FOTO: Saša Ćetković

Algebra prva u Hrvatskoj uvodi studij za produkt menadžment. Evo zašto su se odlučili na taj iskorak

Stručnjaci su nam objasnili zašto je ovo posao budućnosti

Algebra prva u Hrvatskoj uvodi studij za produkt menadžment. Evo zašto su se odlučili na taj iskorak

Stručnjaci su nam objasnili zašto je ovo posao budućnosti

FOTO: Saša Ćetković

Produkt menadžment u posljednje je vrijeme sve više prisutan u svim industrijama i sektorima, a razlikuje se samo po terminologiji i vrsti produkta. Tako, primjerice, postoji i u turističkom sektoru u kojem proizvod na kojem se radi može biti određena manifestacija, dok u svijetu financija to može biti inovativna bankarska usluga. No, najveću popularnost stekao je u IT industriji.

Tako su se IT tvrtke, umjesto da isporučuju digitalne proizvode i platforme za druge, odlučile sve više okretati vlastitim proizvodima. Ključnu ulogu u toj tranziciji imaju upravo produkt menadžeri koji, jednostavno rečeno, upravljaju razvojem tih digitalnih proizvoda. Zbog sve veće potražnje za ovom branšom, smatra se da je produkt menadžment posao budućnosti, no ono što u Hrvatskoj nedostaje je kvalitetna edukacija i formalno usavršavanje stručnog kadra.

Prepoznavši taj nedostatak, Algebra je prva na domaćem tržištu pokrenula program stručnog usavršavanja ‘Produkt menadžment’, a sve o njemu i važnosti ove struke objasnili su nam Arsen Šolić – rukovoditelj MBA studija Algebre i Marina Dražić – predavačica Algebre i savjetnica na području projektnog i produkt menadžmenta.

Novi program stručnog usavršavanja

Na pokretanje prve sustavne edukacije na temu upravljanja razvoja digitalnih proizvoda i platformi, između ostaloga, potaknuo ih je i razgovor s MBA alumnima zaposlenim u Infobipu, SPAN-u, HT-u i ostalim predvodnicima digitalne transformacije hrvatskog gospodarstva koji najbolje znaju što moderno tržište traži.

Algebrin program tako pokriva sve teme i područja rada produktnog menadžmenta u digitalnom okruženju i koristan je svima koji se nalaze u lancu razvoja i plasmana produkata, ne samo onima koji ciljaju na karijeru menadžera. Zato smo sigurni da će program biti dobra poluga za razvoj produktne discipline na našem tržištu”, opisuje Dražić.

Program stručnog usavršavanja sastoji se od modula koji obrađuju teme bazirane na preko 40 kompetencija na području produkt menadžmenta. Osim stjecanja novih znanja, polaznici imaju priliku bildati vještine na konkretnim projektnim zadacima radom u manjim grupama. Bit će ga moguće upisati početkom 2024. godine.

Ključne su interdisciplinarne vještine

Takvom edukakcijom nastojat će se razviti sve vještine kvalitetnog produkt menadžera – onog koji je sposoban identificirati potrebe tržišta, analizirati strategiju i poslovnu isplativost razvoja produkta, osmisliti potrebne funkcionalnosti, definirati metrike praćenja te poboljšanja produkta.

Trebao bi znati i upravljati razvojem i testiranjem produkta u raznim fazama zrelosti, voditi tim i suradnju s ostalim odjelima unutar tvrtke, osmisliti marketinšku i komunikacijsku strategiju te upravljati životnim ciklusom produkta.

“Iz navedenog je vidljivo da su potrebne interdisciplinarne vještine analize potreba korisnika, poslovne strategije, poznavanje financija i budžetiranja, mapiranje procesa razvoja i praćenja produkta, poznavanje interpretacije i korištenja podataka, komunikacije i vođenja timova, marketinga te praćenja performansi i unapređenja produkta”, dodaje Šolić.

Arsen Šolić, kao rukovoditelj MBA studija Algebre, tvrdi da je za razvoj IT tvrtki produkt menadžment jako bitan Saša Ćetković

Kvalitetna edukacija je vrlo važna

Zbog takve kompleksnosti, polaznici programa bit će upoznati s konkretnim primjerima koji će biti što bliži radu produkt menadžera. Upravo iz tog razloga, na Algebri su se povezali sa svojim MBA alumnima koji rade u tom sektoru i imaju višegodišnje iskustvo.

“Alternativa spajanju praktičnog i teorijskog znanja za stvaranje ljudi sposobnih uskočiti na tržište rada, preuzeti tražene pozicije i ispuniti očekivanja poslodavaca ne postoji. Zato je ključno naglasiti važnost komplementarnosti teoretskog i praktičnog stjecanja znanja jer jedino takav spoj rezultira produktivnim djelatnicima”, ističe Šolić.

Kontinuirane promjene tržišta

Dražić pak dodaje da je potrebu za stjecanjem novih znanja i vještina dodatno potaknuo prijelaz s uslužnog poslovanja na poslovanje s produktima koji je posebno izazovan te u IT tvrtkama traži promjenu kompetencija cjelokupnih timova, ne samo pojedinca.

Objašnjava da promjene tržišta dolaze s dvije strane – prva je ponašanje korisnika koji biraju proizvode i usluge ‘po mjeri’, odnosno ne prihvaćaju kompromisna rješenja i teško opraštaju loše iskustvo. S druge strane, tu su nove tehnologije koje imaju sve brži put integracije u produkte i usluge.

Potiče se stvaranje novih ideja

“S druge strane, tipičan proces razvoja proizvoda ostao je isti – ideacija, dizajn, razvoj i plasman. No, mijenjao se fokus rada. Do nedavno je bio na poslovima razvoja i upravljanja, a danas je na kvaliteti dizajna produkata koji trebaju biti atraktivni tržištu i profitabilni poslovanju”, kaže Dražić.

