U suradnji s
U suradnji s tvrtkom Hertz

Gen Z o kupnji auta: jedni ih posuđuju od roditelja, drugi unajmljuju po potrebi, a treći smatraju neophodnima

Iako osobne automobile ne smatraju najboljom vrstom prijevoza, u nekim su im situacijama ipak ključni

FOTO: Shutterstock

Način na koji mlađe generacije percipiraju automobile na globalnoj se razini drastično promijenio u posljednjih nekoliko godina. Tako, primjerice, generacija Z u koju se ubrajaju rođeni između 1995. i 2010. godine, više ne polažu vozački prvom prilikom i pokazuju manji interes za kupovinom automobila.

Razlog tomu većinom su financijski izdaci koje posjedovanje osobnog automobila podrazumijeva, ali i sve češći odabir velikih gradova kao mjesta stanovanja, u kojima je sustav javnog prijevoza razvijeniji.

Kako bismo otkrili što o tome pak misle naši mladi sugrađani, razgovarali smo s njih pet i doznali imaju li oni svoj vlastiti auto ili su ipak privrženiji prijevozu koji zahtijeva manje briga i ulaganja. Evo što su nam rekli.

Preveliki novčani izdaci

“Živim u gradu i auto mi za sada stvarno ne treba. Još uvijek sam samac, nemam obitelj i djecu, nisam taj neki tip, tako da mi ni u skoroj budućnosti putovanje javnim prijevozom neće predstavljati problem”, tvrdi 25-godišnji Dinko Lovrek iz Varaždina.

Posao mu nije previše udaljen od stana, a kada je lijepo vrijeme putuje biciklom ili pješice, no u doba jake zime ili ružnog vremena odabire autobus. Smatra da bi mu automobil predstavljao prevelik trošak – od registracije, preko održavanja i redovitih servisa, a tu je i gorivo kojem se svako malo cijene mijenjaju.

“Mislim da su upravo ti financijski izdaci glavni razlog zašto se dosta mladih ne odlučuje na kupovinu ovog prijevoznog sredstva, sve dok se ne nađu u situaciji da bez njega zaista ne mogu normalno funkcionirati”, zaključuje Dinko.

Javni prijevoz je zakon

“Rođena sam u Zagrebu, živim ovdje oduvijek i za mene je javni prijevoz zakon. Prije dvije godine sam završila fakultet, zaposlena sam i svakog jutra na posao putujem tramvajem. Imam dobru povezanost, gužve mi ne smetaju jer sam na njih kroz godine navikla”, govori 27-godišnja Lea Mijić koja nema svoj automobil.

Kaže da još nije razmišljala o kupnji auta zato što joj je to velik financijski zalogaj. “U konačnici mi trenutno ni ne treba te znam da bi mi samo predstavljao dodatnu obvezu. Vozačku imam pa ako mi baš auto i zatreba za neki dalji put, posudim ga od roditelja”, kaže.

Shutterstock

Automobil je nužnost u manjim mjestima

To je nedavno shvatila 24-godišnja Valentina Horvat koja se nakon završenog studija u Zagrebu vratila živjeti u rodno selo nedaleko od Požege. “Tek sada shvaćam koliko mi je automobil ovdje neophodan. Iako imam vozačku dozvolu, nisam baš iskusna vozačica niti ljubitelj vožnje jer kroz pet godina u Zagrebu, javni prijevoz mi je bio broj jedan”, pojašnjava.

U njenom mjestu je prometna povezanost javnim prijevozom slaba te ima svega nekoliko autobusnih linija kojima stanovnici mogu doći do većeg obližnjeg grada. Imajući to na umu, kaže, auto će joj postati nužnost, posebice kada se zaposli i odluči osnovati obitelj.

“Trenutno nisam u financijskoj mogućnosti za kupovinu automobila, no smatram kako će mi to biti prva veća investicija kada skupim nešto ušteđevine. Mladi u velikim gradovima najjednostavnije mogu funkcionirati bez njega, zato se i ne odlučuju na kupnju, ali mi u manjim mjestima za to moramo izdvojiti poprilične svote novca jer inače bi bili odsječeni od svijeta”, tvrdi Valentina.

