Preslušao sam novi, dosad neobjavljeni, album A$AP Rockya i to bi moglo biti najbolje izdanje godine

Jutros smo saznali da je album iscurio tjedan dana ranije i nismo požalili

FOTO: AFP

Dugo smo ga čekali, i onda je došao tjedan dana ranije. A$AP Rocky noćas je na Twitteru objavio kako njegov drugi studijski album izlazi danas, iako je najavljeno kako će se u prodaji pojaviti tek idućeg utorka.

Možda je riječ o marketinškom potezu s ciljem da faktor iznenađenja pozitivno utječe na prodaju, što je strategija koja u posljednje vrijeme daje dobre rezultate, a možda se jednostavno htjela spriječiti potencijalna šteta od prerane pojave ilegalne verzije na internetu. Naime, njegov prvi album iz 2013., “Long.Live.A$AP”, iscurio je čak mjesec dana prije predviđenog datuma izlaska. Koji je pravi razlog sad više nije ni bitno; kao što i samo ime albuma kaže, “At.Long.Last.A$AP” je konačno tu.

https://twitter.com/asvpxrocky/status/603006834920816640

Uvijek teži napredovanju

A$AP Rocky, pravog imena Rakim Meyers, rođen je u Harlemu, njujorškom kvartu gdje je proveo veći dio mladosti. Ime je dobio po hip hop legendi, jednom od najboljih MC-a svih vremena i omiljenom reperu njegove majke. Kad je imao samo 12 godina njegov otac je završio u zatvoru zbog umiješanosti u preprodaju droge, a godinu dana kasnije ubijen je njegov brat. Teško djetinjstvo motiviralo ga je da se posveti glazbi kako bi se izdigao iz siromaštva i kako bi izbjegao preranu smrt ili godine iza rešetaka.

2007. pridružio se A$AP Mob kolektivu, a kasnije je taj naziv dodao i svom imenu. Ova grupa mladih umjetnika uključivala je repere, producente, redatelje spotova i modne dizajnere. Ta skraćenica ima više značenja, a dva najčešće korištena su “Uvijek teži napredovanju” i “Akronim koji simbolizira bilo koju svrhu”.

Počeo je poput većine drugih repera, snimajući mixtapeove koje je potom prodavao na ulici. Na taj način gradio je svoju publiku i postupno stvarao famu zbog koje je došao do ugovora s izdavačkom kućom Sony. 2011. izbacio je mixtape “Live.Long.A$AP” koji mu je osigurao status nove nade američkog hip hopa. Njegov talent prepoznao je i Drake koji ga je angažirao na svojoj turneji zajedno s tada još jednim relativno novim glazbenikom – Kendrickom Lamarom.

Predvodnik novog zvuka New Yorka

2013. izašao je njegov prvi službeni album, spomenuti “Long.Live.A$AP”, i njime je potvrdio očekivanja. Album je debitirao na vrhu top ljestvica, a do danas je prodao više od pola milijuna primjeraka u SAD-u. Lansirao je nekoliko velikih hitova i postao jedan od predvodnika novog zvuka New Yorka. Iako je odrastao u meki hip hopa, glazba koju je Rocky stvarao bila je pod snažnim utjecajem glazbe s američkog juga, konkretno Houstona.

Ali to je tek jedan od elemenata prepoznatljivih u njegovoj glazbi. On radi hip hop ere interneta, gdje svaki zvuk prolazi kroz razne kulturalne filtere. Dok je rap u svojim ranim fazama vukao inspiraciju iz srodnih žanrova, danas se isčitavaju utjecaji iz cijelog svijeta, i to je jedna od bitnih značajki glazbe A$AP Rockya. On istovremeno navodi dvije pokojne glazbene legende kao jednako snažne utjecaje na njega – Johna Lennona iz Beatlesa i Pimp C-a iz grupe UGK.

Rocky nosi karizmu zvijezde. Istovremeno ima svoju uličnu publiku koja ga prati od prvih dana glazbene karijere, i klince iz cijelog svijeta koji sumanuto skidaju svaku njegovu pjesmu ili gostovanje. Kao modni trendseter također ostavlja svoj trag u različitim krugovima; od kultnih street brandova poput Supremea pa sve do visoke mode (nosio je revije za Salvatorea Ferragama).

Tragedija koja je sve promijenila

Činilo se da sve ide uzlaznom putanjom za Rockya. Krajem prošle godine izbacio je singl s kojim je najavio da radi na novom albumu, rasprodavao je dvorane gdje god je nastupao. U novogodišnjoj noći izašla je pjesma “Lord Pretty Flacko Jodye 2”. Obožavatelji su poludili, u klubovima je svaku večer svirala nekoliko puta zaredom, kritičari su je hvalili. 2015. je trebala biti mega uspješna za njega.

