U četvrtak ćemo u SC-u gledati kultni naslov američkog nezavisnog filma

Redatelj Eagle Pennell je filmom koji ćemo gledati stvorio formu indie filma

Za redatelja Eaglea Pennella zasigurno niste čuli, osim ako, naravno, niste zakleti zaljubljenik u američki nezavisni film. No, njegovo je ime neizmjerno važno jer je taj danas toliko omiljeni žanr stvorio upravo on snimivši krajem sedamdestih dva kultna indie naslova. Iako nije imao nikakvo formalno filmsko obrazovanje, on je 1977. u ruke uzeo 16mm filmsku kameru i snimio kraki igrani film Hell of a Note, preteču filma The Whole Shootin’ Match koji ćemo u četvrtak u 19:30 besplatno gledati u MM centru.

Radi se o crno bijeloj filmskoj baladi koja je bila izgubljena gotovo 20 godina. No, srećom je jedna njezina kopija slučajno pronađena u Njemačkoj da bi tek nakon 10 dodatnih godina bila restaurirana. Ova klasična nezavisna priča prati dvojicu teksaških sanjara s margine društva koji se na brzinu žele obogatiti. Filmski teoretičari kažu da ovaj film nosi sve relevantne značajke američke regionalne kinematografije tog doba jer predstavlja antipod holivudskoj zabaljačkoj industriji i jer se fokusira na probleme određenog društva ili regije.

Scena sa snimanja fima Shooti' Match
Scena sa snimanja fima Shooti’ Match
Scena sa snimanja fima Shooti' Match
Scena sa snimanja fima Shooti’ Match

“Glavni junaci njegovih filmova ljudi su koji pokušavaju promijeniti svijet oko sebe. To im, naravno, ne uspijeva, ali sentimentalnost, jednostavnost i šarm doprinose stvaranju sjajnih tragikomičnih filmova koji su mahom snimljeni bez budžeta i sa 16mm kamerom”, poručili su iz kina. “Mitologija gubitnika i nesigurnost u osobni mitos glavna su obilježja njegova filmskog stvaralaštva, ali i privatnog života. Alkoholizam ga je doveo do beskućništva i otuđenja od obitelji, prijatelja i suradnika, pa i do prerane smrti 2002. godine.”

Počeci nezavisnog filma

Načeti priču o nezavinsom filmu obično znači da se čovjek upušta u dosta slojevit i kompleksan narativ. No, ono što se sigurno može u bilo kojem trenutku tvrditi je to da je jedna od ključnih institucija koje su pomogle njegov razvoj Sundance Institut (mi ga danas znamo kao Sundance Film Festival). Svi znaju da je tu manifestaciju posvećenu nezavisnom filmu stvorio Robert Redford, ali tek rijetki znaju da je na tu ideju došao nakon što je pogledao Penellov film The Whole Shootin’ Match.

Taj film, koji se u četvrtak u SC-u prikazuje u sklopu programa Kratke slike, označio je i obećavajuć početak Pennellove međunarodne karijere. Nakon sjanih kritika i odličnog prijema kod publike taj je redatelj, naime, pozvan u LA kako bi u nekom od velikih studija snimio svoj idući film. Priča je neslavno propala kad se umjesto da se bavi razvijanjem jedne nove filmske poetike odao ovisnostima o alkoholu i drogi.

eagle pennell za 16 mm kamerom
eagle pennell za 16 mm kamerom

 

On je, inače, nakon The Whole Shootin’ Matcha snimio samo još jedan naslov, Last Night At The Alamo, i to u baš u onom povijesnom trenutku kad je regionalna kinematografija dobila etiketu pod kojom je i mi danas znamo, nezavisni film.