj se svi u kampanji obraćaju i jednako brzo ih stave po strani kad se izbroje glasovi. Veće mirovine su poštapalica, kao i novi domovi, itd., itd. Gruba je istina da mnogi neće doživjeti, preživjeti, još četiri godine do novih izbora.

Zakon opasnih namjera na snazi

Koja je uloga medija u svemu tome? Velika, bez obzira što ih se sad već godinama pokušava ograničiti. Sve velike afere u ovom društvu — koje su itekako važno saznanje za građane — nesposobnosti i sklonosti korupciji onih pri političkom vrhu, otkrili su novinari. I ovogodišnji kandidati za nagradu Novinar godine pred javnost su iznosili činjenice zbog kojih su vladajući, uz ostalo, pokrenuli — a 14. ožujka i usvojili — izmjenu i dopunu Kaznenog zakona koji sadrži i članak 307. o neovlaštenom otkrivanju sadržaja izvidne ili dokazne radnje. Kriminalizira se otkrivanje sadržaja novinarima i medijima, ali ne i drugim pojedincima — može i krim-miljeu!

Bez obzira na sve kritike ograničavanja istraživačkog novinarstva i prijetnja zviždačima, zakon opasnih namjera, kako ga je HND nazivao, stupio je na snagu.
Zakonske izmjene donijete su vrlo brzo; za razliku od toga, vladajući u dva mandata nisu bili u stanju napraviti Medijsku strategiju, zatim Zakon o medijima. Jedino je Zakon o elektroničkim medijima ugledao svjetlo dana, te Zakon o Javnom servisu HRT-u i Ugovor s Vladom tog istog servisa.

Bolje zaboraviti nego ponoviti

No, dvojbeno je koliko hrvatski političari poznaju zakone, od Ustava do zaštite životinja od mučenja, a onda i kako ih primjenjuju. Vraćamo se na znanje, zalaganje, sposobnost razumijevanja i praćenja, ne samo događanja u dvorani Sabora.

No, u skorom festivalu demokracije, izborima, zasad je izvjesno da se nemilice troši. U kampanji će HDZ potrošiti, procjena je, dva milijuna eura, u čemu ne zaostaju ni Rijeke pravde. Beskrajno dosadne TV prezentacije stranaka, svi isto vrijeme i pitanja, teško da su motivirajući za odluku. Vađenje zubala ili janjetina, bolje zaboraviti nego ponoviti! Društvene mreže tu su u prednosti, samo ih treba znati koristiti. Političarka koju je napravila umjetna inteligencija, a ima sve odgovore, dobila je medijsku pažnju, ali i to voli li političar slatko ili slano.

Bit će tu svega. Samo hrabro, prošli smo to mnogo puta, izborne kutije su iste. Što će iz njih izaći, nemojte se čuditi — vi ste to tražili.