U Kuli Lotrščak danas se otvara poprilično zanimljiva izložba o pionirima disca u Jugoslaviji

Provjerite kako se plesalo 70-ih i kako je to utjecalo na socijalizam

Josipa Lisac u opatijskom klubu Valentino, 70-ih
FOTO: M. Mehić

Sve sam pare spisko na đoku u disko… Ovaj jednostavni urbani kvazi-bećarac koji se i dan-danas često čuje za vrijeme nedjeljnih kava nakon burnih subotnjih izlazaka jedan je od argumenata u korist premreženosti disco kulture s ovdašnjom svakodnevnicom. No, kada je sve točno počelo? Kako je disco postao disko, posuđenica koja se podrazumijeva u hrvatskosrpskom jeziku? Kada je i kako clubbing odnosno klabing u Hrvatskoj i Jugoslaviji postao normalna stvar? Što je ponukalo sve narode i narodnosti da oslobode svoje stražnjice i puste mislima na volju (parafraziramo li velikog Georgea Clintona)? Na pitanja koja su nas mučila godinama glazbeni i filmski kritičar te radio DJ i novinar Željko Luketić u suradnji s mnogim pojedincima i institucijama nudi odgovore putem dugoročnog projekta “Socijalistička disco kultura 1977. – 1983.”

Ovaj znalac je zajedno s DJ-em i glazbenim producentom Višeslavom Labošem (jednim od najboljih u nas) krajem prošle godine nakon dugotrajnog rada u izdanju Croatia Records napokon objavio dvostruku CD kompilaciju “Electronic Jugoton – Synthetic Music from Yugoslavia 1964. – 1989.”, no to je očito bila uvertira u nešto još veće: predan rad na obnavljanju samih korijena elektronske glazbe u regiji. Naravno, disco kao glazbeni i kulturni fenomen neizbježna je postaja na tom putu.

Naslovnica časopisa Džuboks, 1979.
Naslovnica časopisa Džuboks, 1979.

Prva instanca tekućeg Luketićevog projekta predstavlja se večeras kao izložba “Druga strana groznice subotnje večeri / Utjecaji, uzori i inovatori” u Kuli Lotrščak u 20 h, koja se bavi pionirima razvoja disca u Jugoslaviji, dok će se projekt 1. srpnja preseliti u Galeriju Hrvatskog dizajnerskog društva, s fokusom postava na vizualnom jeziku disca, simbolima plesnog hedonizma i tipografijama erotiziranih tijela u omotima glazbenih disco izdanja.

Sav svijet na plesnom podiju

Željko Luketić kao autor postava o izložbi kaže: “Kako i biva s pokretima koji kreću iz undergrounda, a ovaj je krenuo iz američkih gay klubova 70-tih, disco je preuzela srednja struja i nemilosrdno eksploatirala, stvorivši tako zazor drugih kulturnih skupina kojima je disco postao (…) neukus, kič i hedonizam. Otuda kreće i vrlo brzi zaborav te potpuna negacija emancipacijskog elementa disca, posebno opipljivog u samoupravnom socijalističkom društvu koje je proklamiralo 8 sati rada, 8 sati spavanja i 8 sati slobodnog vremena. Disco se, ne pitavši za dozvolu, umiješao u tu formulu. Najprije je dokinuo koncept plesnjaka i zamijenio ga onime što danas poznajemo kao clubbing. Ples je postao metoda izražavanja vlastite osobnosti, poziv na konzumiranje nesputane tjelesnosti i traženje partnera.

Flyer za koncert Amande Lear u Zagrebu, 1980.
Flyer za koncert Amande Lear u Zagrebu, 1980.

Seksualnost, koju je disco gurnuo u prvi plan, zahvatila je najviše one društvene skupine nad kojima je represija reakcionarnog patrijarhata bila najvidljivija: žena je u središtu disco kulture po prvi put postala subjekt koji bira, a koji ne mora biti biran. Uloga muškarca na plesnome podiju mogla je biti kratkotrajna i društveno neobavezujuća, kao kratka erotska afera. (…) Upravo u bivšoj državi, disco je imao jedan lokalni i beskrajno bitan učinak. Inkluzivni koncept plesnog podija neponovljen je sve do današnjih dana – razvila su se plesna natjecanja, imitatori i plesači iz svih društvenih skupina. Natjecanja poput Disco Štrukle iz Zagreba uključivala su brojne pripadnike Roma, Albanaca i drugih etniciteta koji su često i pobjeđivali. Disco nije mario za stvari kojima se balkanska plemena i dan danas opterećuju.”

Detalj postava izložbe
Detalj postava izložbe

Mada mnogi teoretičari tvrde da disco zapravo nikada i nije nestao, jer su njegov zvuk i kultura postali baza acida, housea i techna, možda je danas pravo vrijeme da ponovno osvijestimo emancipatorsku moć disca. Je li plesni podij još uvijek mjesto na kojem može početi kulturna revolucija? Vrijeme je da empirijski provjerimo.