Niti tri tjedna nisu prošla u novoj godini, a Rockya je zadesila velika tragedija; od posljedica nehotičnog predoziranja preminuo je A$AP Yams. Osnivač A$AP Mob kolektiva, Yams je bio Rockyev najbolji prijatelj, poslovni partner i duhovni guru. On je bio vođa njihove grupe, i čovjek koji je usmjeravao njihovo glazbeno stvaralaštvo. Sam Rocky je u više intervjua priznao kako ne bi bio to što je danas da nije bilo Yamsa.

Kad je preminuo, na internetu se pojavila fotografija Rockya snimljena u čekaonici bolnice koja ga je prikazala u totalnom očaju. Postojao je jasan plan za 2015., i ova tragedija ga je prodrmala iz temelja. Ne samo da se plan morao mijenjati, nego čovjek koji ga je osmislio više nije bio među njima.

https://twitter.com/WorkaholicBlake/status/557629465531281408

Svi poslovni planovi su tada zapravo postali nebitni. Rocky je bio svjestan da album ne može izaći u obliku kako je prvotno bio zamišljen. Morao je alterirati neke stvari kako bi dostojno odao počast svom najboljem prijatelju i mentoru. U medijima se mjesecima prije izlaska najavljivalo kako će na albumu gostovati Lykke Li i FKA Twigs, no njima na kraju nema ni traga. “At.Long.Last.A$AP” je promijenio smjer i zvuk. Kako zapravo zvuči?

Psihodeličan i omamljen

https://www.facebook.com/asaprocky/photos/a.124072727682115.27256.118907304865324/845675935521787/?type=1&theater

Na prvo slušanje je dosta mračan. Na njemu nema velikih radijskih hitova poput “Fashion Killa” ili klupskih himni poput “Goldie” ili “Wild For The Night”. Zvuči puno kompaktnije od svog prethodnika. Produkcija je lijena, omamljena i na trenutke pomalo psihodelična. Njegovo eksperimentiranje s halucinogenim drogama i kodeinom se snažno osjeti u pjesmama kao što su “Fine Whine”, “LSD” i “Pharsyde” na kojoj repa “LSD inspired me to reach the higher me”.

Na odličnoj “Everyday” na kojoj gostuje Miguel i koju je producirao Mark Ronson, semplirana je pjesma “In a Broken Dream” Roda Stewarta, pjevača čiji opus se rijetko kad koristio u hip hopu. “Wavybone”, njegova oda Houstonu, uključuje i versove Juicy J-a i grupe UGK. Album otvara pjesma “Holy Ghost” u kojoj Rocky progovara o licemjernosti repera u njihovu odnosu s vjerom, odnosno kako se ne drže načela koje im nalaže religija u koju se kunu.

“At.Long.Last.A$AP” broji impresivan broj gostiju. Uz već spomenute, vokalno ili produkcijski se pojavljuju i M.I.A., Future, SchHoolboy Q, Kanye West, Mos Def, James Franco (da, glumac), Danger Mouse i Joe Fox. Potonji je potpuna enigma za većinu ljudi, a riječ je o malo poznatom pjevaču iz Londona. On je jedne večeri sreo Rockya na ulici, odsvirao mu jednu svoju pjesmu pjesmu na gitari i time zaslužio poziv u studio. Rezultat toga je njegova prisutnost na čak 5 pjesama na ovom albumu.

Od Red Hot Chilli Peppersa do A$AP-a

Danger Mouse je snažno utjecao na finalni zvuk albuma. Ovaj eklektični producent, kojeg najveći broj ljudi zna kao tišu polovicu dua Gnarls Barkley, prvi put je surađivao s Rockyem na njegovom prošlom albumu, a sad je uz produkciju 3 nove pjesme odradio i ulogu izvršnog producenta čitavog projekta. Vrlo pametan odabir od strane Rockya jer Danger Mouse je potpuni genijalac koji je sposoban producirati albume za underground repere poput DOOM-a, a potom raditi s U2, Red Hot Chilli Peppersima i Norah Jones. “At.Long.Last.A$AP” je prvi hip hop album nakon duže pauze na kojem je ostavio značajniji trag.

Iako mu treba dati još malo vremena da odstoji i da se marinira, nakon prvog slušanja čini se da bi novi album A$AP Rockya lako mogao ući u konkurenciju za hip hop album godine. Trenutno postoji samo još jedan kandidat za tu titulu, a to je “To Pimp A Butterfly” Kendricka Lamara.

Lako je povući paralelu između ova dva albuma. Iako su zvukom i gostovanjima poprilično različiti, dijele nekoliko zajedničkih stvari. Oba albuma su lideri. Jedan predvodi novu generaciju iz Los Angelesa, a drugi iz New Yorka. Oba albuma kvalitetno sumiraju različite trendove. Oba albuma su vrlo intimna. I Kendrick i Rocky progovaraju o unutarnjim demonima, o vlastitim borbama i hrvanju s depresijom; svaki na svoj način.

Očito je kako je Rocky dao sve od sebe na ovom projektu. Nije se vodio za politikama izdavača, nije podilazio publici jeftinim singlovima. Vrijeme će pokazati koliko će se to cijeniti.