Od klupske scene i aktivizma do institucija u kulturi: radovi dizajnera Ivana Klisurića stižu u HDD Galeriju

Mini-retrospektiva cijenjenog dizajnera svoja vrata otvara prvog ožujka

Vizualni identitet kazališnog festivala Test Zero, 2010.

HDD Galerija Hrvatskog dizajnerskog društva svoju sljedeću izložbu posvećuje svome članu, dizajneru Ivanu Klisuriću i njome donosi mini-retrospektivu radova tog autora koji spada u skupinu najproduktivnijih hrvatskih grafičkih dizajnera srednje generacije.

Izložba “Ivan Klisurić: Točke u kretanju – Grafički dizajn 2000. – 2024.” svoja vrata otvara 1. ožujka te je organizirana, kao i prethodne izložbe slične prirode, “iz potrebe da se dokumentira i kritički analizira rad dizajnera koji su u ovom času u naponu snaga”, prepričava voditelj galerije Marko Golub.

“Želja nam je sagledati što su novog donijeli na hrvatsku dizajnersku scenu, koje su osnovne karakteristike njihovog autorskog jezika te na koji način se, promatrajući njihov dizajnerski rad i mreže suradnji koje su uspostavili i kojih su dio, mogu iscrtati konture ključnih zbivanja, ideja i tendencija u kulturi i društvu njihova vremena”.

Klisurić je odrastao u Osijeku, gdje je svoje prve radove kao tada još formalno needuciran dizajner realizirao u kontekstu lokalne alternativne i civilne scene, između ostalog i na projektima koje je sam pokretao s generacijskim kolegama.

Od klupske scene do rada za kulturne institucije

Ideja o izložbi došla je puno ranije od njene realizacije. “Golub mi je, još prije nekih desetak godina, predložio samostalnu izložbu i to nakon što smo u Galeriji HDD realizirali jednu od ‘Tajnih izložbi’ tadašnjeg kustoskog kolektiva kojeg sam bio član. U međuvremenu je razina i širina produkcije dosegla potrebnu razinu za njenu realizaciju u opsegu koja će biti sad prikazana”, govori Klisurić, dodajući kako sada postoji jedan zaokruženi grafički izraz i dovoljan broj različitih radova iz različitih područja koji mogu tvoriti jednu retrospektivu.

Premda, naglašava dizajner, ovo nije klasična retrospektiva već izložba problematizira pojedinačne aspekte i specifične niše unutar kojih je djelovao.

Plakat za Deplijan festival, 2019.

Od ranih 2000-ih, kada stupa na scenu pa sve do danas, Klisurić je realizirao zavidan broj radova koji uključuju i niz dugoročnijih kontinuiranih suradnji i serija, u širokom rasponu vizualnih komunikacija – od kompleksnih vizualnih identiteta i logotipa, preko knjiga, časopisa i publikacija, plakata pa do manjih tiskanih materijala poput brošura, deplijana i letaka.

Golub navodi, kada je riječ o kontekstu narudžbi, da se Klisurić konzistentno, često i simultano kreće u rasponu od klupske scene i aktivizma, preko rada za nezavisnu kulturu, strukovna udruženja pa sve do rada za kulturne i znanstvene institucije.

“Klisurić svima pristupa s jednakom količinom predanosti i pažnje te jednako truda posvećuje minijaturnim projektima i onima velikog opsega. Ipak, kroz čitavu karijeru nalazimo ga i u projektima čija načela i svjetonazor dijeli u takvoj mjeri da se u njih uključuje angažirano više nego drugdje, ne samo kao grafički oblikovatelj, nego kao svojevrsni suučesnik, sukreator njihovog diskursa, dakako, vizualnim sredstvima”.

Volja za istraživanjem

Dizajner, pritom, u svom dizajnu ne ostavlja specifičan prepoznatljiv potpis te “ne koristi dizajnerske narudžbe kako bi putem njih brendirao sebe kao dizajnera, već se od projekta do projekta služi točno onim sredstvima koja prepoznaje kao adekvatna za sadržaj kojim se bavi”. Pritom, putem uči i prenosi usvojena iskustva na naredne projekte.

“Tako se naizmjence služi elementarnim tipografskim pristupima, pažljivim komponiranjem dinamike fotografskih/grafičkih priloga u dizajnu knjiga, jednostavnom, gotovo apstraktnom vektorskom ilustracijom, različitim vrstama rastera i mozaika, jakim kolorističkim akcentima, čak i infografikama na način da ih upreže kao narativno sredstvo”, tvrdi Golub.

CD izdanje ‘Arhitekture subjekta’ Gorana Lišnjića

Upravo ta volja za istraživanjem, strastvenim zaranjanjem u temu onog čim se bavi – zaključuje Golub – ima u njegovom slučaju i biografski oslonac. “Ili točnije – taj znatiželjni stav – pa i osobita naklonost kulturnim i društvenim inicijativama koja ga kao dizajnera pozicionira kao ‘suborca’ u takvim projektima, je nešto s čime je od početka sazrijevao”.

U svakom se projektu – govori Klisurić – može pronaći crvena nit koja povezuje cjelinu i inspirira. “Najvažnija mi je uvijek komunikacija s klijentom ili suradnikom jer je cilj svaki projekt unaprijediti prije svega dizajnom u najširem smislu, ali i komunikacijski te, možda danas najbitnije, na jednoj ljudskoj razini”.

Bogata karijera

Ivan Klisurić iliti Ivan Klis, samostalni je grafički dizajner, član Hrvatskog dizajnerskog društva (HDD), Udruženja likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti Hrvatske (ULUPUH) i izvršnog odbora ZGRAF-a 11, međunarodne izložbe grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija.

Od 2003. godine djeluje kao autor brojnih vizualnih identiteta i publikacija, najvećim dijelom iz područja kulture i nezavisne produkcije. Dobitnik je nagrade Hrvatskog dizajnerskog društva na Izložbi hrvatskog dizajna 0910 za najbolji dizajn vizualnih komunikacija u profesionalnoj kategoriji (projekt/katalog ‘Tajne Izložbe’).

Katalog ‘Kuća bez temelja’, 2023.

Izlagao je na Magdaleni, Zagrebačkom salonu, Izložbama hrvatskog dizajna 0708 i 0910, Licu knjige, ZGRAF-u, Slavonskom bijenalu, London Anti Design Festival-u, Leipzig Book Art International-u, putujućoj izložbi Suvremeni hrvatski dizajn – In a Nutshell i Danu D, međunarodnom festivalu dizajna.

Izložba se može pogledati sve do 15. ožujka.