Danas se u Zagrebu otvara jedna dosta zanimljiva izložba posvećena dizajnu za suvremenu umjetnost

Dejan Kršić će u 20 h publici predstaviti radove nastale od 2000. nadalje

FOTO: Dejan Kršić/dizajn.hr

Dizajner, publicist i prevoditelj Dejan Kršić predstavlja se samostalnom izložbom svojih dizajnerskih radova u zagrebačkoj Galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva od 10. do 27. lipnja. Izložba ‘Dejan Kršić: Što, kako i za koga & tako dalje – Grafički dizajn za suvremenu umjetnost’ okuplja prije svega radove nastale za projekte međunarodno najutjecajnijeg hrvatskog kustoskog kolektiva – udruge WHW / Što, kako & za koga, odnosno njihove matične Galerije Nova, ali i institucija i umjetnika kao što su V. Cetinjski bijenale, Rooseum centar za suvremenu umjetnost Malmö, Van Abbemuseum Eindhoven, Branka Stipančić i Mladen Stilinović, Dimitrije Bašičević Mangelos, Sanja Iveković, Vlado Martek i drugi.

Uz ove radove, posebno će biti predstavljene i publikacije i tiskani materijali nekoliko manjih ili većih projekata vezanih uz historiografiju dizajna, Kršićevu trajnu opsesiju i “profesionalni hobi”. Originalne radove – pozivnice, kataloge, plakate, knjige, novine i ostalu grafičku konfekciju – izložba će pokušati kontekstualizirati kroz detaljan timeline, zidne tekstove i proširene legende koje govore o temama pojedinih projekata, njihovom značenju u lokalnoj i internacionalnoj sredini, kao i o različitim referencama iz vizualne kulture i umjetnosti koje je autor ugradio u njih kroz dizajn vizualnih materijala.

Dizajn za izložbu povodom 152. obljetnice 'Komunističkog manifesta'
Dizajn za izložbu povodom 152. obljetnice ‘Komunističkog manifesta’ Dejan Kršić/dizajn.hr

Mini-retrospektiva nekih nevidljivih radova

Drugim riječima, izložba uz sam vizualni element, predstavljanje dizajna koji je često domaćoj publici bio nevidljiv i ostao nepoznat jer su se mnogi od ovih projekata odvijali izvan granica Hrvatske, ima i dodatnu ulogu svojevrsne mikro-retrospektive djelovanja kolektiva Što, kako i za koga / WHW. Informativna funkcija izražena je i kroz kontekstualiziranje samog rada, upoznavanje publike s naručiteljima i institucijama za čije projekte su ti materijali rađeni. Jedan drugi, sasvim odvojen segment dizajnerskog opusa Dejana Kršića (i nekoliko drugih autora poput Dejana Dragosavca Rute i drugih) već je bio djelomično predstavljen na izložbi ‘Izgledi Arkzina’, posvećenoj istoimenom magazinu iz 90-ih i održanoj 2013. u Galeriji Nova, a ova izložba predstavlja svojevrsni njen direktan kronološki nastavak.

Istovremeno, ona pripada i kontinuitetu programa HDD galerije koji nastaju s ciljem predstavljanja autorskih dizajnerskih radova kroz njihovo pozicioniranje u širem društvenom i kulturnom kontekstu. Izložba se održava unutar programske linije HDD galerije: ‘Dizajn iz drugog rakursa’. Kustos izložbe je Marko Golub, a postav potpisuju Golub, dizajner i tipograf Hrvoje Živčić i Dejan Kršić.

Plakat izložbe 'Kollektive Kreativitat' u Kasselu, 2005.
Plakat izložbe ‘Kollektive Kreativitat’ u Kasselu, 2005. Dejan Kršić/dizajn.hr

Produktivni autor zanimljivog opusa

Dejan Kršić rođen je 1961. u Sarajevu. Diplomirao je povijest umjetnosti i etnologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Zaposlen je na Odsjeku dizajna vizualnih komunikacija Umjetničke akademije u Splitu, u zvanju izvanrednog profesora. U okviru mnogih aktivističkih, kulturnih, teorijskih i kritičkih inicijativa od kraja 80-ih aktivno je učestvovao u projektima konstituiranja i profiliranja NGO i vaninstitucionalne kulturne i medijske scene. Devedesetih godina grafički urednik te glavni urednik dvotjednika / magazina Arkzin i Arkzinovog izdavačkog projekta Biblioteke Bastard u sklopu kojeg uređuje i oblikuje knjige (Boris Buden, Dubravka Ugrešić, Agentur Bilwet, Guy Debord, Rastko Močnik, Slavoj Žižek, David Albahari, Peter Mlakar…).

Od 2000. kao član udruge za vizualnu kulturu Što, kako i za koga / WHW (uz kustosice Natašu Ilić, Anu Dević, Sabinu Sabolović i Ivet Ćurlin) surađuje kao koautor, dizajner i autor tekstova na izložbenim, medijskim i izdavačkim projektima lokalnog, regionalnog i međunarodnog karaktera, te na realizaciji izložbenih i diskurzivnih programa Galerije Nova u Zagrebu, za koju oblikuje vizualni identitet, pozivnice, publikacije, plakate i ostale grafičke proizvode.

Dejan Kršić
Dejan Kršić dizajn.hr

Na poziv organizatora sudjelovao je na Apexart residency programu u New Yorku, u travnju i svibnju 2007. godine. Autor je teksta publikacije o Borisu Bućanu, dobitniku nagrade HDD-a za životno djelo (‘Pogled iskosa – Boris Bućan’, HDD, Zagreb 2006.) i monografije ‘Mirko Ilić – strip / ilustracija / dizajn / multimedija 1975. – 2007.’ (AGM & Profil International, Zagreb 2008.). Drugo izmijenjeno izdanje na engleskom jeziku: ‘Mirko Ilić – Fist to Face’ (Print Books, F+W Media, Inc., New York, 2012.). Bio je član kustoskog tima projekta ‘Socijalizam i modernost’ u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti 2011., uz Ljiljanu Kolešnik, Deana Dudu, Tvrtka Jakovinu i Sandru Križić Roban, kao i jedan od autora istoimene knjige (MSU i Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2012.).

Dizajnerski radovi Dejana Kršića objavljeni su u brojnim strukovnim časopisima, godišnjim pregledima dizajna te knjigama. Dobitnik je nagrade Hrvatskog dizajnerskog društva na izložbi 0708, HDD, Zagreb 2008, za najbolji dizajn vizualnih komunikacija u profesionalnoj kategoriji.

Izvor: dizajn.hr