Jedno od najvažnijih njemačkih kazališta potresa prilično gadna kriza o kojoj priča cijeli svijet

Kulturnjaci traže opoziv novog intendanta koji nema pojma o kazalištu

FOTO: twitter

Berlinske lokalne novine raspisale su se o skandalu koji potresa jednu od najvažnijih njemačkih kazališnih kuća, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz. Na čelu te kuće najavljena je, naime, prošle godine velika promjena. Franka Castorfa zamijenit će uskoro bivši ravnatelj Tatea, Belgijac Chris Dercon, koji je najavio niz radikalnih promjena nakon što iduće godine od Castorfa preuzme Volksbühne.

Stvar je eskalirala kad je nezadovoljne zaposlenike kazališta u ponedjeljak podržalo 180 renomiranih režisera, glumaca i drugih kulturnih radnika koji su se javnosti obratili otvorenom pismom. U tom su pismu izrazili duboku zabrinutost za budućnost kultnog berlinskog avangardnog kazališta nakon smjene na vrhu.

“Ovo nije prijateljsko preuzimanje”, napisali su. “Ovo je ireverzibilna prekretnica koja označava slom u suvremenoj povijesti kazališta”, piše Guardian ističući kako se ljudi boje da će Dercon svojim planovima za Volksbühne uništiti identitet kazališta.

Zahtjev za smjenom Dercona podržava i dio političke scene

Na njihovo je pismo odgovorio ravnatelj drugog velikog gradskog kazališta Berliner Ensemble. On, također otvorenim pismom, berlinskog gradonačelnika poziva da Derconu isplati ugovorenu sumu te raskine sklopljeni ugovor.

A stranka Zelenih, kao i dio ljevice, najavila je da će, ne raskine li gradonačelnik sporni ugovor, budućnost Volksbühnea postati glavna točka njihovih političkih programa na predstojećim lokalnim izborima.

Dugačka tradicija radikalnog političkog teatra

Volksbühne je, inače, osnovao početkom 20. stoljeća s idejom da se stvori mjesto na kojem će radnička klasa upoznati avangardno kazališe, a mnogi njegovu kulturnu reprezentativnost Berlina uspoređuju s, primjerice, najpoznatijim klupskim kompleksom na svijetu, Berghainom.

To je kazalište, s programske strane, oduvijek poznato po svom karakteristično upečatljivom političkom teatru koji se obično kreće granicom klasičnog kazališta i nadrealističkog varijetea. Osim toga , ova kazališna kuća poznata je i po tome što posjetitelje potiče na to da ponesu vlastito pivo na predstave.

Inicijalni izgleda kazališta prije no što je uništeno u II. svetskom ratu
Inicijalni izgled kazališta prije no što je uništeno u II. svetskom ratu Bundesarchiv/wikipedia

Zbog svega ovoga nimalo ne čudi da je broj njegovih pobornika mjerljiv s brojem ljudi koji preziru Volksbühne, no i jednoj i drugoj frakciji je itekako jasna ključnost uloge koju je to kazalište odigralo u stvaranju identiteta grada.

Dercon nije pogledao ni jednu predstavu Volksbühnea

Brige o novom smjeru kazališta pojavile su se, inače, u prošlom travnju kad je najavljeno da će Dercon 2017. preuzeti Volksbühne. Radi se o poznatom kustosu koji je s velikim uspjehom vodio niz galerija u Bruxellesu, Rotterdamu, Londonu i Münchenu, no problem je u tome što čovjek nema nikakvog relevantnog kazališnog iskustva.

Njegovi kritičari boje se stoga, opravdano, da bi mogao prekinuti tradiciju beskompromisnog političkog teatra po kojem Volksbühne slovi te zaokrenuti u smjer generičkog i komercijaliziranog kulturnog prostora – što je dosad redovito radio u svakoj instituciji koju je vodio.

Jasno da je to zaposlenicima dovoljan razlog za brigu, no oni mu dodatno zamjeraju i činjenicu što ne poznaje čak niti kazalište koje će voditi. Dercon, naime, nije pogledao niti jednu predstavu u Volksbühneu prije no što je pristao preuzeti ga.

Chris Dercon, ugledni kustos koji će uskoro preuzeti Volksbühne
Chris Dercon, ugledni kustos koji će uskoro preuzeti Volksbühne AFP

Dercon Volksbühne planira pretvoriti u komercijalni kazališni koncept

Svari su se dodatno zakomplicirale nakon što je novi ravnatelj najavio kako će u promotivne svrhe potrošiti više od pola milijuna eura te ime kazališta promijeniti u Volksbühne plus. Dercon tako, naime, planira istaknuti da će program kazališta za njegova mandata postati radikalno multidisciplinarniji.

Thomas Martin, jedan od supotpisnika otvorenog pisma, podsjetio je da Volksbühne već više od 90 godina redovito eksperimentira s glazbom i filmom, ali da se ideja o klasičnom kazališnom modelu zadržala svo to vrijeme.

“Ne bojimo se novoga. Zapravo, mi smo jedno od prvih njemačkih kazališta koja su debatu o globalizaciji postavila na pozornicu”, dodaje negirajući tako insinuacije da se radi o još jednoj akciji ksenofobne radikalne desne njemačke stranke AfD.

Grad zasad ustraje pri svom izboru novog ravnatelja

A u međuvremenu su se oglasili i iz Gradskog vijeća te Derconovog ureda. Obje strane poručuju kako su strahovi zaposlenika neosnovani. Dercon čak tvrdi da se izrazito veseli nastavku suradnje sa dosadašnjim suradnicima Volksbühnea, iako je najavio značajne rezove, a govorilo se čak i o tome da planira ukinuti ansambl te radikalizirati kazališni izričaj Volksbünea odustajanjem od ustaljenih formi teatra.

“Radimo na programu koji će premostiti sadašnjost i povijest kazališta kao i povijest Volksbühnea”, kaže novi ravnatelj. “Ovo je kazalište u svakoj generaciji na pozornicu dovelo neku revoluciju i okolnosti su nakon toga svaki put bile fleksibilnije nego prije toga.”

Kazalištarci neće odustati od svog zahtjeva

Njmačka ministrica kulture Monika Grütters, žena za koju se priča da je odigrala ključnu ulogu u dovođenju Dercona na čelo Volksbühnea, pokušala je umanjiti kolosalnost ovog nezadovoljstva. “Nemiri u kazalištu nisu neproblematični, ali nisu, bome, niti neuobičajeni”, kaže Gütters.

No, berlinski kazališni svijet ostaje i dalje pri svome. Gradu i novom ravnatelju poručuju da će znati pronaći adekvatno rješenje u slučaju da se na njihov zahtjev ne odgovori potvrdno. “Mi uvijek pronalazimo kreativna rješenja. Zapamtite da je ovo kazalište koje ima dugu tradiciju revolucije”, poručuje Martin.