Duo koji je svirao s Hendrixom davno se odrekao svih prava na glazbu. Njihovi nasljednici sada traže dio tantijema

Hendrixova ostavština predmet je brojnih rasprava te obuhvaća više sudskih parnica, a sada svoj dio traže i najbliži suradnici gitarista

FOTO: ANP via AFP

Visoki sud u Londonu presudio je da tvrtke koje zastupaju basista Noela Reddinga i bubnjara Mitcha Mitchella mogu na sudu tražiti svoj dio autorskih prava nakon što su se istih odrekli sedamdesetih godina prošloga stoljeća, piše Guardian.

Naime, vjerujući da se glazba benda Jimi Hendrix Experience više neće objavljivati – istovremeno ne znajući da će uskoro doći doba unosnih reizdanja CD-a i period još unosnijeg streaminga – duo se ranih sedamdesetih odrekao svojih prava.

Tom su prigodom obojica potpisali dokumente u kojima je stajalo da neće moći naknadno tužiti zbog eventualne zarade; Redding je dobio 100, a Mitchell 240 tisuća dolara.

Hendrix snimke nije stvarao sam

Iako su obojica odavno mrtvi, tvrtke koje su naslijedile njihovu imovinu podnijele su tužbu u veljači 2022., tvrdeći da su ostali uskraćeni za dio tantijema, naglašujući kako dvojac “nije dobio naknadu za svoj rad” i kako su “obojica umrli u relativnom siromaštvu”.

Sony, koji je vlasnik prava, pokušao je odbaciti tužbe, braneći se spomenutim odricanjem iz sedamdesetih koje bi trebalo spriječiti dolazak slučaja na sud. Unatoč tome, u ponedjeljak je sudac Michael Green na londonskom Visokom sudu donio odluku da bi slučaj mogao doći na sud, najvjerojatnije 2025. godine.

Odvjetnik nasljednika Lawrence Abramson je nakon presude rekao da nitko ne poriče da je Jimi Hendrix bio jedan od, ako ne i najveći gitarist svih vremena.

“Ali snimke svoje glazbe nije stvorio sam i takav uspjeh ne bi mogao postići bez doprinosa Noela i Mitcha”, izjavio je Abramson. Sony nije komentirao presudu.

Originalni sporazum

Brojne se pjesme spomenutog benda dnevno na Spotifyju vrte milijunima puta, a odvjetnici nasljednika prethodno su potvrdili da Sony nije stranka u ugovorima koje je dvojac potpisao sedamdesetih te da se ugovori ne proširuju na tužbe protiv Hendrixovih nasljednika.

Također, potvrdili su da su jedine autorske naknade obuhvaćene tim ugovorima one sa sjevernoameričkog tržišta te traže tantijeme u skladu s originalnim sporazumom glazbenika s Hendrixom koji je imao 50%, a njih dvojica po 25%.

Početna tužba iz 2022. tražila je prijenos autorskih prava i traženje izgubljenog prihoda i kamata na taj iznos, plus odštetu i pravne troškove.

Ostavština predmet mnogih parnica

Planovi za tužbu zbog udjela autorskih prava datiraju iz 2003., malo prije Reddingove smrti. “Noel mi je rekao: ‘Iane, ako osvojim pet milijuna dolara, samo ću ih dati’. I siguran sam da bi to učinio. Nije se radilo o novcu. Bila su mu uskraćena prava na sve načine”, rekao je njegov menadžer Ian Grant nakon glazbenikove smrti.

Hendrixova ostavština posljednjih je godina predmet brojnih rasprava te obuhvaća više sudskih parnica. 2021. glazbenikov brat i nećakinja optuženi su za nepoštivanje suda nakon što su prekršili presudu koja im je zabranila komercijalno korištenje imena Hendrix.

Naime, dvojac je glazbenu školu nazvao po Hendrixu i to nakon što im je prethodno zabranjena prodaja “kanabisa, hrane, alkohola, vina, ‘lijekova’ i elektroničkih proizvoda” koji nose Hendrixovo ime. Tužbu su pokrenule tvrtke koje imaju prava na Hendrixovo ime i u vlasništvu su posvojene kćeri Hendrixova oca.