Mandić je čitav život posvetio rušenju tabua, oponiranju mitovima, prokazivanju mediokriteta i antitalenata, čineći sve to s nevjerojatnim talentom koji je bio pomognut širinom interesa i znanja. Takvoga ove naše kulture objektivno nisu imale i izgledao je kao da je izniknuo iz francuske tradicije, što je stvorilo idealne preduvjete da ga institucionalna inteligencija prešuti i omalovaži gdje god je mogla.
Članak se nastavlja ispod oglasa
Pun grandece, ali i lude zaigranosti
U jednom drugom tekstu na Peščaniku sam napisao, da je bio tvrdoglavi Dalmatinac, rođenjem Šibenčanin, odgojem i mladošću Splićanin, životnim odabirom Zagrepčanin i simbol Vjesnika, uvijek pun grandece, ali i lude zaigranosti i duha koji ga nikad nije napustio. Uz svu tugu koju mu je život donio, trudio se zabavljati i sebe i druge kad god je mogao.
Iza njega je ostalo more knjiga, čitava biblioteka iz raznih razdoblja i različitih žanrova, od polemičkih “Policajaca duha”, preko već spomenute knjige o Krleži, kritičarskih eseja, kultne “Mitologije svakidašnjeg života”, do sjajnih knjiga kolumni “Bijela vrana” i “Za našu stvar” u kojima se lucidno, ali bespoštedno obračunao s nacionalizmom devedesetih. Na koncu je, kad je malo tko to očekivao, pogonjen vjerojatno potrebom da se suoči s gubitkom kćeri, napisao nekoliko autobiografskih knjiga, od kojih su “Sebi pod kožu” i “Predsmrtni dnevnik” postali apsolutni hitovi.
Bio je simbol Vjesnika u srijedu i samog Vjesnika, pisao je i u Erotici, Slobodnoj Dalmaciji, Feral Tribuneu, Novostima, NIN-u i konačno u dva navrata te do kraja u Jutarnjem listu i manje-više gdje god mu se pružila prilika. Pionirski je uveo Barthesove mitologije u naš javni prostor, ali i fenomenološko pisanje o erotici i seksualnosti. Također je prvi pisao o žanru kriminalističkog romana i rado sudjelovao na svim javnim tribinama i polemičkim emisijama u medijima.
Nije se htio uklopiti, bez obzira na benefite
No sve ove biografske činjenice koje je nužno navesti kad se jedna kultura oprašta s nekim koji je činio svijet za sebe i tko je na kraju krajeva u intelektualnom pa i poetskom smislu formirao generacije ljudi, teško mogu dočarati koliko je taj čovjek bio izdvojen u odnosu na sredinu u kojoj je živio, a istovremeno u potpunosti formiran unutar njenih mitologija, navika i nasljeđa.
Iako je osporio Krležu, bio je zapravo krležijanac, iako je osporavao partiju i nikad se nije u nju učlanio, bio je istinski ljevičar, iako je prezreo zavičajnost kao takvu, bio je iskonski Dalmatinac, iako je ratovao s malograđanskim Zagrebom, zajedno s još jednim Šibenčaninom, Arsenom Dedićem, bio je sinonim tog grada, iako je bio fantastičan autor i pisac, smatrao je sve to skupa neozbiljnim i na koncu, iako je bio po porijeklu i odgoju Hrvat, nije tu činjenicu pretvorio u politički statement.
A mogao je puno puta, što bi mu donijelo itekakve benefite. Razlog zbog kojeg se nije želio uklopiti bio je u izraženom osjećaju za etičko djelovanje s jedne strane, autentičnom individualizmu s druge i hedonizmu kao životnom odabiru s treće strane.
Njegov čitav opus bio je enciklopedijski
Bez obzira što je i sam svjesno ostavljao dojam u javnosti da živi bonvivanski, život ga objektivno nije mazio, ali je ipak doživio duboku starost, što je još jedna od sličnosti s Krležom, svjedočeći usput čitavom nizu prevrata koji ga zapravo nisu dotaknuli. I to je na koncu bit svega. Ostao je do kraja odan ideji jedinstvenog jugoslavenskog kulturnog prostora i antifašizmu, dok je sve drugo moglo biti dovedeno u pitanje.
