U Virovitici počinje godišnji festival regionalnog teatra. Evo što donosi bogat program jubilarnog 20. Virkasa

Festival 9. veljače otvara premijera drame 'Krivi Billy s Inishmaana' Martina McDonagha u režiji Dražena Ferenčine

FOTO: Saša Pjanić

Neprežaljeni filozof teatra Dalibor Foretić jednom davno okačio je najbolji orden na zavjesu Kazališta Virovitice, prozvavši ga Endemom. I zaista, u svojem diskretnom a žilavom dijelu svijeta, tamo već 80 godina proizvode histrione vrlo specifičnog koda. Prenoseći duh živog teatra s koljena na koljeno, kao generacijski totem.

Od svih naših profesionalnih teatara, Kazalište Virovitica jedino ima svojevrsni gerilski karakter i nagon za preživljavanjem. Što nimalo ne čudi ako se podsjetimo njegovih slobodarskih partizanskih gena. U krvavom vihoru Drugog svjetskog rata, u predasima bitaka djelovale su dvije kazališne družine unutar Virovitičke brigade.

Prva, osnovana početkom 1944., bila je kratkog trajanja, svega tri mjeseca, jer je većina glumaca izginula od fašističke ruke. Krajem ljeta 1944. osnovana je druga, iz koje se u jesen 1945. formirala Kazališna grupa Narodnooslobodilačke fronte Virovitica. I sve dalje je povijest. Nadasve ljudska i brižna u svojoj vjeri u ljekovitu moć igre.

Mjesec dana festivala

Dok se, dakle, bližimo osamdesetoj sezoni virovitičke gerile, na pomolu je još jedan vrijedan jubilej: 20. Virovitički kazališni susreti. VIRKAS je također endem, jer ne postoji u nas kazališni pogon koji bi organizirao regionalni festival sličnih gabarita (u trajanju od mjesec dana!), pogotovo kad znamo da VIRKAS nije dotiran nekim basnoslovnim financijskim sredstvima.

Showcase VIRKASA omogućit će da ove godine virovitička publika uživa u dometima ponajboljih kazališnih ostvarenja iz Hrvatske i Bosne i Hercegovine.

Prizor iz predstave “Krivi Billy s Inishmaana” Saša Pjanić

Festival se otvara 9. veljače, premijerom drame “Krivi Billy s Inishmaana” Martina McDonagha, u režiji Dražena Ferenčine i koprodukciji GDK Gavelle i Kazališta Virovitice. Drama “The Cripple of Inishmaan” (Andy Jelčić u prijevodu se odlučio za poetičniju varijantu McDonaghove izravne odrednice: bogalj) jedan je od veličanstvenih početaka ovog tvrdokuhanog irskog autora pozadinskih nježnosti.

Mračna komedija

Komad je napisan 1996., iste godine kad i njegova – za osam dana završena – prva drama “Ljepotica iz Leenanea” (“The Beauty Queen of Leenane”). Inauguracijom ova dva teksta, McDonaghova autentična kombinacija grube, sirove izravnosti i slojevitih unutarnjih slabosti, nesavršenosti i čežnji (kako u vođenju priče, tako i u majstorskom oblikovanju karaktera) eksplodirala je u svjetskim razmjerima, vodeći ovog britanskog autora u superstarsku a rebelijansku orbitu najvećih dramatičara ikad.

Ta je njegova strastvena bitka za autsajdere i ljudskosti njihovih zabačenih provincijskih sudbina uspješno kasnije pretočena u moćne filmove kojima je McDonagh redatelj i scenarist: “Sedam psihopata” (“Seven Psychopaths”), “Tri plakata izvan grada” (“Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”), “Duhovi otoka” (“The Banshees of Inisherin”).

Prizor iz predstave “Krivi Billy s Inishmaana” Saša Pjanić

U “Krivom Billyju” (drama je praizvedena 1996., u Royal National Theatreu, London) McDonagh se bavi osakaćenim snovima siročeta Billyja Clavena kojeg su posvojile dvije sestre, dječaka odbačenog i u svijetu odbačenih. Kad u Billyjevo selo stigne američka filmska ekipa koja ga povede sa sobom u Hollywood, njegovo nesnalaženje u zemlji snova i povratak kući bit će još bolniji. U naslovnoj ulozi produkcije Gavelle i KV-a pojavit će se mladi glumac Goran Vučko.

Bogat program

Nakon ove brutalne balade o marginalcima, 20. VIRKAS nastavit će se predstavom “Tri dana” Romana Sikore, u režiji Tanje Miletić-Oručević i izvedbi Bosanskog narodnog pozorišta Zenica. Zatim slijede “Vidi kako Lokrum pere zube” Ivane Lovrić Jović, u režiji Paola Tišljarića (Kazalište Marina Držića i Dubrovačke ljetne igre), Kušanov “Čaruga” u režiji Borisa Svrtana (HNK Osijek) i “Kad svijeće dogore” Sándora Máraia i Christophera Hamptona u režiji Branka Ivande (Teatar Erato i HNK Zagreb).

Varaždinski HNK predstavit će se autorskim projektom Vesne Kosec-Torjanac, Filipa Eldana i Nikše Eldana prema Krležinoj “Legendi”. U programu je i “U ritmu Broadwaya” u režiji i koreografiji Tihane Strmečki (HNK Ivana pl. Zajca Rijeka); autorski projekt Vanje Jovanovića i Mateja Sudarića “Plišana revolucija” adut je Kulturnog centra Osijek; “Početak” u režiji Aide Bukvić koprodukcija je Doma kulture Kristalna kocka vedrine Sisak i Teatra Exit iz Zagreba; iz INK Gradskog kazališta Pula stiže predstava “Majka i dijete” prošlogodišnjeg dobitnika Nobela za književnost Jona Fossea u režiji Matije Ferlina.

Kruna ovogodišnjih gostujućih predstava svakako je sad već kultna predstava “Što na podu spavaš” Darka Cvijetića (koprodukcija SNP Novi Sad, GDK Gavella, NP Sarajevo i MESS Sarajevo) u režiji Kokana Mladenovića. VIRKAS će 9. ožujka zatvoriti furiozni “Testosteron” Andrzeja Saramonowicza (Teatar Exit, Ludens Teatar i Kulturni centar Osijek), u režiji Jasmina Novljakovića.