Loša povezanost sela i gradova

S istim problemom suočila se Betina Šoja koja se sa svoje 24 godine iz manjeg sela preselila u Osijek. “Kako sam do prije mjesec dana živjela kod kuće, u selu koje je udaljeno od Osijeka pola sata, najčešće sam koristila automobil koji sam si sama kupila. Bio mi je poprilično ključan jer bez njega nisam mogla nikuda otići”.

S obzirom na lošu povezanost sela s gradom i ostalim mjestima u blizini, tvrdi, automobil je nužna potreba. Međutim, u Osijeku više koristi javni prijevoz ili bicikl, a auto joj dobro dođe u situacijama poput mjesečne kupovine namirnica.

Da nema svoj, kaže Betina, u nekim situacijama bi čak razmislila i o najmu automobila. “Smatram da, primjerice, višemjesečni najam automobila predstavlja dobru investiciju ako automobil nije nužan za svaki dan ili ako se osoba nalazi privremeno na određenoj lokaciji zbog koje joj je potreban”.

Do auta unutar 24 sata

Upravo takvu ponudu nudi Hertz, jedna od najvećih rent-a-car organizacija u svijetu. Njihova inovativna usluga Flex Drive omogućava korisnicima višemjesečni najam automobila koji mogu zadržati onoliko dugo koliko im je stvarno potreban, uz fiksnu mjesečnu cijenu.

Kao ključne prednosti u odnosu na kratkoročni ili klasični mjesečni najam, u Flex Drive programu ističu se mogućnost promjene vozila u bilo kojem trenu, preuzimanje vozila u roku od 24 sata, fiksna mjesečna cijena, najam uz povratnu naknadu za pretplatu te mogućnost kupnje vozila uz posebnu cijenu.

Cijena ovisi o modelu automobila, a trenutnu ponudu i detalje usluge možete pronaći ovdje.

Razmislio bi o najmu

Takva ponuda zanimljiva je i 25-godišnjem Mateju Dušiću iz Bilja. Iako ima osobni automobil, smatra da su ovakve usluge idealne za one koji svakodnevno ne ovise o automobilskom prijevozu te kojima je on potreban samo u određenom periodu.

“Budući da sam iz manjeg mjesta, sve bitno što trebam obaviti uglavnom uvjetuje odlazak u grad. Svakako mislim da bi mi bilo teže bez vlastitog auta, pogotovo kada govorimo iz perspektive uštede vremena. Auto koristim po potrebi, skoro svakodnevno, ali otkad postoji mogućnost rada od kuće, upotreba se smanjila”, kaže.

Smatra da se mladi ljudi poput njega sve manje odlučuju na kupnju automobila jer je dostupnost javnog prijevoza u gradovima sve bolja. “Kada bih živio u urbanoj sredini gdje je javni prijevoz lako dostupan i povoljan, vrlo lako bi se snalazio bez auta. Tu je ujedno i briga oko parkinga te održavanja, za koje svi znamo da su veliki trošak”, zaključuje Matej.

Shutterstock

Potrebno je sagledati financijsku situaciju

Svoj auto ipak posjeduje i 25-godišnja Magdalena Radić iz Dugog Sela. “Kupili su mi ga roditelji te ga smatram važnim u obavljanju svakodnevnih obveza. Pomaže mi u bitnim situacijama kao što su posao ili odlazak doktoru u hitnim slučajevima. Da ga nemam, osjećala bih se kao da nemam ruke ili noge”, priznaje.

Međutim, također smatra da je dostupnost javnog prijevoza jedan od glavnih razloga zašto se mlađe generacije ne upuštaju u investicije poput kupnje osobnog automobila.

“Primjerice, studentima su karte za vlak ili autobus puno povoljnije od cjelokupnog zbroja financijskih izdataka koje auto u osobnom vlasništvu podrazumijeva, stoga i razumijem zašto većini njih to i nije baš isplativo”, zaključuje Magdalena.


Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom Hertz.