Dodaje da je stoga produkt menadžer istovremeno i menadžer i izvršitelj – uključen je u projekte i svakodnevne poslove koji ulaze u sve domene poslovanja – od istraživanja, dizajna i razvoja pa do marketinga, prodaje i podrške.

“U IT-ju tvrtke teže diferencijaciji, stoga je vještina koju bih posebno istaknula kao važnu je sposobnost poticanja kolega na kreativnost i otvaranje prema novim idejama i inovacijama”, ističe.

Marina Dražić je i sama sudjelovala u osmišljavanju i kreiranju programa usavršavanja Saša Ćetković

Svaki tim ima svoju ulogu

Upravljanje proizvodom tako obuhvaća miks različitih aktivnosti, disciplina i područja rada te povezuje heterogene timove. Tu su discipline koje uključuju stručnjake iz raznih područja – dizajnere, stručnjake za istraživanja i analizu, projektne menadžere, SCRUM timove, portfolio i brend menadžere, razvojne i marketing timove, prodaju i druge.

Svaka od spomenutih uloga koristi specifične metodologije i procese rada. Primjerice, projektni menadžment se bavi tematikom upravljanja projektima koji isporučuju jedinstven sadržaj u okviru zadanog vremena i budžeta. Produkt menadžment pak prati produkt od ideacije i razvoja do produkcije kada se mjeri performans i nadograđuje prema potrebama tržišta i poslovanja.

Uz to, kaže Dražić, bitno je postavljanje kredibiliteta i autoriteta jer usklađivanje različitih interesa nije jednostavno, budući da svaki tim, po prirodi odjela kojem pripada, ima svoje ciljeve i prioritete. Različite tvrtke organizirane su na različite načine, stoga produktni menadžer mora znati koje ljudske resurse treba za realizaciju kojeg produkta te kako i kada ih treba angažirati.

Nove prilike za domaće IT tvrtke

“Pomak prema produkt menadžmentu logičan je korak u razvoju hrvatskih IT tvrtki koje su se dokazale na europskoj i svjetskoj razini. Na višoj razini u stvaranju dodane vrijednosti nalaze se bolje prilike za veću zaradu, no rastu i zahtjevi te upravo tu dolazi do potrebe za kvalitetnim produkt menadžerima”, objašnjava Šolić.

Dodaje da je ključna uloga produkt menadžera, između ostalog, biti ljepilo koje povezuje razne odjele kroz udaranje ritma, imajući u vidu gdje i kada želimo isporučiti neki produkt. “Dodatan poticaj za njihov razvoj je i nova Strategija pametne specijalizacije S3 kojom se otvaraju nove prilike za domaće IT tvrtke, uz povlačenje EU sredstava”, ističe.

Strategija pametne specijalizacije S3 je strateški dokument koji se donosi na razini Europske Unije, a koji definira prioritetna područja za poticanje ulaganja u istraživanje, razvoj i inovacije javnim sredstvima.

Stručnjaci smatraju da će produkt menadžment tek doživjeti pravi procvat Saša Ćetković

Veća otpornost sektora

To je ujedno otvorilo i mogućnost prijave na razne natječaje, kao i veću šansu IT tvrtki za stvaranje vlastitih proizvoda i platformi koji će njima i proračunu pružiti dodanu vrijednost, veću mogućnost rasta globalne konkurentnosti te znatno bolje mogućnosti izvoza.

Naime, do sada je IT industrija u strategiji S3 bila definirana isključivo kao potporna, horizontalna djelatnost i tvrtke iz te industrije nisu mogle aplicirati na IRI natječaje, a industriju se tretiralo kao onu koja je servisna prema drugim industrijama i koja nema vlastitih proizvoda, što naravno nije tako.

“Konkretno, to znači da hrvatske tvrtke sada imaju priliku i potporu stvarati produkte poput Photomath aplikacije, Aircash platforme ili Identyum digitalnog identiteta. Prilike su i u otvaranju novih radnih mjesta, ali i otpornosti domaćeg IT sektora, koji neće toliko više ovisiti isključivo o potražnji za uslugama, a koje su daleko lakše zamjenjive od kvalitetnih inovativnih proizvoda”, dodaje Šolić.

Slijedi trend sve veće potražnje za talentima

Oboje dodaju da u budućnosti očekuju širenje raspona poslovanja koje će naše IT tvrtke pokrivati kao i stvaranje novih tvrtki koje će krenuti stvarati vlastite produkte i nuditi ih na europskom i svjetskom tržištu.

“Time će se uspostaviti pozitivna povratna petlja koja će nakon uspjeha privlačiti i tražiti više kvalificiranih produkt menadžera što će potaknuti potrebu za edukacijom sve više ljudi”, kaže Šolić.

Prema razgovorima sa sadašnjim produkt menadžerima, ističu, trenutno postoji višak potražnje za barem djelomično kvalificiranim zaposlenicima i taj trend će se vjerojatno nastaviti.

Stručna usavršavanja unaprijedit će IT sektor

Stručnjaci ističu kako Hrvatska unatoč tome definitivno ne zaostaje po stručnosti u području razvoja produkata, no ono što nedostaje je ponuda stručnih formalnih usavršavanja na razini certifikacije.

“Algebra će s novim programom napraviti prvi i veliki iskorak. Program još nije krenuo, no već dolaze upiti i pohvale sa svih strana. Strana tržišta su već bogata ponudom certifikacije, a i alatima koji se koriste za razvoj i praćenje performansa produktnog portfelja”, dodaje Dražić.


Sadržaj nastao u suradnji s Algebrom.