Velika izložba dizajnera koji je oblikovao svijet Vjesnikovih oglasa

Ova genijalna izložba Zvonka Bekera otvara se 10.4. u HDD galeriji

FOTO: Zvonko Beker/dizajn.hr

Dan-danas dizajneri koji rade u miljeu marketinške komunikacije katkad uživaju status neprikosnovenih medijskih zvijezda. Ili, precizinije, pod svjetlima reflektora nalaze se prvenstveno studiji i agencije u kojima rade (ili kojima dirigiraju), dok ponekad u prvi plan izbiju i sami dizajneri i njihovi projekti, bilo oni s dugogodišnjim iskustvom, bilo mladići i djevojke koji obećavaju. No, je li uvijek bilo tako?

U vrijeme samoupravnog socijalizma rad dizajnera u promidžbenim oblastima bio je najčešće potpuno anoniman, mada su vizualni identiteti, oglasi i oglašivačke kampanje koje su stvarali preplavljivali dnevne novine i reklamne prostore.

Jedan od tih vrijednih oblikovatelja je i Zvonko Beker, dizajner koji je bio zaposlen u Vjesnikovoj Agenciji za marketing od 1961. pa sve do umirovljenja 1989.

Skriveni dizajn Zvonka Bekera

U to vrijeme marketinške agencije najčešće su funkcionirale kao tzv. in-house cjeline većih izdavačkih kuća ili privrednih tvrtki, te su dizajneri kao i svi drugi radnici bili dio kotačića jugoslavenske industrije, pa je Beker tijekom svog radnog vijeka također kreirao oglase za većinu relevantnih socijalističkih mastodonta – Borovo, Rade Končar, Jugoplastiku, Belišće, Varteks, Nevu i druge.

Nezahvalno je govoriti u tuđe ime, ali vjerojatno nije ni slutio da će s jednog dana o njegovom golemom, a skrivenom opusu pisati ozbiljni ogledi i priređivati mu se kritičke retrospektive sa zadatkom da se što potpunije istraži tradicija hrvatskog dizajna tog razdoblja.

beker_04

S iznimkom velikih, danas već svima poznatih dizajnerskih imena poput Borisa Ljubičića, Mirka Ilića, Borisa Bućana i drugih koji su slavu stekli poglavito svojim radom u području kulture, čitava armija dizajnera za sobom je ostavila vrijedne opuse u vlasništvu svojih matičnih tvrtki. One su u tranziciji ili propale, ili su se potpuno preobrazile, ili pak njihova arhiva nije uvijek adekvatno zbrinuta, što misiju istraživača, koji su nerijetko i sami dizajneri, čini još težom i zahtjevnijom.

Sistematiziran i stručno prezentiran, dizajn neopjevanih prijeratnih junaka zaslužuje svoje mjesto u povijesti profesije, ali i u povijesti vizualne kulture čija se cjelovita slika u principu temelji više na djelovanju onih potpuno uronjenih u svakodnevnicu, nego autora čija je zvjezdana karijera svojevrsni eksces.

Zvonko Beker i poslijeratna ekonomska propaganda” nova je u nizu istraživačkih izložbi koje se posljednjih godina priređuju sve češće upravo s ciljem razotkrivanja te nekadašnje svakodnevnice i stvaranja sveukupne slike vizualne kulture koja nas određuje sve do današnjih dana.

beker_03

Otvara se u petak, 10. travnja u galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva u Zagrebu. Kuriraju ju Marko Golub, voditelj HDD galerije i Koraljka Vlajo, kustosica za dizajn u Muzeju za umjetnost i obrt. Grafički dizajn izložbe potpisuje Karla Paliska, dizajn postava Tvrtko Bojić, dok je osoba za tehnički postav Branko Bačun. Izložba ostaje otvorena do 24. travnja. Vidimo se u petak!