No, u svemu skupa ima još nešto. Ako je Krleža nakon ‘Zastava’, posljednjih desetljeća sve posvetio Enciklopediji Jugoslavije, koja je na koncu završila u rezalištu, čitav Mandićev opus bio je po širini i stilu ispisivanja enciklopedijski. Vrijedilo bi stoga sabrati sve njegove knjige u jedno višesveščano izdanje i nazvati ga Enciklopedija Igora Mandića. Tada bi se vidjelo da ova tvrdnja nije pretjerana.
Članak se nastavlja ispod oglasa
U međuvremenu, vrijedi ga stalno čitati, jer je pisao sjajno, lucidno, zanimljivo i poučno, a jednostavno. Zato ga je uostalom publika i voljela.
Rubrika
Politika & Kriminal Komentari Biznis & Tech Velike priče Život KulturaPostavke izgleda
Kanali
Super1 Telesport Openspace PitanjeZdravljaSocial
Facebook Twitter Instagram YoutubeInfo
Impressum Oglašavanje Uvjeti korištenjaPolitika & Kriminal
Putin prisilno iseljava stanovnike razorenog Mariupolja u Rusiju. Užas je dobio novu dimenziju
Tjedni pregled Dragan Markovine
Piše Dragan Markovina 20. 03. 2022.
Kultura
Unuk J.R.R. Tolkiena priča kako je njegov djed, inspiriran Prvim svjetskim ratom, napisao Gospodara prstenova
Iskustva iz Prvog svjetskog rata pretočena u fantastični svijet legendarne trilogije
Piše Telegram 59 preporuka 04. 01. 2017.
Kultura
Viktor Žmegač, briljantni dječak iz Slatine, pisao je knjige kakve nitko u Hrvatskoj više nikad neće pisati
Odlazak čuvenog akademika vječno zaljubljenog u suprugu Cvijetu i europsku kulturu
Piše Dino Staničić 340 preporuka 22. 07. 2022.
Kultura
Otišao je jedan od najvećih polemičara koje smo ikad imali. Posvetio je život rušenju tabua i prokazivanju mediokriteta
Preminuo je Igor Mandić, naš veliki književni kritičar, pisac i esejist
Sve ove biografske činjenice koje je nužno navesti kad se jedna kultura oprašta s nekim koji je činio svijet za sebe i tko je na kraju krajeva u intelektualnom pa i poetskom smislu formirao generacije ljudi, teško mogu dočarati koliko je taj čovjek bio izdvojen u odnosu na sredinu u kojoj je živio, a istovremeno u potpunosti formiran unutar njenih mitologija, navika i nasljeđa
Preminuo je Igor Mandić, a vijest je momentalno pretvorila društvene mreže u čitav niz anegdota i oproštaja s čovjekom koji u javnom prostoru nikad nije bio dosadan i poslovično nije ostavljao nikoga ravnodušnim. Napustio nas je čovjek koji se sa smrću suočio još u “Predsmrtnom dnevniku”, jedan od trojice najvećih polemičara koje smo imali i koji se generacijski i poetski smjestio između ostale dvojice, Miroslava Krleže i Viktora Ivančića.
Mandić je čitav život posvetio rušenju tabua, oponiranju mitovima, prokazivanju mediokriteta i antitalenata, čineći sve to s nevjerojatnim talentom koji je bio pomognut širinom interesa i znanja. Takvoga ove naše kulture objektivno nisu imale i izgledao je kao da je izniknuo iz francuske tradicije, što je stvorilo idealne preduvjete da ga institucionalna inteligencija prešuti i omalovaži gdje god je mogla.
Pun grandece, ali i lude zaigranosti
U jednom drugom tekstu na Peščaniku sam napisao, da je bio tvrdoglavi Dalmatinac, rođenjem Šibenčanin, odgojem i mladošću Splićanin, životnim odabirom Zagrepčanin i simbol Vjesnika, uvijek pun grandece, ali i lude zaigranosti i duha koji ga nikad nije napustio. Uz svu tugu koju mu je život donio, trudio se zabavljati i sebe i druge kad god je mogao.
Iza njega je ostalo more knjiga, čitava biblioteka iz raznih razdoblja i različitih žanrova, od polemičkih “Policajaca duha”, preko već spomenute knjige o Krleži, kritičarskih eseja, kultne “Mitologije svakidašnjeg života”, do sjajnih knjiga kolumni “Bijela vrana” i “Za našu stvar” u kojima se lucidno, ali bespoštedno obračunao s nacionalizmom devedesetih. Na koncu je, kad je malo tko to očekivao, pogonjen vjerojatno potrebom da se suoči s gubitkom kćeri, napisao nekoliko autobiografskih knjiga, od kojih su “Sebi pod kožu” i “Predsmrtni dnevnik” postali apsolutni hitovi.
