Je li Samsona i Dalilu zbilja naslikao čuveni Rubens? Umjetna inteligencija tvrdi - nije

Algoritam jedne tvrtke procijenio je s vjerojatnosti od 91.78 posto da je Samsona i Dalilu naslikao netko drugi

FOTO: Wikimedia

Nacionalna galerija u Londonu 1980. godine kupila je sliku Samson i Dalila, djelo Petera Paula Rubensa za 5,4 milijuna dolara, što bi danas bilo oko 18 milijuna dolara. To je bila treća najveća svota ikada plaćena na aukciji za neko umjetničko djelo. Kritičari su dugo tvrdili da je skupa slika iz 17. stoljeća, lažna. Ovog tjedna su opet započela nagađanja o autentičnosti slike kada je švicarska tvrtka Art Recognition objavila da su sliku analizirali tehnologijom umjetne inteligencije.

Observer piše da je algoritam izvijestio o vjerojatnosti od 91.78 posto da je Samsona i Dalilu naslikao netko drugi, a ne Rubens. Kada su znanstvenici istu tehnologiju primijenili na jedno drugo Rubensovo djelo koje visi u londonskoj Nacionalnoj galeriji, Pogled na Het Steen u rano jutro, dobili su vjerojatnost od 98.76 posto u korist autentičnosti djela. Art Recognition tvrdi da je na sličan način proučio 148 “neospornih” Rubensa.

Zapanjujući rezultati

“Rezultati su prilično zapanjujući”, kaže za Observer Carina Popovici, suosnivačica Art Recognition i znanstvenica koja je vodila studiju. “Bila sam šokirana. Ponovili smo pokuse da bi bili sigurni da nismo pogriješili i rezultat nam je uvijek bio isti. Svaki dio, svaki kvadratić, pokazao se kao lažan, s više od 90 posto vjerojatnosti”.

Rubensova kompozicija, visoka više od 180 centimetara, prikazuje starozavjetnog heroja Samsona raširenog u krilu ljubavnice Dalile koja je upravo odala tajnu natprirodne snage usnulog čovjeka. Sudionik koji slijedi Daliline upute ošiša Samsonovu jaku i gustu kosu, čineći ga nemoćnim i ranjivim stražarima koji čekaju ispred vrata.

Britanski znanstvenici kažu kako je Rubens naslikao ovu sliku

Prema Art Watchu u Velikoj Britaniji znanstvenici se općenito slažu da je Rubens naslikao ovu sliku oko 1609. ili 1610. godine, za svog prijatelja i pokrovitelja iz Antwerpena, vladinog službenika Nicolaasa Rockoxa. Na prikazu Rockoxovog doma vidi se slika kako visi na zidu.

Nakon Rockoxove smrti 1640. godine, biblijska scena nestala je iz povijesnih zapisa sve do 1929. godine kada se slika (ili njezina kopija) ponovno pojavila u Parizu. Slavni njemački stručnjak Ludwig Burchard identificirao je sliku kao pravog Rubensa ali glasni kritičari tvrde da je djelo možda nestalo, a sada se pojavio lažni Rubens, pisao je Das Spiegel, 2005. godine.

Povjesničar umjetnosti kritizira algoritam

Tijekom desetljeća stručnjaci su izdvojili nekoliko ključnih odstupanja kako bi dokazali da je barokno flamansko djelo krivotvorina. U ranije spomenutim prikazima iz 17. stoljeća. Samsonovo stopalo je unutar okvira, blizu donje desne kompozicije. U međuvremenu, u verziji Nacionalne galerije, stopalo je skraćeno. Potvrdi li se nova analiza umjetnom inteligencijom, piše Observer, mogla bi dati legitimitet tvrdnjama kritičara. Analiza još nije objavljena u cijelosti.

Britanski povjesničar umjetnosti Bendor Grosvenor, na Twitteru piše, “Jedino što bi nam ova priča trebala reći je da kompjuteri još uvijek ne razumiju kako su umjetnici radili. I vjerojatno nikada neće”. Grosvenor upućuje svoje čitatelje na bilten iz 1983. godine u kojem konzervatorica Nacionalne galerije Joyce Plesters ispituje povijest slike, kompoziciju, strukturu i drugo, što pokazuje da je slika uistinu Rubensova.