Bio je simbol Vjesnika u srijedu i samog Vjesnika, pisao je i u Erotici, Slobodnoj Dalmaciji, Feral Tribuneu, Novostima, NIN-u i konačno u dva navrata te do kraja u Jutarnjem listu i manje-više gdje god mu se pružila prilika. Pionirski je uveo Barthesove mitologije u naš javni prostor, ali i fenomenološko pisanje o erotici i seksualnosti. Također je prvi pisao o žanru kriminalističkog romana i rado sudjelovao na svim javnim tribinama i polemičkim emisijama u medijima.
Nije se htio uklopiti, bez obzira na benefite
No sve ove biografske činjenice koje je nužno navesti kad se jedna kultura oprašta s nekim koji je činio svijet za sebe i tko je na kraju krajeva u intelektualnom pa i poetskom smislu formirao generacije ljudi, teško mogu dočarati koliko je taj čovjek bio izdvojen u odnosu na sredinu u kojoj je živio, a istovremeno u potpunosti formiran unutar njenih mitologija, navika i nasljeđa.
Iako je osporio Krležu, bio je zapravo krležijanac, iako je osporavao partiju i nikad se nije u nju učlanio, bio je istinski ljevičar, iako je prezreo zavičajnost kao takvu, bio je iskonski Dalmatinac, iako je ratovao s malograđanskim Zagrebom, zajedno s još jednim Šibenčaninom, Arsenom Dedićem, bio je sinonim tog grada, iako je bio fantastičan autor i pisac, smatrao je sve to skupa neozbiljnim i na koncu, iako je bio po porijeklu i odgoju Hrvat, nije tu činjenicu pretvorio u politički statement.
A mogao je puno puta, što bi mu donijelo itekakve benefite. Razlog zbog kojeg se nije želio uklopiti bio je u izraženom osjećaju za etičko djelovanje s jedne strane, autentičnom individualizmu s druge i hedonizmu kao životnom odabiru s treće strane.
Njegov čitav opus bio je enciklopedijski
Bez obzira što je i sam svjesno ostavljao dojam u javnosti da živi bonvivanski, život ga objektivno nije mazio, ali je ipak doživio duboku starost, što je još jedna od sličnosti s Krležom, svjedočeći usput čitavom nizu prevrata koji ga zapravo nisu dotaknuli. I to je na koncu bit svega. Ostao je do kraja odan ideji jedinstvenog jugoslavenskog kulturnog prostora i antifašizmu, dok je sve drugo moglo biti dovedeno u pitanje.
No, u svemu skupa ima još nešto. Ako je Krleža nakon ‘Zastava’, posljednjih desetljeća sve posvetio Enciklopediji Jugoslavije, koja je na koncu završila u rezalištu, čitav Mandićev opus bio je po širini i stilu ispisivanja enciklopedijski. Vrijedilo bi stoga sabrati sve njegove knjige u jedno višesveščano izdanje i nazvati ga Enciklopedija Igora Mandića. Tada bi se vidjelo da ova tvrdnja nije pretjerana.
U međuvremenu, vrijedi ga stalno čitati, jer je pisao sjajno, lucidno, zanimljivo i poučno, a jednostavno. Zato ga je uostalom publika i voljela.
Politički moćnici žele ugasiti Telegram. Podržite nas
Telegramovi novinari razotkrili su skrivenu imovinu brojnih hrvatskih moćnika, ministara, zastupnika, sudaca i lokalnih šerifa, zbog čega smo na udaru političkih pritisaka i miljunskih tužbi. Europske institucije poput Vijeća Europe i Federacije novinara podržavaju nas u borbi protiv ovih pokušaja ušutkavanja. Pretplatite se i podržite nastavak rada Telegramovih istraživačkih novinara.
Specijalna ponuda
Telegram
+ Bili libar
Nova knjiga Borisa Dežulovića,
po posebnoj cijeni uz pretplatu
149 kn 99 kn
ekskluzivna prednarudžba za pretplatnike
Odaberite jednu od opcija pretplate na Telegram, nakon čega novog Dežulovića možete kupiti po specijalnoj cijeni.